تظاهرات دانشجویان دختر دانشگاه تعلیم و تربیه
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

دانشجویان معترض دانشگاه تعلیم و تربیه: تعلیم و تحصیل گناه نیست، ما امنیت می‌‌خواهیم

شماری از دانشجویان دختر دانشگاه تعلیم و تربیه کابل امروز در واکنش به ادامه‌ی حملات هزاره‌ها، به‌ویژه حمله‌ی روز گذشته بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل، دست به اعتراض زدند.

این دانشجویان دختر در شعارهای‌های شان می‌گویند که «تحصیل و تعلیم گناه نیست»، «امنیت حق ماست»، «ما امنیت می‌خواهیم»، «مرگ بر دشمنان دانایی»، «ما یکی هستیم»، «با ما محلق شوید».

معترضان همچنین در شعارهای‌شان  خواستار توقف «نسل‌کشی» هزاره‌ها می‌شوند.

صبح امروز شماری از زنان فعال نیز در امتداد جاده «شهید مزاری» و در مقابل شفاخانه محمدعلی جناح در غرب کابل دست به اعتراض زدند.

اعتراض این زنان از سوی طالبان سرکوب شد. منابع می‌گویند که طالبان شماری از زنان معترض را لت‌وکوب و شماری دیگر را با خود برده‌اند.

همچنین از بازداشت شماری از خبرنگاران و باشندگان شهر کابل که در حال تصویربرداری از اعتراض زنان بودند، نیز گزارش شده است. چند منبع در پیام‌هایی به اطلاعات روز این خبر را تأیید کرده‌اند.

این در حالی است که روز گذشته یک حمله‌ی مرگبار بر مرکز آموزشی کاج در ساحه‌ی نقاش دشت برچی شهر کابل صورت گرفت. در این حمله حدود ۱۰۰ نفر عمدتا دختران دانش‌آموز کشته و زخمی شده‌اند.

این حمله با واکنش‌های گسترده مواجه شده است. شماری آن‌را ادامه‌ی سیاست «نسل‌کشی» هزاره‌ها عنوان کرده و طالبان را عامل اصلی آن دانسته‌اند؛ در حالی که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

مرکز آموزشی کاج (موعود سابق) در سال ۱۳۹۷ خورشیدی نیز هدف حمله‌ی انتحاری گروه داعش قرار گرفت که در نتیجه حدود ۱۰۰ دانش‌آموز پسر و دختر در آن زمان کشته و زخمی شدند.