مارکس پوتزل
عکس: Unama News

مارکس پوتزل: ممانعت دختران از آموزش تصمیم ملا هبت‌الله است

مارکس پوتزل، سرپرست دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می‌گوید که مقام‌های طالبان وضع محدودیت بر حقوق زنان و دختران، از جمله تعطیلی مکاتب دخترانه را تصمیم ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه می‌دانند.

او در نشست شورای امنیت سازمان ملل که امروز (سه‌شنبه، ۵ میزان) برگزار شد، گفته است که محدودیت‌های فزاینده بر حقوق زنان، نشانه‌هایی هستند که طالبان نسبت به بیش از ۵۰ درصد جمعیت بی‌تفاوت هستند و این گروه مایل ااست در معرض خطر انزوای بین‌المللی قرار گیرد.

سرپرست یوناما افزوده است که او نگران است که صبر برای بسیاری در جامعه بین‌المللی در مورد استراتیژی تعامل با طالبان تمام شود.

پوتزل علاوه کرده است که در چند ماه گذشته تحولات مثبتی رخ داده است، اما بسیار کم و بسیار بطی بوده‌اند و تحولات منفی بر تحولات مثبت غلبه کرده است. او به تعطیلی مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه اشاره کرده و گفته است که این تصمیم در جهان نظیر ندارد.

با این حال، پوتزل اضافه کرده است که در صحبت‌هایی که با تعدادی زیادی از اعضای طالبان در سطوح مختلف داشته آنان اظهار می‌کنند که این تصمیم توسط هبت‌الله آخوندزاده گرفته شده است و تندروهای اطراف او از آن دفاع می‌کنند.

به گفته‌ی پوتزل، بیشتر اعضای طالبان که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند این مسیر را تغییر دهند، این امر را زیر سئوال برده‌اند.

امروز شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان در مراسمی در کابل خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شد و گفت که آموزش برای زن و مرد فرض مطلق است و برای بستن مکاتب دخترانه دلیل شرعی وجود ندارد.

اما خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست طالبان در همین مراسم در واکنش به صحبت‌های شیرمحمد عباس استانکزی گفت که آموزش عصری مباح است.

او گفت: «هر جا که برویم حرف از تعلیم زده می‌شود. تعلیم یک عمل مباح است و این یک سخن علمی است. حضار گرامی! تعلیم دنیوی یک عمل مباح است! وقتی که بین مباح و امر امیر تعارض بیاید، باز حکم امیر واجب است.»