تیرباران هزاره‌ها در سمنگان
SM

تیرباران کارگران هزاره؛ «دست‌مان را بستند و با سلاح امریکایی تیرباران کردند»

حوالی ساعت ۵:۰۰ عصر (روز سه‌شنبه، ۶ ثور) افراد مسلح در منطقه‌ی «کوتل ریگ»، در مسیر شاهراه مزار شریف-دره صوف، شش کارگر «هزاره» را تیرباران کردند. در این رویداد، پنج تن کشته شدند و فقط سکندر توانست که جان سالم بدر ببرد.

مهاجمان چندین مرمی بر بدن سکندر شلیک کرده‌اند و هم‌اکنون وی در یکی از شفاخانه‌های دولتی تحت درمان است: «یک مرمی به پهلوی من زدند که زنده نباشم؛ من هم خود را به زمین انداختم که باز شاید مرمی به جان من بزنند. یک بچه آمد و دست من را باز کرد و من را به پشت خود کرد و برد.»

سکندر شاهد عینی این رویداد است و می‌گوید که مهاجمان سه تن بودند، دو تن مجهز با سلاح «M-16» امریکایی و یکی دیگر با سلاح «می‌کاروف» مجهز بوده است. به گفته‌ی او، مهاجمان دستان کارگران را به پشت شان بسته کردند و آنان را به رگ‌بار گلوله بستند.

رویداد چگونه اتفاق افتاد؟

سکندر با پنج کارگر دیگر «هزاره» از بازار «سوخته»ی ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان با یک موتر مسافربری به سمت بلخ در حرکت شدند، اما بی‌خبر از این‌که در مسیر راه با افراد مسلح ناشناس مواجه می‌شوند که قصد گرفتن جان‌شان را دارد.

یک ویدیو از سکندر در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده که نشان می‌دهد وی در شفاخانه بستر است و به پرسش‌ها مبنی بر چگونگی وقوع این رویداد پاسخ می‌دهد: «داکتر صاحب شش سواری بودیم و یک خلیفه [اصطلاح برای راننده موتر] با موتر حرکت کردیم. یک موتر فولدر سرخ ما را تعقیب می‌کرد و زمانی که در کوتل ریگ رسیدیم، یک عسکر جلو موتر ایستاد شد و گفت خلیفه بیا موتر ما را کانیکشن کن.»

افراد مسلح ناشناس، دست‌های کارگران هزاره را بسته و تیرباران کردند.
افراد مسلح ناشناس، دست‌های کارگران هزاره را بسته و تیرباران کردند.
عکس: شبکه‌های اجتماعی

بر اساس روایت سکندر، زمانی‌ که راننده‌ی موتر برای کمک به موتر فولدر اقدام کرد، افراد مسلح مجهز با سلاح وی را مجبور می‌کنند که موتر را به پایین کوتل پایین کند: «اول ما را تَلاشی کردند و یک‌ذره پیسه/پول ما را گرفتند. از همان‌جا دست‌های ما بسته بود. آنان [مهاجمان] دو تا  M-16 و یک میکاروف داشتند و به سر ما با سلاح ضربه کردند. پنج نفر ما را کشتند و فرار کردند.»

اسکندر می‌گوید که پس از تیرباران، نیروهای طالبان به محل رویداد آمده‌اند و از راننده موتر محل اجساد جان‌باختگان را پرسیدند و این راننده را با خود به موتر بالا کردند و هم‌اکنون نزد طالبان است.

سکندر ساکن اصلی ولسوالی لعل‌وسرجنگل ولایت غور است اما ۱۲ سال می‌شود که در شهر «مزارشریف» زندگی می‌کند. او یکی از کارگران معادن ذغال سنگ دره صوف است.

در چندین مورد، کارگران «هزاره» در مسیر دره صوف-مزار شریف از سوی افراد مسلح ناشناس تیرباران شده‌اند، اما برای خانواده‌های جان‌باختگان پرسش این هست که چرا عاملان این چنین رویدادها بازداشت نمی‌شوند.

تیرباران پنج غیرنظامی در سمنگان
مهاجمان مسلح پنج کارگر «هزاره» را در سمنگان تیرباران کرده‌اند.
عکس: شبکه‌های اجتماعی

طالبان: عاملان فرار کردند

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در فیسبوک خود نام کشته‌شدگان را همگانی کرده است:

  • خیرالله فرزند محمد رحیم از «نوآمد»
  • غلام‌سخی فرزند چمن از «نوآمد»
  • خلیفه سرور فرزند صفر از «نوآمد»
  • محمد یونس فرزند محمدعلی از «شب‌باشک»
  • بازمحمد فرزند احمدعلی از «خواجه بلند»

یک مقام طالبان به خبرگزاری «دی‌پی‌ای» آلمان گفته است که افراد مسلح ناشناس هفت تن در ولسوالی دره صوف سمنگان را از موتر پایین و آنان را به یک دره منتقل کرده‌اند.

این مقام طالبان افزوده است که این افراد مسلح پنج تن را با ضرب گلوله به قتل رسانده و دو تن دیگر را شدیداً لت‌وکوب کرده‌اند.

او گفته است که عاملان این رویداد از محل فرار کرده‌اند، اما تلاش آنان برای بازداشت‌شان جریان دارد.

شماری از شهروندان کشور می‌گویند که هم در حکومت سابق و هم در حکومت سرپرست طالبان، حملات «هدفمند» بر «هزاره‌ها» صورت می‌گیرد و طالبان ظرفیت لازم و برنامه‌ی مشخصی برای مهار این چنین حملات را ندارند.

طی دو هفته‌ی اخیر، حملات بر «هزاره‌ها» در ولایت‌های کابل و بلخ رخ داده است و در این حملات ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

مسئولیت حمله بر مسجد شیعیان در بلخ را گروه داعش برعهده گرفته است.

شهروندان کشور از افزایش حملات «هدفمند» بر مساجد، مراکز آموزشی و محلات پرتجمع «هزاره‎‌ها» نگران هستند و از طالبان می‌خواهند که جلوی حمله‌های احتمالی را بگیرند، چرا که مسئولیت تأمین امنیت مردم را بر دوش دارند.