عمران خان: جهان باید طالبان را به خاطر مردم افغانستان حمایت کند

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که جهان باید «حکومت» گروه طالبان را به‌خاطر مردم افغانستان حمایت، تقویت و تثبیت کند.

آقای خان این موضوع را روز گذشته (جمعه، ۲ میزان) در هفتادوششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرده است. او گفته است که برای جهان هیچ راهی به جز تقویت و تثبیت «حکومت طالبان» وجود ندارد.

با این حال، نخست‌وزیر پاکستان افزوده است که اگر جامعه‌ی جهانی به طالبان انگیزه دهند تا به حقوق بشر احترام بگذارند،  دولت فراگیر ایجاد کنند و تروریست‌ها را از افغانستان دور نگهدارند، برای همه به‌شمول طالبان بازی بُرد-بُرد خواهد بود.

به گفته‌ی او، بی‌میلی کشورها برای به‌رسمیت‌شناختن طالبان هم از همین موارد ناشی می‌شود. عمران خان اما تأکید کرده است که طالبان برای تشکیل دولت همه‌شمول و فراگیر، رعایت حقوق بشر و جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی در افغانستان تعهد داده‌اند.

او اما تأکید کرده است که عدم حمایت طالبان و تثبیت «حکومت» این گروه در افغانستان توسط کشورهای جهان، بی‌ثباتی در این کشور جنگ‌زده و احتمال تبدیل‌شدن آن به پناهگاه تروریستان را تقویت می‌کند.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که طالبان در ۲۴ اسد بر افغانستان مسلط شدند. پس از آن این گروه در تاریخ ۱۶ سنبله کابینه‌ی سرپرست خود را اعلام کرد. براساس فهرست اعضای کابینه‌ی طالبان، محمدحسن آخوند به‌عنوان رییس‌الوزرا و ملا عبدالغنی برادر و مولوی عبدالسلام حنفی به‌حیث معاونان او تعیین شده‌اند.

در کابینه‌ی طالبان هیچ زنی حضور ندارد و وزارت زنان نیز حذف شده است. همین طور تمامی اعضای کابینه‌ی طالبان عضو این گروه اند و به جز چند نفر انگشت‌شمار، دیگر از هیچ قومی در آن حضور ندارد.

هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به‌رسمیت نشناخته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *