اطلاعات روز

جو بایدن: تا به رسمیت شناختن طالبان زیاد فاصله داریم

درحالی که طالبان در آستانه‌ی اعلام حکومت جدیدشان در افغانستان قرار دارند، جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا می‌گوید که حکومت این گروه را به‌زودی به رسمیت نمی‌شناسند.

آقای بایدن این اظهارات را روز گذشته (دوشنبه، ۱۵ سنبله) پس از برگشت از تعطیلات در کاخ سفید مطرح کرده است. او تأکید کرده است که تا زمان به رسمیت‌شناختن حکومت به رهبری طالبان، فاصله‌ی زیادی وجود دارد.

خبرنگاران از بایدن در مورد اراده‌ی دولت امریکا برای به رسمیت شناختن طالبان پرسیده و او پاسخ داده است: «نه، این خیلی فاصله دارد. این خیلی فاصله دارد.»

هفته‌ی گذشته جن ساکی، سخن‌گوی کاخ سفید نیز در یک نشست خبری گفته بود که امریکا و جامعه جهانی برای به رسمیت‌شناختن حکومت طالبان عجله ندارند.

طالبان در ۲۴ ماه اسد سال جاری وارد کابل شدند. از آن زمان تا کنون این گروه موفق به ایجاد حکومت جدید نشده است.

روز گذشته ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در یک نشست خبری در کابل گفت که تصمیم‌گیری‌ها روی ایجاد حکومت جدید نهایی شده و تنها کار روی برخی مسائل تخنیکی جریان دارد. او اطمینان داد که حکومت جدید به‌زودی اعلام خواهد شد.

طالبان گفته‌اند که می‌خواهند در آینده با کشورهای جهان روابط خوب دیپلماتیک داشته باشند و از این کشورها انتظار دارند که حکومت جدید به رهبری این گروه را به رسمیت بشناسند.

روز گذشته گزارش شد که طالبان از نمایندگان کشورهای ترکیه، قطر، روسیه، چین، ایران و پاکستان دعوت کرده‌اند که در مراسم اعلام حکومت جدید در کابل شرکت کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه گفته است که کشورش تنها در صورتی در مراسم تحلیف دولت طالبان شرکت و از آن حمایت می‌کند که این دولت «همه‌شمول» باشد و همه‌ی اقوام در آن حضور داشته باشند.

به گزارش بی بی سی فارسی، لاوروف گفته است: «ما می‌خواهیم از روند تشکیل دولتی حمایت کنیم که تمام طیف‌های جامعه افغانستان، از جمله طالبان و سایر اقوام به‌جز پشتون‌ها، مانند هزاره‌ها، ازبیک‌ها و تاجیک‌ها در آن باشند.»

سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران نیز چند روز پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیون گفته بود که تهران از حکومتی در افغانستان حمایت خواهد کرد که برخاسته از رأی و اراده‌ی مردم باشد.