آیا می‌توان به اصلاحات در اداره‌ی هرات امیدوار بود؟

شهریار

رییس جمهور غنی برای بررسی وضعیت حکومت‌داری و ایجاد اصلاحات اداری در هرات، به این ولایت سفر کرده است. گفته می‌شود آقای غنی با عزم ایجاد اصلاحات گسترده و جدی به هرات رفته است. نظیف‌الله سالارزی، سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که رییس جمهور پس از شنیدن گزارش هیأت بررسی وضعیت امنیتی هرات، گفته برای سر‌و‌سامان دادن به امنیت و وضعیت حکومت‌داری خوب، شخصا به این ولایت می‌رود.

دو هفته پیش و به‌دنبال شکایت‌ها از افزایش ناامنی‌ها در هرات، رییس جمهور غنی هیأت 21 نفری متشکل از نمایندگان نهادهای مختلف حکومتی، مشاوران رییس جمهور و نمایندگان مردم هرات در مجلس نمایندگان را برای بررسی وضعیت امنیتی هرات‌ به این ولایت فرستاد. این هیأت در آن زمان طی یک کنفرانس مطبوعاتی وضعیت امنیتی هرات را نگران‌کننده توصیف کرده بود‌. رییس جمهور غنی پس از شنیدن گزارش این هیأت، سید فضل‌الله وحیدی، سرپرست ولایت هرات را از وظیفه سبک‌دوش کرد و معاونش را به‌جایش گماشت.

گفته می‌شود که آقای غنی با عزم ایجاد اصلاحات جدی در ادارات حکومتی هرات به این ولایت رفته است و می‌خواهد در صحبت با مردم، مسئولان حکومت محلی و نهادهای مدنی هرات، از نزدیک وضعیت حکومت‌داری در این ولایت را بررسی کند.

این نخستین سفر ولایتی رییس جمهور غنی برای ایجاد اصلاحات و آوردن حکومت‌داری خوب پس از زمان تحلیف می‌باشد و از سویی نخستین برنامه‌ی عملی وی در آوردن اصلاحات اداری و حکومت‌داری خوب‌. پیش از این بیش‌تر عزل و نصب‌های رییس جمهور غنی و اقدامات وی در تغییرات اداری جنبه‌ی سیاسی و تبلیغاتی داشته است. تغییرات گسترده‌ی او در اداره‌ی امور و دبیرخانه‌ی شورای وزیران، از نخستین اقدام‌هایش در راستای ‌یک‌دست کردن این اداره و آوردن تیم مورد‌ اعتمادش در این اداره بود. عزل و نصب‌های دیگری که در این مدت در مقام‌های بلند حکومتی صورت گرفته، همگی ناشی از تصمیم عجولانه ‌یا مشوره‌های مقطعی و فوری بوده‌اند که از سوی اطرافیان وی به خوردش داده شده‌اند. اما تغییرات در رهبری ولایت هرات و اکنون سفر تازه‌ی رییس جمهور به این ولایت به‌دنبال شکایت‌ها از افزایش ناامنی و وضعیت بد حکومت‌داری و نیز گزارش بررسی‌‌های یک تیم اعزامی صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد که گزارش این هیأت به اندازه‌ای جدی بوده که رییس جمهور را در رأس یک هیأت بلند‌پایه به یک سفر غیرمنتظره به این ولایت وادار کرده است.

هرچند تاکنون از جزئیات این سفر و اقدام‌های اصلاحی رییس جمهور خبری در دست نیست؛ اما احتمال می‌رود که آقای غنی تغییرات گسترده‌ای در ادارات محلی هرات ‌به‌وجود بیاورد.

اقدام‌های روزهای نخست رییس جمهور در مواردی چون دیدار‌های غافل‌گیرانه از اداره‌های دولتی، عزل و نصب‌های مأموران ارشد، بازگشایی پرونده‌های بسته‌ی فساد اداری و دادن التیماتوم به نهادهای عدلی و قضایی، تصامیم مقطعی و تبلیغاتی بودند. هیچ یک از آن تصامیم به سر نرسیدند و به نظر می‌رسد که رییس جمهور نیز دیگر از این جست‌و‌خیز‌ها مانده است.

انتظار می‌رود که سفر هرات از این جنس اقدامات نباشد، بلکه رییس جمهور واقعا اصلاحات را در اداره‌ی حکومت محلی هرات به میان بیاورد و تغییراتی که احتمالا به میان خواهند آمد، باید از روی برنامه‌ی سراسری ایجاد اصلاحات باشد، نه تصفیه حساب‌های سیاسی و عزل و نصب‌های سلیقه‌ای. مردم افغانستان اراده و تصمیم رییس جمهور غنی را در آوردن اصلاحات و حکومت‌داری خوب، از روی همین سفر و نتایج آن می‌سنجند. به عنوان نخستین سفر ولایتی رییس جمهور برای آوردن اصلاحات و حکومت‌داری خوب، این سفر را مردم زیر ذره‌بین شدید دارند و نتایج آن را مدام تعقیب می‌کنند. بنابراین، آقای رییس جمهور نباید در نخستین اقدام عملی‌اش برای آوردن اصلاحات، مردم را نسبت به حکومتش بی‌اعتماد بسازد.