عکس: گرفته شده از ویدیو در شبکه‌های اجتماعی

نظامیان پاکستانی و بازرسی خانه‌ها در خوست؛ طالبان سکوت کردند

یک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی منسوب به ولایت خوست در شرق کشور دست‌به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد نیروهای پاکستانی در حال بازرسی خانه‌های ساکنان خوست هستند. این ویدیو به گونه‌ی گسترده در میان کاربران افغان در توییتر هم‌رسانی شده است و آنان نیروهای پاکستانی را به نقض حاکمیت ارضی متهم می‌کنند. در این ویدیو دیده می‌شود که نیروهای پاکستانی با خشونت با افغان‌ها برخورد می‌کنند.

برخی از ساکنان خوست به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که نیروهای پاکستانی برای ردیابی و هدف قراردادن اعضای تحریک طالبان پاکستانی (TTP)  در این ولایت تلاش می‌کنند.

تا حالا طالبان در مقابل این اقدام نظامیان پاکستانی سکوت کرده‌اند.

داوود ناجی، مشاور پیشین شورای امنیت ملی کشور در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که نظامیان پاکستانی در ولسوالی «گربز» ولایت خوست هفته‌هاست که مصروف تلاشی خانه‌های مردم و آزار و اذیت آنان هستند.

او از عملکرد طالبان مبنی بر اعزام جوانان ولایت خوست برای جنگیدن در ولایت‌های شمالی انتقاد می‌کند: «اما طالبان مردان خوست را برای سرکوب مردم و عمل مشابه به شمال اعزام کرده‌اند.»

با افزایش حمله‌های نیروهای جبهه‌ مقاومت در پنجشیر و اندراب، حکومت سرپرست طالبان شماری از جوانان ولایت‌های جنوبی و شرقی را برای جنگیدن به ولایت‌های شمالی اعزام کرده بودند.

محمد، یکی از کاربران توییتر خطاب به فرماندهان طالبان نوشت که چرا در مقابل حمله‌های هوایی و زمینی نیروهای پاکستانی و هم‌چنین تلاشی خانه‌ها در خوست سکوت کرده‌اند؟

جواد، یک کاربر دیگر توییتر نوشته است: «پاکستان بالای کنر راکت می‌زند و یا در خوست بمبارد می‌کند و یا نظامیان پاکستانی خانه‌های مردم را در ولسوالی گربز خوست تلاشی می‌کنند، فقط ملا یعقوب مصلحت می‌کند.»

با روی‌کارآمدن طالبان در قدرت و سقوط نظام جمهوریت، اتهاماتی بر پاکستان وارد می‌شود که در امور افغانستان مداخله می‌کند. پیش از این، حریم هوایی افغانستان پس از دو دهه توسط نیروهای هوایی پاکستان نقض شد. جنگنده‌های پاکستانی در ۲۶ ماه حمل سال‌جاری بخش‌های از ولسوالی «سیپره» ولایت خوست را هدف حمله‌ی هوایی قرار دادند. در این حمله‌ی هوایی ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شدند. در آن روز بخش‌های از ولایت کنر نیز گواه حمله‌های توپخانه‌ای پاکستان بود.

وزارت خارجه‌ی پاکستان در یک اعلامیه‌ای گفته بود که «عناصر گروه‌های تروریستی» به‌شمول تحریک طالبان پاکستان (TTP) در ساحات مرزی فعالیت داشتند و آماج حمله‌های نیروهای این کشور قرار گرفتند و شماری هم کشته شدند.

ارتش پاکستان در مورد این حمله‌ها سکوت کرده بود.

حکومت پاکستان فشار بر تحریک طالبان این کشور را افزایش داده است. پس از حمله‌های نظامی پاکستان بر مناطق «باجور»، «دره خیبر» و «وزیرستان»، شماری از خانواده‌های این جنگجویان به ولایت‌های شرقی و جنوبی افغانستان پناه بردند.

حکومت پاکستان حضور خانواده‌های اعضای تحریک طالبان را تهدید امنیتی برای خود می‌داند و از طالبان درخواست دارد که در سرکوب جنگجویان پاکستانی همکاری کنند.

به‌تازگی جنرال فیض حمید، رئیس پیشین سازمان استخبارات ارتش پاکستان (آی‌اس‌آی) و فرمانده‌ی کنونی قول اردوی ارتش پاکستان در پیشاور به کابل آمده و سرگرم دیدار با مقام‌های طالبان است.

تصور می‌شود که این مقام پاکستانی با طالبان در مورد تحریک طالبان پاکستان (TTP) نیز مذاکره کند.

ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان در ۴ ثور گفته بود که آنان حمله‌های پاکستان را به‌خاطر مصالح ملی تحمل کردند.

ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان و هم‌چنین فرزند ملا محمد عمر، بنیان‌گذار گروه طالبان در ۴ ثور گفته بود که آنان حمله‌های پاکستان را به‌خاطر مصالح ملی تحمل کردند.

او افزوده بود:«افغانستان در حال حاضر با مشکلات زیادی روبه‌رو است، ما در هر سطحی با چالش‌های مواجه هستیم؛ جهان نیز با ما در مقابله است. ما مشکلات و تکلیف‌هایی را از افراد نزدیک و همسایه‌های خود می‎بینیم. نمونه‌ی آشکار آن، چند روز پیش، آن‌ها بر خاک ما در کنر تجاوز کردند. ما این را به‌خاطر مصالح ملی و مصالح علیا تحمل کرده‌ایم، شاید دیگر این را تحمل نکنیم.»

حمله‌های توپخانه‌ای پاکستان بر ولایت‌های شرقی پر سابقه است. بارها در نظام جمهوریت نیز نیروهای زمینی پاکستانی بالای مناطق مرزی راکت پرتاب کرده‌اند. در نتیجه‌ی حمله‌های راکتی پاکستان، شماری از غیرنظامیان کشته و خانه‌های مسکونی تخریب و مواشی مردم تلف شدند.

محمد جبار، ساکن ولایت کنر در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که هرازگاهی حمله‌های راکتی پاکستان بر این ولایت صورت می‌گیرد، اما این موارد کم‌تر رسانه‌ای می‌شود: «نظامیان پاکستانی هم‌چنان بر مردم ما ظلم روا می‌دارند. پاکستان حالا در حکومت طالبان بیشتر مداخله می‌کند و حتا ما و شما دیدیم که خوست را بمبارد کرد.»

او از طالبان می‌خواهد که در مقابل مداخله‌ی پاکستان موضع‌گیری کنند.

ساکنان ولایت‌های شرقی از افزایش اقدامات «مداخله‌جویانه»ی بیشتر پاکستان بر افغانستان نگران هستند. آنان از طالبان می‌خواهند که ادعای تأثیرپذیری نداشتن از اسلام‌آباد را از حرف به عمل نشان دهند و موضع قوی در مقابل حمله‌های هوایی، توپخانه‌ای و بازرسی خانه‌ها روی دست بگیرند.