انفجار در مکتب عبدالرحیم شهید
SM

واکنش‌ها به انفجارهای غرب کابل؛ «نسل‌کُشی هزاره‌‌ها» زیر حاکمیت طالبان

منطقه‌ی هزاره‌نشین غرب شهر کابل صبح امروز گواه سه انفجار پی‌هم بود. در این انفجارها، دانش‌آموزان یک مکتب دولتی و یک مرکز آموزشی هدف قرار گرفته‌اند.

انفجار نخست در یکی از صنف‌های آموزشگاه «ممتاز» رخ داده است. مسئولان این آموزشگاه می‌گویند که در این انفجار یک دانش‌آموز به شدت زخمی شده و شش نفر دیگر سطحی زخم برداشته‌اند.

دقایقی پس از انفجار اولی، دو انفجار پی‌هم دیگر در مقابل مکتب «عبدالرحیم شهید» رخ داد. ذکریا الفت، یکی از استادان این مکتب به روزنامه اطلاعات روز گفت که حمله اولی زمانی رخ داد که شاگردان حین رخصتی در حال ترک مکتب بودند.

او گفت که تنها در انفجار نخست نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ دانش‌‌آموز کشته‌ شده‌اند. او اضافه کرد که استادان مکتب در تلاش متفرق‌کردن شاگردان و نجات آنان از مسیرهای مصون بودند که انفجار دومی رخ داد.

آقای الفت گفت که انفجار دومی زمان انتقال زخمیان و کشته‌ها رخ داد. او افزود درباره‌ی تلفات انفجار دومی آماری در دست ندارد.

منابع رسمی تا کنون آمار نهایی تلفات این انفجارها را اعلام نکرده‌اند؛ اما آمارهایی که از شفاخانه‌ها به دست آمده، نشان می‌دهد که دست‌کم در این حملات بیش از ۳۰ نفر کشته و یا زخمی شده‌اند. فرماندهی پولیس طالبان در کابل اما آمار ابتدایی تلفات را شش کشته و ۱۱ زخمی اعلام کرده است.

واکنش‌ها

انفجارهای امروز در غرب واکنش‌های گسترده‌ای داخلی و جهانی را در پی داشته است.

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) این حملات را محکوم کرده و از طالبان خواسته است که مسئولان «جنایتی» که مکاتب و کودکان را هدف قرار داده‌اند، باید به دست عدالت بسپارند. دیبورالاینز، نماینده‌ی ویژه سازمان ملل در افغانستان با خانواده‌های قربانیان نیز ابراز همدری کرده است.

رامیز الکبروف، هماهنگ‌کننده‌ی امور بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان هم حملات امروز را هولناک خوانده و آن‌را محکوم کرده است. او گفته است که «خشونت در مکاتب یا اطراف آن هرگز قابل قبول نیست».

این مقام سازمان ملل در بیانیه‌ی خود افزوده است که برای مردم افغانستان که چهل سال جنگ را تجربه کرده، مکاتب باید پناهگاه‌های امن و مکان‌هایی باشند که کودکان بتوانند در آن بیاموزند و شکوفا شوند.

او تأکید کرده است که حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله مکاتب، خلاف قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

برخی از کشورهای خارجی از جمله سفارت امریکا برای افغانستان حملات امروز را محکوم کرده‌اند. مک‌کری کاردار سفارت امریکا در تویتی از حمله به مراکز آموزشی ابراز تأسف کرده و گفته است که «همه افغان‌ها باید بتوانند با خیال راحت و بدون ترس تحصیلات خود را دنبال کنند».

سفارت ایران در کابل هم در پیامی با محکومیت حملات امروز با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

همین‌طور شورای پناهندگان ناروی در بیانیه‌ای گفته است که افغانستان یکی از کشنده‌ترین و چالش برانگیزترین کشورها برای تحصیل کودکان بوده است. این شورا افزوده است که ناامنی، حملات مستقیم، فقر و تعلیق اخیر مکاتب دخترانه، حقوق اولیه هزاران دانش‌آموز را سلب کرده است.

در داخل کشور هم برخی چهره‌های ‌سیاسی و افراد سرشناس به حملات امروز واکنش نشان داده‌اند.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین این حملات را «جنایت ضد بشری» خوانده و آن‌را دشمنی آشکار با علم و دانش و هراس از نسل تعلیم یافته‌ی کشور دانسته است.

همین‌طور عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه حکومت پیشین، با محکومیت حملات غرب کابل، گفته است که «این کشتار قساوت‌بار را کار دشمنان صلح و ترقی کشور می‌دانیم».

«نسل‌کشی هزاره‌ها»

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در واکنش خود، حملات امروز غرب کابل را «نسل‌کشی هدفمند و مصداق واضح جنایت علیه بشریت» خوانده ست.

او از جامعه جهانی خواسته است که برای جلوگیری از «نسل‌کشی هزاره‌ها زیر حاکمیت طالبان» بر حکومت این گروه فشار وارد کند.

در شبکه‌های اجتماعی هم برخی از کاربران در واکنش به حملات امروز کارزاری را با هشتگ StopHazaraGenocide#  به‌راه انداخته‌اند. این هشتگ تا کنون بیش از پنج هزار ۴۰۰ بار تویت شده است.

سال گذشته هم در پی حملات زنجیره‌ای در غرب کابل، کارزاری برای شناسایی این حملات به‌عنوان «مصداق نسل‌کشی» راه‌اندازی شده بود.

برخورد غیرانسانی با قربانیان و ممانعت از اهدای خون

محمد محقق در بخشی از پیام خود طالبان را متهم به برخورد «غیرانسانی» با اجساد قربانیان حملات امروز کرده و همچنین گفته است که نیروهای این گروه مانع اهدای خون به زخمیان شده‌اند.

او در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته ست که طالبان کسانی را که برای اهدای خون و یا احوال‌گیری از مجروحین شفاخانه‌ی علی جناح رفته‌، شدیدا لت‌وکوب کرده‌اند.

محقق افزوده است که طالبان اجساد را در یک کانتینر انداخته‌اند و هر کسی که برای جستجوی اقارب گم‌شده خود مراجعه می‌کنند باید یک کانتینر را زیر و رو کنند. او در ادامه گفته است که طالبان خود را حکومت افغانستان اعلام می‌کنند و آنان مسؤلیت تأمین امنیت و حفظ جان مردم را به عهده داردن.

انفجار در مکتب عبدالرحیم شهید
محمد محقق حملات امروز غرب کابل را «نسل‌کشی هدفمند و مصداق واضح جنایت علیه بشریت» خوانده ست.
عکس: شبکه‌های اجتماعی

«طالبان انگیزه‌ی دفاع از هزاره‌ها را ندارند»

عارف رحمانی، نماینده‌ی پیشین ولایت غزنی در مجلس نمایندگان در واکنش خود از طالبان انتقاد کرده و گفته است که این گروه انگیزه و توان دفاع از هزاره‌ها و شیعیان را ندارد.

او در تویتی نوشته است که حکومت سابق نیز انگیزه و توان دفاع از هزاره ها را نداشت و در دفاع از مردم «یک یک مورد دست‌آورد نداشت».

رحمانی نوشته است که «هزاره‌ها باید سازوکارهای فعالی را برای دفاع از خود طراحی و اجرا کنند».

«طالبان مسئول هستند»

«جبهه مقاومت» ضد طالبان به رهبری احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود در واکنش خود به حملات غرب کابل، طالبان را مسئول مستقیم این حملات خوانده است.

در بیانیه‌ی این جبهه آمده است: «طالبان را که دشمن آموزش و میزبان شماری از خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و جهانی است، مسئول مستقیم این حملات می‌دانیم.»

جبهه مقاومت در بیانیه خود تأکید کرده است که «جامعه جهانی نباید در قبال چنین قضایا و ‌حملات تروریستی، بی‌تفاوت باشد».

گفتنی است که مسئولیت حملات امروز را تا کنون هیچ‌ گروهی به عهده نگرفته است.

پیش از تسلط طالبان، مکتب سیدالشهدا، آموزشگاه‌های موعود و کوثر دانش نیز در غرب کابل هدف حملات مرگبار قرار گرفته بودند. مسئولیت این حملات را گروه داعش به عهده گرفته بود.