عکس: آرشیف

شش عضو هزاره‌تبار «کمیسیون حل منازعه کوچی و ده‌نشین» در بامیان پس از «تهدید» کمیسیون را ترک کرده‌اند

منابع در بامیان می‌گویند که شش عضو هزاره‌تبار «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» این ولایت «پس از تهدیدشدن به مرگ» و در اعتراض به «فیصله‌های یک‌جانبه» در مورد واگذاری زمین‌های هزاره‌ها به کوچی‌ها، این کمیسیون را ترک کرده‌اند.

این منابع که خواستند نام شان در خبر ذکر نشود، امروز (پنج‌شنبه، ۳۰ سنبله) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که شش عضو هزاره‌تبار این کمیسیون به تاریخ ۲۲ سنبله به رسم اعتراض کمیسیون را ترک کرده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» ولایت بامیان با ترکیب فعلی ۲۰ نفر، از جمله شش هزاره، چهار ماه قبل به فعالیت آغاز کرد.

به‌گفته‌ی منبع، صدای اعضای هزاره‌ی «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» شنیده نمی‌شد و «فیصله‌ها بدون تحقیق و بررسی به‌طور یک‌جانبه، بدون نظرخواهی این شش نفر صورت می‌گرفت، بعد فشار می‌آوردند که شما حتما امضا کنید».

یکی از منابع گفت که ۱۴ عضو «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» پس از صدور فیصله، شش عضو هزاره‌تبار این کمیسیون را به شیوه‌های گوناگون تشویق و حتا تهدید می‌کردند که فیصله‌نامه را امضا کنند.

منبع دیگر گفت که برای بررسی اسناد اجازه‌ی تحقیق داده نمی‌شد و «فقط گفته می‌شد که اسناد مدعیان کوچی شرعی است و نیازی به بررسی و تحقیق ندارد».

به‌گفته‌ی او، هیچ گونه پایبندی به لایحه‌ی داخلی کمیسیون وجود نداشت و اعضای ده‌نشین و کوچی‌ها نیز متوازن نبودند. منبع تأکید کرد: «اعضای کوچی کمیسیون هم دعواکننده بودند، هم قاضی و هم فیصله‌گر.»

منبع قبلی با تأیید اظهارات این منبع، گفت هنگامی که اعضای هزاره‌تبار کمیسیون از امضای فیصله‌های یک‌جانبه سر باز می‌زدند، از سوی سایر اعضا «بی‌دین» و مخالف «امارت» طالبان خوانده می‌شدند.

منابع گفتند که در کمیسیون فعلی عدالت تأمین نمی‌شود، اسنادها بدون بررسی فیصله صورت می‌گیرد و والی طالبان در بامیان نیز از آن حمایت می‌کند.

به‌گفته‌ی منابع، اعضای کوچی کمیسیون از سوی کوچی‌ها انتخاب شده‌اند، اما والی طالبان در بامیان به ده‌نشین‌ها اجازه نداده است که اعضای ده‌نشین کمیسیون را انتخاب کنند.

منابع گفتند که فیصله‌ی یک‌جانبه کمیسیون برای مصادره‌ی زمین‌های «تربلاق زردبروت» ولسوالی پنجاب، «ادعای بدون سند» کوچی‌ها در مورد زمین‌های منطقه‌ی «درازقل» ولسوالی پنجاب، فیصله‌ی یک‌جانبه و مصادره‌ی زمین‌های روستای «آب توگک» یکه‌ولنگ به نفع کوچی‌ها، مصادره‌ی دو قلبه زمین «دهن مندی مورو طرپس» ولسوالی پنجاب، فیصله‌ی یک‌جانبه در مورد مصادره‌ی زمین‌ها و بازار «بند کوسه‌» ولسوالی ورس به نفع کوچی‌ها، مصادره‌ی زمین‌های وسیع در «سرخجوی» ورس، زمین‌های «نانوایی» مرکز پنجاب، زمین «سرمور» و زمین‌های مناطق «قلعه بدک» و «قلعه صمد» تگاب از جمله فیصله‌هایی است که از سوی ۱۴ عضو کمیسیون تأیید، اما از سوی شش عضو هزاره‌تبار این کمیسیون رد شده‌اند.

خبرنگار روزنامه اطلاعات روز تلاش کرد تا با «حاجی گل طوطی»، رییس «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» بامیان تماس برقرار و در این رابطه گفت‌وگو کند، اما موفق به این کار نشد.

با این حال، منابع در ادامه ادعا کردند که مصادره، غصب و تصاحب زمین‌های هزاره‌ها توطئه‌ای سنجیده‌شده از سوی عبدالله سرحدی، والی طالبان در بامیان و کمیسیون یادشده است که می‌خواهند هزاره‌ها را به‌گونه‌ی اجباری کوچ بدهند.

از سوی هم، منابع به روزنامه اطلاعات روز گفتند که شش عضو هزاره‌تبار کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین بامیان از تاریخ ۲۲ سنبله تا اکنون که این کمیسیون را ترک کرده‌اند، از آدرس‌های مختلف تهدید دریافت کرده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، این شش نفر قبل از ترک کمیسیون نیز از سوی سایر اعضای کمیسیون و کوچی‌های طرف دعوا به مرگ تهدید شده بودند.

این درحالی است که در طی ماه‌های گذشته و پس از ادعای ملکیت زمین از سوی کوچی‌ها در مناطق مختلف بامیان، اداره محلی طالبان در این ولایت در چندین نوبت جداگانه باشندگان جایی را بازداشت و توقیف کرده‌اند.