درخواست طالبان برای احراز کرسی افغانستان در سازمان ملل: قوانین جایگزین ترجیحات سیاسی شود

همزمان با به عهده‌گرفتن مسئولیت سرپرستی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد توسط نصیراحمد فایق، وزیر مختار این نمایندگی، گروه طالبان می‌گوید که این کرسی باید به این گروه واگذار شود.

سهیل شاهین، نماینده‌ی معرفی‌شده‌ی طالبان به سازمان ملل و سخن‌گوی دفتر سیاسی این گروه در قطر امروز (جمعه، ۲۶ قوس) در رشته‌تویتی گفته است که سازمان ملل به‌عنوان یک «سازمان عالی جهانی» باید بی‌طرفی و اعتبار خود را با واگذاری کرسی افغانستان به این گروه ثابت کند.

به ادعای او، طالبان اکنون در سراسر کشور حاکمیت دارند. او خطاب به سازمان ملل تأکید کرده است: «قوانین باید جایگزین ترجیحات سیاسی شود. در غیر آن بی‌طرفی زیر سوال می‌رود.»

این درحالی است که صبح امروز نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل اعلام کرد که نصیراحمد فایق به عنوان «شارژدافیر مسئولیت پیشبرد امور و رهبری» این نمایندگی را به عهده گرفته است.

او خودش هم در رشته‌تویتی تأیید کرده که مسئولیت نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل به او واگذار شده است.

این خبر به‌دنبال نشر گزارش‌ها مبنی بر کناررفتن غلام‌محمد اسحاق‌زی، نماینده‌ی دایمی افغانستان در سازمان ملل منتشر شده است. قبلا گزارش شده بود که او از این موقف استعفا داده است.

فرحان حق، معاون سخن‌گوی سازمان ملل هم به خبرگزاری فرانسه گفته براساس نامه‌ای که روز پنج‌شنبه دریافت شد، غلام‌محمد اسحاق‌زی از ۱۵ دسامبر وظیفه‌ی خود را ترک کرده است.

گروه طالبان حدود سه ماه پیش با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد سهیل شاهین را به عنوان سفیر افغانستان در این سازمان معرفی کرده است.

کمیته‌ی مسئول سازمان ملل متحد برای پذیرش نمایندگان رسمی کشورها در تاریخ ۱۰ قوس از تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت کرسی افغانستان در این سازمان خودداری کرد.

انا کرین انستورم، رییس کمیته‌ی تشخیص اعتبار سازمان ملل در آن هنگام گفته بود که تصمیم در مورد پذیرش فرستاده‌ی ویژه‌ی طالبان به عنوان نماینده‌ی افغانستان در این سازمان را به تعویق انداخته است.

بعدا در تاریخ ۱۵ قوس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطع‌نامه‌ای از به تعویق‌افتادن تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت کرسی افغانستان در این سازمان و واگذاری آن به گروه طالبان حمایت کرد.

طالبان به این تصمیم کمیته‌ی تشخیص اعتبار سازمان ملل متحد واکنش نشان دادند. سهیل شاهین گفته بود: «این تصمیم براساس اصول و انصاف نیست؛ چون حق مشروع افغان‌ها را سلب کرده است.»

او همچنین ابراز امیدواری کرده بود که سازمان ملل فرستاده‌ی ویژه‌ی این گروه را به‌عنوان نماینده‌ی افغانستان در این سازمان بپذیرد. شاهین گفته که با پذیرش او در این کرسی، طالبان با جهان وارد تعامل مثبت می‌شوند.

پذیرش سهیل شاهین به عنوان نماینده‌ی افغانستان در سازمان ملل می‌توانست گام جدی برای به‌رسمیت‌شناختن طالبان به عنوان حکومت رسمی افغانستان قلمداد شود.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد، هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به‌رسمیت نشناخته است. اما بیشتر کشورهای جهان برای ارایه‌ی کمک به مردم افغانستان با طالبان وارد تعامل و گفت‌وگو شده‌اند.