دیدار معاون یوناما با زنان
UNAMA

سازمان ملل: طالبان درباره‌ی تضمین حقوق بشر در افغانستان اطمینان بدهند

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از دیدار معاون این دفتر با شماری از زنان افغانستان خبر داده و گفته‌ است که طالبان مسئولیت دارند تا اطمینان بدهند که در افغانستان حقوق بشر برای همه به‌طور یکسان تضمین می‌شود.

در اعلامیه‌ی یوناما آمده است که این دیدار روز گذشته (دوشنبه، ۱۳ جدی) با شماری از «زنانی که از حق‌شان برای کار و مشارکت در زندگی اجتماعی دفاع می‌کنند»، انجام شده است.

در این اعلامیه آمده‌ است که حقوق بشر هرگز نباید محدود شود و همچنین طالبان مسئولیت دارند تا اطمینان بدهند که افغانستان کشوری است که حقوق بشر در آنجا برای همه به‌طور یکسان تضمین می‌شود.

طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی بر زنان وضع کرده‌اند. این گروه به زنان اجازه‌ی کار در ادارات دولتی را نداده و دختران بالاتر از صنف ششم مکتب را از آموزش محروم کرده است.

در آخرین مورد وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به رانندگان موترهای مسافربری توصیه کرده است تا از سوارکردن «زنان بی‌حجاب» در موترهای‌شان خودداری کنند و در جریان سفری که بیش از ۷۸ کیلومتر است، زنان بدون محرم را سوار موترهای‌شان نکنند.

دیدبان حقوق بشر به این اقدام طالبان واکنش نشان داده و گفته است که این اقدامات طالبان به معنای زندانی‌کردن زنان از راه بستن فرصت‌های حرکت آزادانه است.