رسا: حکومت توافق‌نامه‌ی صلح با حکمتیار را خط‌به‌خط تطبیق کند

اطلاعات روز: رسا یا روند سبز افغانستان از دولت می‌خواهد توافق‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی به‌رهبری گلبدین حکمتیار را خط‌به‌خط تطبیق نماید و یا هم در آن بازنگری کند.
این روند با نشر اعلامیه‌یی در پیوند به معاهده‌ی صلح و عفو گلبدین حکمتیار از جانب دولت از گفته‌های اخیر رهبر حزب اسلامی انتقاد کرده و گفته است که انکشافات چند روز اخیر در محور توافق‌نامه با جناح گلبدین حکمتیار نشان می‌دهد که یا توافق‌نامه دارای خلاها، نواقص و گسست‌ها است یا حکمتیار در اولین روزهای عفو خود با سوءاستفاده از توافق‌نامه از خطوط اساسی آن عدول کرده است.
روند سبز افغانستان شماری از تخطی‌ها و عدول از توافق‌نامه از سوی حکمتیار را برشمرده و گفته است دولت باید طبق خواست‌ها و با روحیه‌ی عدالت‌محوری توافق‌نامه را بازنویسی نماید.
«به تمسخر گرفتن ساختار سیاسی کشور، نگاه قلیل و کوچک به قانون اساسی، تأکید بر سیاست حذف و راه‌حل حزبی در جامعه‌ی کثرت‌گرا و کثیرالقومی افغانستان، ورود صدها تن مسلح مجهول‌الهویه که معلوم نیست در کجا تعلیم دیده و توسط کی تسلیح گردیده‌اند، توسل به ادبیات خشن، فرقه‌گرایانه، اظهار همسویی با تروریسم و قاتلین مردم افغانستان، مصارف هنگفت و سوال‌برانگیز برای قدرت‌نمایی بدون برملاسازی منابع تمویل آن، تاخت‌وتاز بر مطبوعات و گروه‌های مدنی و گسترش سیاست رعب و ترس» از جمله مواردی‌اند که اعلامیه به‌عنوان تخطی‌ها و عدول از توافق‌نامه از سوی رهبر حزب اسلامی از آن‌ها نام برده است.
این روند درحالی به گفته‌های اخیر آقای حکمتیار و رفتار وی واکنش نشان می‌دهد که به روز جمعه نیز هواداران آن در نزدیک محل اقامت رهبر حزب اسلامی دست به اعتراض زدند.
روند سبز افغانستان گفته است که تداوم سیاست خشونت، تکبر، تمسخر بر قربانی‌های ملت افغانستان ما را واخواهد داشت که دامنه‌ی فعالیت‌های مدنی خویش را وسعت بخشیم. توقع و امید ما از حکومت وحدت ملی این است که در چوکات توافق صورت‌گرفته به آقای حکمتیار تفهیم نماید که مواد این معاهده را رعایت نماید.
روند سبز در حالی این اعلامیه را صادر کرده است که در پی ورود رهبر حزب اسلامی افغانستان به کابل، شماری از افراد مسلح در جاده‌های کابل به گشت‌وگذار پرداخته و مردم را نگران ساخته‌اند. از طرفی، رهبر حزب اسلامی گفته است که طالبان را «برادر» خطاب می‌کند.