شورای حقوق بشر سازمان ملل: شاهد ستم نهادینه‌شده و سیستماتیک بر زنان در افغانستان هستیم

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است که آنچه امروز در افغانستان «شاهد آن هستیم، ستم نهادینه‌شده و سیستماتیک بر زنان است».

باشله این اظهارات را امروز (چهارشنبه، ۲۵ جوزا) در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره‌ی افغانستان مطرح کرده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ی خود در این نشست گفته است که مردم افغانستان تاریک‌ترین لحظات یک‌ نسل را تجربه می‌کنند.

او افزوده است که از زمان روی‌کارآمدن طالبان، افغانستان در یک بحران عمیق اقتصادی، اجتماعی، بشردوستانه و حقوق بشری فرو رفته است.

باشله‌ با اشاره به سفر خود به افغانستان گفته است که او در این سفر با برخی از زنان موفق، از جمله پزشکان، روزنامه‌نگاران، کارمندان دولت و کارکنان سازمان‌های غیردولتی ملاقات کرده تا در مورد فاجعه نابرابری جنسیتی در کشور صحبت کند.

او گفته است که شجاعت این زنان در مطالبه‌ی حقوق‌شان چشم‌گیر بود؛ اما به‌ گفته‌ی او وضعیت آنان بحرانی است.

باشله‌ اضافه کرده است که ممنوعیت آموزش دختران ادامه دارد و از ماه مارچ، چندین فرمان دیگر نیز به تصویب رسیده که بر حقوق زنان و دختران تأثیر گذاشته است.

او در ادامه به اجرای قانون سخت حجاب و موانعی در برابر دسترسی زنان به شغل اشاره کرده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرده است که هیچ فرصتی برای زنان برای مشارکت در زندگی عمومی و سیاسی وجود ندارد و آزادی حرکت آنها به شدت محدود شده است.

او گفته است: «بگذارید واضح بگویم: آنچه امروز در افغانستان شاهد آن هستیم، ستم نهادینه‌شده و سیستماتیک بر زنان است.»

باشله‌ افزوده است؛ در حالی که افغانستان تعدادی از معاهدات بین‌المللی، از جمله کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان را تصویب کرده است، اما از پیروی از تعهدات بین‌المللی، چه در پالیسی و چه در عمل، برای احترام و حمایت از حقوق زنان و دختران فاصله دارد.

او از طالبان خواسته است که به تعهد خود در قبال حقوق زنان عمل کنند و فوراً یک گفت‌وگوی معنادار با زنان افغان انجام و به صدای آنان گوش دهند.

باشله‌ در بیانیه‌ی خود گفته است که در جریان سفرش به افغانستان، عفو عمومی طالبان برای مقامات و اعضای نیروهای امنیتی پیشین را به‌عنوان گامی مهم در جهت آشتی تشخیص داده است.

با این حال، او گفته نگران است که مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) همچنان گزارش‌های معتبری از بازداشت‌های خودسرانه، بدرفتاری و قتل‌های فراقانونی افراد مرتبط با دولت سابق و نهادهای‌ آن را دریافت می‌کند.

باشله همچنین گفته است که او همچنان نگران اطلاعات دریافتی در مورد موارد ادعایی نقض حقوق بشر و تجاوز علیه غیرنظامیان در ولایت‌های شمالی، از جمله پنجشیر است.

او افزوده است که ادعاهای جدی مبنی بر اینکه غیرنظامیان در معرض نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه از جمله بازداشت‌های خودسرانه، قتل‌های فراقانونی و شکنجه قرار گرفته‌اند. به گفته‌ی او، این ادعاها مستلزم تأیید است.

او از طرف‌های درگیر خواسته است که خویشتن‌داری را رعایت کنند و به قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه قابل اجرا احترام بگذارند.