بدخشان

ساکنان بدخشان: مراکز فروش مواد مخدر افزایش یافته است

برخی از ساکنان شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان در شمال‌شرق کشور از آنچه که افزایش مراکز فروش مواد مخدر می‌دانند، نگرانی دارند.

به‌گفته‌ی آنان، فروشندگان مواد مخدر، برای فروش و توزیع مواد‌ در میان خانه‌ها‌ جا گرفته‌اند و رفت‌وآمد شبانه‌روزی افراد معتاد، باعث نگرانی این خانواده‌ها شده‌ است.

محمد اکرم یکی از ساکنان ناحیه‌ اول شهر‌فیض‌آباد می‌گوید: «در گذشته مواد مخدر در بیرون از شهر و یا پنهانی به دور از چشم مردم و دولت فروخته می‌شد. حالا بدون ترس و هراس، در ‌خانه‌‌ها، کوچه‌ها و در بازار، پودر و چرس به فروش می‌رسد.»

عزیز احمد یکی از ساکنان ناحیه سوم شهر فیض‌آباد که پدر سه پسر و یک دختر است، می‌گوید که بی‌توجهی مسئولان، بیکاری و فقر او را نگران آینده‌ی پسرانش کرده تا به مواد مخدر معتاد نشوند.

او می‌گوید: «طالبان در دستگیری و مجازات فروشندگان مواد مخدر بی‌توجه هستند، پودر و چرس و تابلیت K در هر کوچه به آسانی در دسترس است و این باعث می‌شود تا جوانان بیشتری قربانی اعتیاد شوند.»

ساکنان فیض‌آباد، مسئولان مبارزه با مواد مخدر طالبان‌ را متهم به تبانی و اخاذی از فروشندگان مواد مخدر کرده و می‌گویند که فروشندگان مواد مخدر را مورد پیگرد قرار نمی‌دهند.

صدیق‌الله باشنده‌ ناحیه اول فیض‌آباد می‌گوید که یکی از فروشندگان مواد مخدر در همسایگی او خانه دارد. به‌گفته‌ی صدیق‌الله، روزها و شب‌ها شاهد رفت‌وآمد افراد ناشناس و معتاد است که برای خرید مواد مخدر به خانه‌ی همسایه‌ی او می‌آیند.

او می‌‌گوید: «از رفت‌وآمد معتادان نگران اولادها و خانه‌ی خود هستیم تا چیزی دزدی نشود یا اولادهای مان به این بلای خانه‌سوز، مبتلا نشوند.»

یکی از افراد معتاد به مواد مخدر که به «قلندر» مشهور است و ۲۳ سال سن دارد می‌گوید که روزانه صد یا دوصد افغانی‌ را که با فروش زباله‌ها به دست می‌آورد، شیشه خریده و مصرف می‌کند.

او درباره‌ی مکان‌های دسترسی به مواد مخدر می‌گوید: «سوداگران مواد در شهر زیاد هستند، در چندین جای شهر فیض‌آباد، خانه‌های مشخصی هستند که روزانه از آنجا مواد خریداری می‌کنم.»

یکی از بزرگان مردمی در شهر فیض‌آباد به روزنامه اطلاعات روز گفت: «فروشندگان مواد مخدر در بدخشان به‌گونه‌‌ی بی‌سابقه افزایش یافته که متأسفانه بیشتر قربانیان و افراد معتاد از میان جوانان و نوجوانان است.»

این درحالی است که طالبان در ماه اپریل ۲۰۲۲ میلادی کشت خشخاش و همه مواد مخدر را ممنوع اعلام کردند.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) به‌تازگی با نشر گزارشی گفته است که کشت خشخاش در سال ۲۰۲۲ در افغانستان افزایش یافته و قیمت تریاک نیز پس از ممنوعیت کشت این گیاه توسط طالبان، سه برابر شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *