وزارت خزانه‌داری امریکا

امریکا مجوزهای صادرات دارو و تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را صادر کرد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده‌ی امریکا دو مجوز عمومی را برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و اجرای معاملات خاص از جمله صادرات برخی از کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات طبی به افغانستان، صادر کرده است.

مجوز اول (GL14) به مشارکت امریکا و نهادهای بین‌المللی در ارایه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و مجوز دوم (GL15) به صادرات کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات طبی به افغانستان اجازه می‌دهد.

در اعلامیه‌ی وزارت خزانه‌داری امریکا که روز گذشته (جمعه، ۲ میزان) منشتر شده، آمده است که صدور این دو مجوز به روال دیرینه‌ی دولت امریکا در اجازه‌دادن به ارایه کمک‌ها و خدمات بشردوستانه به مناطق تحت تأثیر تحریم‌های امریکا، ادامه می‌دهد.

به نقل از اعلامیه، ایالات متحده می‌خواهد مطمیین شود که غیرنظامیان در افغانستان از تحریم‌های امریکا متأثر نمی‌شوند و ارسال کمک‌های بشردوستانه‌ی دولت امریکا و جامعه بین‌المللی به افغانستان نیز محدود نمی‌شود.

طبق این اعلامیه، وزارت خزانه‌داری به تسهیل جریان کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و دیگر فعالیت‌هایی که نیازهای ابتدایی انسانی آن‌ها را تأمین می‌کند، متعهد است، اما در عین زمان، تحریم‌های امریکا بر طالبان، شبکه حقانی و دیگر نهادها و افراد تحریم‌شده باقی می‌ماند.

این درحالی است که پس از تسلط طالبان بر کابل، امریکا حدود ۹.۵ میلیارد دالر پول بانک مرکزی افغانستان را که در بانک‌های آن کشور نگهداری می‌شد، مسدود کرد. هدف از این اقدام امریکا، دست‌رسی نداشتن طالبان به ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان گفته شده است.

همزمان با این اقدام امریکا، صندوق بین‌المللی پول نیز دست‌رسی افغانستان به منابع مالی را مسدود کرد و بانک جهانی نیز پرداخت‌های پولی به افغانستان را متوقف کرده است.