استقبال چین از اعلام کابینه‌ی طالبان؛ پکن ۳۱ میلیون دالر به افغانستان کمک می‌کند

وزارت امور خارجه‌ی چین می‌گوید که این کشور از ایجاد یک دولت موقت تازه در افغانستان توسط طالبان استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وانگ ونبین، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین روز گذشته (چهارشنبه، ۱۷ سنبله) در یک نشست خبری گفته است که تشکیل کابینه توسط طالبان به ایجاد ثبات در افغانستان کمک می‌کند.

او خروج امریکا از افغانستان را بدون برنامه و شتابزده خوانده و افزوده است که چین به اعلام طالبان در مورد ایجاد یک «دولت گذار» اهمیت زیادی قایل است.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین تأکید کرده است که اعلام کابینه‌ی سرپرست طالبان به هرج و مرج سه هفته‌ای در افغانستان پایان داده است. او این اقدام طالبان را گام لازم برای برگشت نظم و بازسازی خوانده است.

از سویی هم، وانگ یی، وزیر خارجه‌ی چین روز گذشته در نشست وزیران امور خارجه‌ی کشورهای همسایه‌ی افغانستان که به میزبانی پاکستان برگزار شده بود، گفته است که کشورش معادل ۳۱ میلیون دالر غله‌جات، لوازم زمستانی، واکسین و دارو به افغانستان کمک می‌کند.

او همچنین افزوده است که چین سه میلیون دوز واکسین را به مردم افغانستان کمک می‌کند و آماده است تا مواد اضطراری را در اختیار افغانستان قرار دهد.

وزیر خارجه‌ی چین تأکید کرده است که امریکا و متحدانش هم وظیفه دارند بیش از هر کشور دیگری به افغانستان کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه ارایه کنند. او اما خاطرنشان کرده است کشورهایی که به افغانستان کمک می‌کنند، باید به حق حاکمیت ملی و استقلال این کشور احترام بگذارند.

از سویی هم، وانگ یی گفته است که کشورهای همسایه‌ی افغانستان هم باید در راهنمایی گروه طالباان برای ایجاد یک دولت همه‌شمول و فراگیر کمک کنند.

همچنین او از طالبان خواسته است که روابط‌شان با تمامی گروه‌های تروریستی را قطع کنند و اقداماتی را هم برای سرکوب آن‌ها روی‌دست گیرند.

در این نشت وزیران امور خارجه‌ی ایران، ازبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان هم شرکت داشته‌اند.

از سویی هم، چین درحالی از اعلام دولت طالبان استقبال می‌کند که این گروه دو روز پیش کابینه‌ی سرپرست‌شان را اعلام کرد. براساس فهرست اعضای کابینه‌ی طالبان، ملا محمدحسن آخند به‌عنوان رییس‌الوزرا و ملا عبدالغنی برادر و مولوی عبدالسلام حنفی به‌حیث معاونان او تعیین شده‌اند.

در ترکیب کابینه‌ی طالبان بری ۱۹ وزارت سرپرست تعیین شده است.
وزارت دفاع به ملا محمدیعقوب، فرزند ملا عمر، بنیانگذار طالبان و وزارت داخله به ملا سراج‌الدین حقانی تعلق گرفته است.

مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه و ملا عبدالحق وثیق سرپرست ریاست عمومی استخبارات تعیین شده‌اند.

در کابینه‌ی طالبان هیچ زنی حضور ندارد و به نظر می‌رسد وزارت زنان نیز حذف شده است. همین طور، از هیچ قوم دیگری به استثنای عبدالسلام حنفی از قوم ازبیک، در ترکیب اعضای کابینه به چشم نمی‌خورد.