آیا بدخشان وزیرستان دوم می‌شود؟

از دو روز بدین‌سو خبرهای ضد‌و‌نقیضی از وضعیت امنیتی در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان به گوش می‌رسند. روز گذشته طالبان ادعا کرد‌ند که هفت پاسگاه و دو قرارگاه نیروهای امنیتی را با مقدار زیادی جنگ‌افزار‌‌ سنگین به تصرف خود در‌آورده‌اند؛ هرچند که این خبر از سوی نهادهای امنیتی تأیید نشد. هم‌چنان جسدهای 16 سرباز ارتش که توسط طالبان مسلح کشته شده‌اند، به شفاخانه‌ی ولایتی بدخشان آورده شدند. در گزارشی دیگر، برخی از نمایندگان و مقام‌های محلی در بدخشان گفتند که ارتباطات مخابراتی با بیش از دوصد سرباز پولیس که مصروف نبرد با جنگ‌جویان طالب بودند را از دست داده و این سربازان لادرک هستند. البته این مورد را وزارت امور داخله تأیید نکرد؛ اما نمایندگان مردم بدخشان در مجلس نمایندگان از این موضوع با نگرانی یاد کرد‌ند.

اوضاع نگران‌کننده و خطرناکی در بدخشان و دیگر ولایت‌های شمالی افغانستان در جریان است. هزاران جنگ‌جوی داخلی و خارجی تحت پرچم طالب و داعش به ولایت‌های شمال کشور هجوم برده و سرگرم نبرد و برنامه‌ریزی جنگ جدی با نیروهای امنیتی در این ولایت‌ها می‌باشند. این جنگ‌جویان هفته‌ی گذشته تا شش کیلومتری مرکز ولایت قندز رسیدند و جنگ‌های شدید و پر‌هزینه‌ای را با نیروهای امنیتی افغانستان انجام دادند. هرچند که نیروهای امنیتی با عملیات نظامی محکم در قندوز، آن‌ها را از بخش‌های مهم این ولایت بیرون راندند و تلفات سنگینی بر آن‌ها وارد کردند؛ اما جنگ قندوز نشان داد که تروریستان در شمال افغانستان به‌شدت قوی اند و حضور آن‌ها نگران‌کننده است. جنگ قندوز هشدار جدی‌ای به دولت افغانستان و نشانه‌ی آشکار بازی کلان امنیتی و سیاسی برای تغییر جغرافیای جنگ از جنوب به شمال کشور بود. این امر ثابت ساخت که جنگ‌جویان طالب در شمال، چند سرباز پابرهنه‌ی متواری نیستند که در عملیات نظامیان افغانستان و پاکستان از دوسوی مرز متواری و از بی‌پناهی به شمال افغانستان آمده باشند، بلکه آن‌ها با تجهیزات نظامی و برنامه‌ی عملیاتی و جنگی منظم برای تطبیق یک برنامه‌ی کلان استخباراتی و سیاسی به ولایت‌های شمالی افغانستان هجوم آورده‌اند.

در این جنگ تنها طالبان از جنوب حضور ندارند، بلکه صدها تروریست از کشورهای آسیای میانه‌ای، چچنی، چینی، عرب و تروریستانی از غرب افغانستان همه در ولایت‌های شمال افغانستان تجمع کرده‌اند.

شورای امنیت ملی و ارگ ریاست جمهوری از آنچه در شمال در جریان است و بازی‌های پشت پرده‌ی آن آگاهی دارند؛ اما متأسفانه در ارتباط با آن با سستی و اغماض عمل می‌کنند. تعلل حکومت در سرکوب تروریستان و بی‌کفایتی شماری از مسئولان و فرماندهان بلند‌پایه‌ی ارتش و پولیس در ولایت‌های شمال افغانستان، باعث شده تا تروریستان برای تطبیق برنامه‌های بزرگ‌شان با اطمینان و قدرت‌مندانه عمل کنند.

بی‌کفایتی و غفلت شماری از این فرماندهان سبب شد که ده‌ها سرباز شجاع پولیس و ارتش به دست طالبان بیفتند و بی‌رحمانه کشته شوند. حکومت هنوز فرماندهان بی‌کفایت و مسئولیت‌نشناسی را که سبب وقوع فاجعه در بدخشان گردیدند، مورد بازپرسی قرار نداد و هنوز هم این افراد در پست‌های‌شان مستقر هستند.

حکومت و نهادهای امنیتی باید وضعیت ولایت‌های شمال را با جدیت و بیداری تعقیب کنند. فرماندهان مسئولیت‌نشناس و بی‌کفایت باید از فرماندهی پولیس و ارتش در شمال کشور برکنار شوند و حکومت قاطعانه و با عزم جدی با تروریستان مقابله کند. تعلل و سستی حکومت در سرکوب و برخورد جدی با جنگ‌جویان داخلی و خارجی در ولایت‌های شمالی کشور، اجازه می‌دهد که برنامه‌ی کلان تغییر جغرافیای جنگ از جنوب به شمال به‌راحتی تطبیق شود. تطبیق این پروژه باب جنگ تازه‌ای را در افغانستان خواهد گشود.