ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان

سخن‌گوی طالبان: قانون رسانه‌های همگانی حکومت پیشین بدون نقص است

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه می‌گوید که قانون رسانه‌های همگانی که در حکومت پیشین تدوین شده بود، را مطالعه کرده‌اند.

او این اظهارات را امروز (چهارشنبه، ۱۳ دلو) در نشستی که از سوی کمیته مصونیت خبرنگاران در کابل برگزار شده بود، بیان کرده و گفته است که از نظر طالبان این قانون هیچ گونه نقصی ندارد.

بلال کریمی، معاون سخن‌گوی طالبان در تویتی به نقل از مجاهد نوشته است: «ما قانون قبلی رسانه‌ها را مطالعه کردیم که کدام نقیصه نداشت.»

سخن‌گوی طالبان گفته است که رسانه‌ها باید در نشرات خود منافع ملی، ارزش‌های اسلامی و وحدت ملی را در نظر بگیرند. او در عین حال گفته است که اطمینان دارد رسانه‌ها خودشان نیز به این موارد اعتنا می‌کنند.

مجاهد اضافه کرده است که طالبان در صدد احیای مجدد کمیسیون تخطی رسانه است تا جلو «سوءتفاهم‌ها» گرفته شود و در صورت به میان آمدن هر گونه مشکل، از طریق این کمیسیون برای حل آن اقدام شود.

او همچنین گفته است: «موضع طالبان این است که از هرگونه انتقاد سالم رسانه‌ها حمایت می‌کند، اما رسانه‌ها باید از شایعه‌پراکنی خودداری کنند.»

مجاهد در ادامه افزوده است که رسانه‌ها صدای ملت را به گوش مسئولان دولت می‌رسانند به همین دلیل «طالبان از رسانه‌ها حمایت می‌کنند».

این درحالی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ده‌ها رسانه‌ی ملی و محلی از فعالیت بازمانده و همچنین خبرنگاران با محدویت گسترده مواجه شده‌اند.

نهادهای حامی رسانه‌ها همچنین می‌گویند که رسانه‌ها و خبرنگاران به شیوه‌های مختلف تحت فشار و تهدید استخبارات طالبان قرار می‌گیرند.

طالبان در آخرین مورد دو خبرنگار تلویزیون آریانانیوز را در کابل بازداشت کرده‌اند. دلیل بازداشت آنان تا کنون روشن نیست. از سرنوشت این دو خبرنگار نیز جزئیاتی منتشر نشده است.

بازداشت این دو خبرنگار واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است. عفو بین‌الملل و خانه‌ی آزادی بیان خواستار رهایی فوری آنان شده و سازمان ملل نیز از طالبان خواسته است که دلیل بازداشت این دو خبرنگار را روشن کنند.