جدال بر سر کمک 200 هزار دالری شورای امنیت ملی به خانواده‌های داعش

مجلس سنا: مشاور امنیت ملی و والی پکتیکا باید در این مورد توضیح بدهند

اطلاعات روز: اعضای مجلس سنا فیصله کردند که حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس جمهور و عبدالکریم متین، والی پکتیکا بایستی در این مجلس حاضر شوند و در مورد کمک 200 هزار دالری به خانواده‌های داعش توضیح بدهند.

هرچند که در نشست دیروزی مجلس سنا، سناتوران در باره‌ی شایعه‌ی کمک 200 هزار دالری شورای امنیت به داعش در ولایت پکتیکا دیدگاه‌های متفاوتی داشتند؛ اما اعضای این مجلس تأکید کردند، برای روشن‌شدن این شایعه، مشاور امنیت ملی رییس جمهور و والی پکتیکا‌ برای پاسخ‌گویی به این مجلس فراخوانده شوند.

در نشست دیروز مجلس سنا جمعه گیانوال، سناتور پکتیکا گفت که اظهارات والی پکتیکا غیرمسؤلانه و بی‌مورد است. این سناتور افزود که والی پکتیکا سه ماه می‌شود مقرر شده است. اما سال گذشته، 200 صد هزار دالر به مهاجران پاکستانی تقسیم شده که به هر نفر 5 هزار کلدار رسیده و در توزیع آن افرادی از اداره‌ی امور، شورای امنیت ملی، ارگان‌های محلی، نمایندگان اقوام و برخی نهادهای دیگر حضور داشته‌اند.

اما در عین حال تعدادی از سناتوران گفتند، اگر والی پکتیکا شواهد و اسناد معتبری در دست نمی‌داشت، چنین اظهاراتی را ابراز نمی‌کرد. عبدالرحیم حسن‌یار، عضو دیگر مجلس سنا گفت، اگر اظهارات اخیر والی پکتیکا در مورد کمک 200 هزار دالری از سوی شورای امنیت به خانواده‌های داعش درست باشد، باید شورای امنیت ملی پاسخ بگوید که پالیسی کمک به داعش چیست و اگر والی پکتیکا غیرمسؤلانه اظهارنظر کرده باشد، باید از وظیفه برکنار شده و محاکمه شود. آقای حسن‌یار افزود که چنین اظهار‌نظرهایی در شرایط فعلی ذهن شهروندان را منحرف می‌سازند.

در همین‌حال، جاوید رئوف، عضو دیگر سنا گفت، ما نباید چنین صداها را خفه کنیم. مطمئنم که والی پکتیکا اگر اسناد و مدارک معتبر نداشته باشد، شرایط و موقعیت خود را به خطر نمی‌اندازد.

این دیدگاه‌های اعضای مجلس سنا در حالی اظهار می‌شوند که چندی پیش عبدالکریم متین، والی پکتیکا گفته بود که شورای امنیت‌ 200 هزار دالر را در ولسوالی برمل این ولایت به خانواده‌های داعش کمک کرده است.