تأکید عالمان دین در پاکستان بر بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان
AFP

عالمان دین در پیشاور پاکستان خواستار بازگشایی مکاتب به‌روی دختران افغانستان شدند

عالمان دین از مدارس مختلف در پیشاور پاکستان در نشستی از طالبان افغانستان خواسته‌اند که در تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت آموزش دختران تجدیدنظر کنند.

این نشست تحت عنوان «آموزش دختران: اهمیت در اسلام و نقش رهبران دینی» برگزار شده و در آن عالمان دین از افغانستان نیز حضور داشته‌اند.

به گزارش روزنامه‌ دان چاپ پاکستان، عالمان دین در این نشست بر اهمیت آموزش دختران در پرتوی آموزه‌های قرآن و سنت تأکید کرده و خواستار بازگشایی مکاتب متوسطه دخترانه در افغانستان شده‌اند. آنان گفته‌اند که همه کودکان باید بتوانند بدون تبعیض به تحصیل ادامه دهند.

این عالمان دین همچنین از طالبان خواسته‌اند تا تمام منابع و امکانات مورد نیاز را برای حمایت و ارتقای دست‌رسی دختران به تحصیلات متوسطه اختصاص دهند و اطمینان حاصل کنند که دختران بدون ترس و ارعاب به آموزش دست‌رسی دارند.

مولانا طیب قریشی، خطیب در خیبر پختونخوا گفته است که تصمیم طالبان افغانستان برای ممنوعیت آموزش دختران باعث «ایجاد تردید شده است».

او تأکید کرده است که برای تغییر پایدار در آموزش دختران در سراسر کشورهای اسلامی، رهبران مذهبی باید نقش خود را در سطح جامعه ایفا کنند.

قریشی گفته است: «ما باید با همکاری فعالان جامعه مدنی برای اجرای رویکردهای نوآورانه و تحول فرهنگی در زمینه‌ی آموزش و توانمندسازی دختران و زنان…. در تمام سطوح در کشورهای مسلمان، تلاش کنیم.»

سید هاشم موسوی، یکی از رهبران مذهبی جامعه هزاره از مدرسه باقرالعلوم کویته هم از بسته‌شدن مکاتب به‌روی دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که این اقدام طالبان دختران را از حق اولیه تحصیل محروم کرده است.

در اعلامیه‌ی پایانی این کنفرانس، دست‌رسی دختران به آموزش در تمام سطوح یک حق اساسی اعلام شده و از کشورهای اسلامی در سراسر جهان خواسته شده است تا برای دست‌رسی ایمن و با کیفیت کودکان به‌ویژه دختران به آموزش، تلاش‌های مضاعف انجام دهند و با یک‌دیگر همکاری کنند.