طالبان رقبای قومی‌اش از جمله هزاره‌ها را عمدا گرسنه نگه می‌دارند
AP Photo/Mstyslav Chernov

روزنامه بوستون هرالد: طالبان رقبای قومی‌اش از جمله هزاره‌ها را عمدا گرسنه نگه می‌دارند

روزنامه امریکایی بوستون هرالد در مطلبی نوشته است که طالبان رقبای قومی‌اش از جمله هزاره‌ها را عمدا گرسنه نگه‌میدارند و به آن‌ها اجازه‌ی تجارت در بازار را نمی‌دهند. این روزنامه به‌طور مشخص از بازارهای بامیان یاد کرده است که به هزاره‌ها اجازه‌ی تجارت داده نمی‌شود.

براساس ادعای داگلاس گریندل، نویسنده این مطلب، درحالی که فرماندهان نظامی ایالات متحده بر حضور دست‌کم ۲۵۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان تأکید داشتند، عقب‌نشینی امریکا از افغانستان تهدیدها علیه ایالات متحده را افزایش داده است.

نویسنده به نقل از باب گیتس، رییس سابق سیا افزوده است که جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا در همه موارد سیاست خارجی از جمله در مورد افغانستان دچار اشتباه شده است.

از سوی هم، نویسنده‌ی مطلب اضافه کرده است که فراتر از اشتباه استراتژیک ایالات متحده، خود مردم افغانستان نیز به شدت آسیب دیده است؛ طوری که تقریبا بیش از نیمی از جمعیت این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند و امکان تلف شدن یک میلیون کودک نیز تا پایان سال جاری بر اثر سوءتغذیه وجود دارد.

در مطلب آمده است که بخشی از این امر به دلیل مسدودشدن حدود ۱۰ میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان از سوی امریکا است.

افزون بر این، نویسنده افزوده است که مالیات کاهش یافته و پول ملی افغانستان نیز ارزش خود را تا حدودی از دست داده است.

با این حال، در مطلب آمده است که این‌ها بخشی از داستان است و فلج اقتصادی در افغانستان که یک کشور روستایی است، احتمالا ناشی از ترس و عدم اطمینان نسبت به نیت‌های طالبان است.

در قسمتی از مطلب آمده است؛ اکنون که امریکا اشتباه خود را مرتکب شده است، برای رسیدگی به بحرانی که ایجاد کرده، کمک‌های زیادی را از طریق سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی به افغانستان ارایه کند: «بحث در مورد آزادسازی وجود مسدودشده فایده‌ای ندارد، اکنون به کمک‌های کلان نیاز است.»

در مطلب به انتقام‌جویی طالبان از نیروهای حکومت پیشین و محدودیت آموزش برای دختران نیز اشاره شده است.

طالبان تا کنون به ادعای نویسنده‌ی روزنامه امریکایی بوستون هرالد واکنشی نشان نداده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *