نخست‌وزیر هند

نخست‌وزیر هند: هیچ کشوری نباید از وضعیت حساس افغانستان برای اهداف‌شان استفاده کند

نرندرا مودی، نخست‌وزیر هند می‌گوید که هیچ کشوری نباید از وضعیت حساس در افغانستان برای منافع و اهداف‌شان استفاده کند.

آقای مودی این موضوع را روز گذشته (شنبه، ۳ میزان) در هفتادوششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرده است. او گفته است که تمامی کشورها باید در این مورد اطمینان بدهد.

همچنین نخست‌وزیر هند افزوده که لازم است تا از افغانستان به عنوان پایگاه برای گسترش ترور و دهشت استفاده نشود. او تأکید کرده کشورهایی که با افکار تهاجمی از دهشت‌افگنی به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کنند، باید بدانند که دهشت‌افگنی برای آنان هم تهدید بزرگی است.

نرندرا مودی در بخشی از صحبت‌هایش از جامعه‌ی جهانی هم خواسته است تا به زنان، کودکادن و اقلیت‌ها در افغانستان کمک کند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که دو روز پیش عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که جهان باید «حکومت» گروه طالبان را به‌خاطر مردم افغانستان حمایت، تقویت و تثبیت کند.

او گفته بود که برای جهان هیچ راهی به جز تقویت و تثبیت «حکومت طالبان» وجود ندارد.

با این حال، نخست‌وزیر پاکستان افزوده بود که اگر جامعه‌ی جهانی به طالبان انگیزه دهند تا به حقوق بشر احترام بگذارند،  دولت فراگیر ایجاد کنند و تروریست‌ها را از افغانستان دور نگهدارند، برای همه به‌شمول طالبان بازی بُرد-بُرد خواهد بود.

 طالبان در ۲۴ اسد بر افغانستان مسلط شدند. پس از آن این گروه در تاریخ ۱۶ سنبله کابینه‌ی سرپرست خود را اعلام کرد. براساس فهرست اعضای کابینه‌ی طالبان، محمدحسن آخوند به‌عنوان رییس‌الوزرا و ملا عبدالغنی برادر و مولوی عبدالسلام حنفی به‌حیث معاونان او تعیین شده‌اند.

در کابینه‌ی طالبان هیچ زنی حضور ندارد و وزارت زنان نیز حذف شده است. همین طور تمامی اعضای کابینه‌ی طالبان عضو این گروه اند و به جز چند نفر انگشت‌شمار، دیگر از هیچ قومی در آن حضور ندارد.

هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به‌رسمیت نشناخته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *