انفجار مرگبار هرات؛ بوی خون و اجساد سوخته

موتر فلانکوچ حامل غیرنظامیان شامگاه شنبه، ۲ دلو در محل هزاره‌نشین حاجی عباس در ناحیه دوازدهم شهر هرات با ماین مغناطیسی منفجر شد. آمار مسئولان صحی هرات نشان می‌دهد که در این انفجار ۷ تن به‌شمول چهار زن کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند. این نخستین انفجار بمب در دوران حاکمیت طالبان در هرات بود.

در خبرنامه‌ی قوماندانی امنیه طالبان برای هرات آمده است که حوالی ساعت ۶:۵۰ دقیقه یک عراده موتر «تونس» هدف ماین چسپکی در محل «حاجی عباس» مربوط ناحیه دوازدهم شهر هرات قرار گرفته است.

در این خبرنامه‌ ذکر شده است که نیروهای طالبان برای بررسی این رویداد به محل اعزام شده‌اند و این رویداد تحت پی‌گرد قرار دارد. همزمان، ثابت هروی، یکی از مسئولان استخبارات طالبان برای هرات به روزنامه اطلاعات روز گفته ‌است که تحقیقات در مورد انفجار محله «حاجی‌عباس» آغاز شده است.

تاکنون فرد و یا گروهی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است، اما رویدادهای این چنینی را اغلب شاخه خراسان داعش بر عهده می‌گیرد.

فرد و یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر دوش نگرفته است

مرگبار و هولناک

قدرت تخریبی بمب‌ کارگذاری‌شده بر موتر فلانکوچ به حدی زیاد بوده است که موتر را به آهن داغمه تبدیل کرده است. شاهدان عینی این رویداد به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که اعضای بدن جان‌باختگان در اطراف این موتر فلانکوچ به‌وضوح قابل دیدی بود.

بوی خون و اجساد سوخته محل «حاجی‌عباس» را در نوردیده بود و همگی سراسیمه برای بیرون کشیدن اجساد و زخمیان از موتر فلانکوچ تلاش می‌کردند.

مهدی مهدیار، از انفجار موتر حدود ۳۰۰ متر فاصله داشته است و بوی خون و باروت ناشی انفجار را حس کرده است. او به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که خون به مانند آب باران از جوی روان بود و حتا تکه‌های گوشت کشته‌شدگان بالای بام‌ها پرتاب شده بود.

او بیشتر کشته و زخمیان این رویداد را طبقه فقیر جامعه می‌داند: «مردم فقیر این‌گونه کشته و زخمی می‌‌شوند. خیلی انفجار خطرناکی بود و از سه انفجار قبلی موترهای فلانکوچ در محل حاجی‌عباس و جبرئیل شدیدتر بود. چندین دست از مچ یا آرنج جدا شده بود و در اطراف موتر بود.»

پس از انفجار، شماری از بستگان جان‌باختگان به جست‌وجوی عزیزان‌شان آمده بودند، اما با بدن‌های بی‌جان و متلاشی‌شده‌ مواجه شدند. حتا برای افراد دشوار بوده است که اعضای بدن جان‌باختگان را تشخیص بدهند؛ چرا که اعضای بدن‌ به‌دلیل انفجار مرگبار به هر طرف پرتاب شده بود.

برخی از افراد به‌شمول محمدعلی، برای اولین‌بار بود که با صحنه‌ی این‌چینی انفجار مواجه می‌شدند و به همین خاطر دست‌ها و پاهایش قادر به حرکت نبودند تا اجساد را منتقل کنند: «من می‌خواستم که به زخمیان کمک کنم. اما همه جا دست‌ها و پاهای قطع شده بود. هوا تاریک شده بود و من گریه می‌کردم. خدا به هیچ کس این‌گونه صحنه‌ی هولناکی نصیب نکند.»

فراموش‌نشدنی

شاهدان عینی به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که زخمیان این رویداد قادر نبودند که بدون همکاری کمک‌کنندگان بدن‌های خود را تکان بدهند.

سید جواد موسوی در شوک انفجار محل «حاجی‌عباس» به‌سر می‌برد. او به چشم خود دیده است که چگونه زخمیان از درد زیاد به خود می‌پیچیدند و چگونه جسدهای جان‌باختگان متلاشی شده بود: «کسانی که برای جمع‌آوری اجساد جمع شده بودند، حیران مانده بودند که اجساد از کیست؟ حتا بدن‌های پاره پاره شده کشته‌شدگان را داخل کیسه‌های کلان می‌کردند، به‌خاطری که قادر به تشخیص آن نبودند.»

او روایت می‌کند که یک مرد دو جوره کفش برای کودکان‌اش گرفته بود، اما در این انفجار جان باخته بود: «تنها آهن موتر فلانکوچ باقی مانده بود. کفش و لباس مسافران در اطراف به چشم می‌‎خورد. یک صحنه من را خیلی غمگین می‌کند که یک پا از زانو یک مرد جدا شده بود، اما این مرد کفش‌های کودکانش را در بغل‌اش قبل از انفجار محکم گرفته بود. اما روحش به آسمان پرواز کرده بود. صحنه انفجار را تا وقتی زنده هستم، فراموش نمی‌کنم.»

برخی از مردان بستگان قربانیان و زخمیان انفجار محل «حاجی عباس» به ایران برای کارگری رفته‌اند و حالا خانواده‌های‌شان هم باید مصارف تدفین را پرداخت کنند و هم هزینه‌ی درمان‌شا را.

با سقوط حکومت به‌دست طالبان هزاران تن از شهروندان کشور به‌دلیل بیکاری مجبور به ترک کشور شده‌اند و حالا در ایران زندگی می‌کنند.

انفجار مرگبار محل «حاجی عباس» هرات خساره هنگفت به دکان‌ها و منازل مسکونی نیز رسانده است. حتا شیشه‌های خانه‌های مردم به‌دلیل شدت انفجار شکسته است. ساکنان محل از طالبان می‌خواهند که در قسمت ترمیم دکان‌ها و خانه‌های‌شان همکاری کند.

مشخصات زخمیان و جان‌باختگان انفجار محل‌ «حاجی عباس» هرات

افزایش نیرو

محل «حاجی‌عباس» و شهرک «جبرئیل» دو منطقه مهم اسکان هزاره‌ها در هرات است، اما طی پنج سال اخیر به گونه‌ی مکرر مهاجمان مسلح بر غیرنظامیان در مساجد و خیابان‌ها گلوله‌باری کردند و همچنین انفجارهای مهیب رخ داده است.

هراتیان از طالبان می‌خواهند که به‌گونه‌ی اساسی اقدامات جدی برای تأمین امنیت روی دست‌ بگیرند و عاملان انفجارها را بازداشت کنند، تا مردم با خیال راحت به زندگی ادامه بدهند.

مصطفا فلاح مانند هزاران ساکن محل «حاجی عباس» حملات بر غیرنظامیان را کابوس بر زندگی مردم می‌داند که زندگی را به کام آنان تلخ‌تر از هر زمانی کرده است.

او از طالبان می‌خواهد که ایست‌های بازرسی در دروازه‌های ورودی مناطق اسکان هزاره‌ها روی دست بگیرند و همچنین عاملان رویدادهای خونین بر غیرنظامیان را نیز بازداشت کنند: «نیروهای طالبان به تناسب حکومت سابق در محل حاجی عباس و شهرک جبرئیل زیاد است، اما متأسفانه برخی از این نیروها چگونگی برخورد با رویدادهای مرگبار را یاد ندارند.»

ثابت هروی، یکی از مسئولان استخبارات طالبان برای هرات در صحبت با روزنامه اطلاعات روز اطمینان می‌دهد که در راستای افزایش نیرو در ساحات آسیب‌پذیر به‌شمول مناطق هزاره‌نشین اقدام خواهد شد.

ساکنان محل «حاجی‌عباس» و شهرک «جبرئیل» از حملات خونین مشابه در آینده نگرانند. این ساکنان از طالبان می‌خواهند که ایست‌های بازرسی را افزایش دهند و همچنین عاملان حمله بر مناطق هزاره‌نشین را بازداشت کنند.