یوناما
عکس: آرشیف

سازمان ملل در مورد عواقب سنگین ادامه‌ی جنگ برای غیرنظامیان در قندهار هشدار داد

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از افزایش خشونت‌‌ها و حملات دوامدار طالبان بر شهر و اطراف ولایت قندهار، ابراز نگرانی کرده و در مورد عواقب سنگین ادامه‌ی جنگ برای غیرنظامیان در مناطق شهری قندهار هشدار داده است.

یوناما امروز (جمعه، ۸ اسد) در رشته‌تویتی گفته است که از تاریخ ۱۶ جولای تا کنون ۲۳۰ غیرنظامی در قندهار زخمی شده‌اند و احتمال دارد آمار زخمیان بیشتر از این باشد.

یوناما گفته است که گزارش‌های موثق در مورد کشته‌شدن تعداد زیادی غیرنظامیان در قندهار وجود دارد. یوناما تأکید کرده است که روی تصدیق حقایق درباره‌ی آسیب‌های غیرنظامی کار می‌کند.

نمایندگی سازمان ملل در کابل از طرف‌های درگیر در جنگ خواسته است که نهایت خویشتن‌داری را به خرچ داده و تمام اقدامات ممکن را برای محافظت از غیرنظامیان در برابر آسیب‌های بیشتر انجام دهند.

از سوی هم، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در گزارشی، گفته است که در جریان دو هفته‌ی گذشته بیش از ۷۰۰ غیرنظامی در این ولایت کشته و زخمی شده‌اند. این تعداد غیرنظامیان در جریان درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و جنگ‌جویان گروه طالبان کشته و زخمی شده‌اند.

این درحالی است که در هفته‌های اخیر جنگ در ولایت قندهار شدت یافته است. طالبان با تصرف ولسوالی استراتژیک اسپین‌بولدک، تا دروازه‌های شهر قندهار نیز پیش‌روی داشته‌اند.

پیشتر وزارت داخله گفته بود که طالبان پس از تصرف ولسوالی اسپین‌بولدک، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر را از خانه‌های‌شان بیرون کرده و حدود ۱۰۰ نفرشان را تیرباران کرده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز در گزارشی گفته است که طالبان بدون اعتنا به قواعد حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی، به قتل و کشتار انتقام‌جویانه‌ی افراد غیر‌نظامی در اسپین‌بولدک اقدام کرده و مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

پیش از کمیسیون حقوق بشر، دادستانی کل افغانستان اعلام کرده بود که کشتار ده‌ها باشنده‌ی ولسوالی اسپین‌بولدک ولایت قندهار مصداق بارزی از جرایم بین‌المللی بوده و در کُد جزای این کشور تحت جرایم نسل‌کُشی و جنایت جنگی، جرم‌انگاری شده است.