حمله‌ گسترده‌ی طالبان بر شهر غزنی؛ مروری بر روی‌دادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

حمله‌ گسترده‌ی طالبان بر شهر غزنی؛ مروری بر روی‌دادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

حوالی بامداد روز جمعه، 19 اسد صدها جنگ‌جوی طالب حملات گسترده‌یی را از چهارسو بر شهر غزنی راه‌اندازی کردند. درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان از ساعت 2 بامداد روز جمعه آغاز شد و تا پایان روز جمعه به‌صورت وقفه‌یی ادامه یافت. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در صفحه تویترش نوشت که ساحات «حوزه ششم، پی آر تی، بالاحصار، تپه تلویزیون مرکز توپچی و تمام حوزه‌های شهر غزنی به تصرف طالبان درآمده است.»

اما نیمه‌های روز جمعه، فرمانده پولیس ولایت غزنی از عقب زدن حمله‌ی طالبان خبر داد و اضافه کرد که شهر در اختیار نیروهای امنیتی است. احمد مشعل، فرمانده پولیس غزنی با پخش زنده در صفحه‌ی فیس‌بوکش به مردم غزنی اطمینان داد که حمله‌ی طالبان عقب زده شده است.

هرچند از تلفات حمله‌ی طالبان بر شهر غزنی آماری دقیقی در دست نیست، فرماندهی پولیس ولایت غزنی اما مدعی شد که بیش از 150 طالب در شهر کشته و زخمی شدند. در سوی دیگر طالبان نیز مدعی شد که ده‌ها تن از نیروهای امنیتی را کشته‌اند.

به قول اعضای شورای ولایتی غزنی، تا عصر روز جمعه نیروهای کمکی به شهر غزنی نرسیده بود. نصیر‌احمد فقیری، عضو شورای ولایتی ولایت غزنی به روزنامه اطلاعات روز گفت که اگر نیروهای کمکی به شهر غزنی نرسد، ممکن شهر به دست طالبان سقوط کند. به گفته‌ی او طالبان در بخش‌های از شهر غزنی در مارکت‌ها و بلند منزل‌ها جابه‌جا شده‌اند و احتمال این که شب‌هنگام حملات شان را آغاز کنند زیاد است.

حملات تهاجمی طالبان در دیگر ولایت‌ها

شنبه، 13 اسد هشت سرباز ارتش در حمله‌ی طالبان در ولسوالی «لجه‌منگل» ولایت پکتیا جان باختند. راز‌محمد مندوزی، فرمانده پولیس پکتیا گفت که جنگ‌جویان طالب عصر روز شنبه بر ولسوالی لجه‌منگل و پاسگاه‌های پولیس مستقر در این ولسوالی حمله کردند. به گفته‌ی وی در درگیری بین طالبان و نیروهای امنیتی 8 سرباز پولیس جان باختند. وی افزود که 14 جنگ‌جوی طالب نیز در این درگیری کشته شدند.

یک‌شنبه، 14 اسد در حمله طالبان مسلح بر پاسگاه‌های پولیس در ولسوالی سر روضه‌ی ولایت پکتیکا 10 سرباز پولیس جان باختند. خبرگزاری پژواک از قول نورخان، فرمانده پولیس ولسوالی سر روضه نوشت که طالبان شنبه‌شب، بر پاسگاه‌های پولیس سرحدی در این ولسوالی حمله کردند. به گفته‌ وی در درگیری بین نیروهای امنیتی و طالبان 10 سرباز پولیس سرحدی کشته شدند. او افزود که به طالبان نیز تلفات وارد شده اما آمار آن مشخص نیست.

یک‌شنبه، 14 اسد جنگ‌جویان طالب بر پاسگا‌ه‌های نیروهای اردوی ملی در ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب حمله کردند. خبرگزاری پژواک به نقل از منابع امنیتی این ولایت نوشت که در این حمله صد‌ها طالب مسلح اشتراک داشتند. به گفته‌ی منابع، در درگیری بین نیروهای اردوی ملی و طالبان، هشت سرباز اردوی ملی و 7 طالب مسلح به شمول ملا عبدالله از فرماندهان مشهور طالبان کشته و 9 سرباز اردوی ملی و سه طالب مسلح زخمی شدند. این منابع هم‌چنین افزودند که در این حمله یک پاسگاه اردوی ملی به دست طالبان سقوط کرد.

یک‌شنبه، 14 اسد در حمله‌ی طالبان بر ولسوالی پاتوی ولایت دایکندی، یک تن از نیروهای خیزش مردمی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. غلام سخی غفوری، فرمانده پولیس ولایت دایکندی به روزنامه اطلاعات روز گفت طالبان شب‌هنگام بر این ولسوالی حمله کردند. آقای غفوری ضمن تأیید کشته شدن یک تن از نیروهای خیزش مردمی افزود که 8 جنگ‌جوی طالب نیز کشه شدند.

دوشنبه، 15 اسد طالبان مسلح از چهارسو بر ولسوای ازره ولایت لوگر حمله کردند. از تلفات نظامیان، غیرنظامیان و طالبان گزارش‌های ضد و نقیضی پخش و نشر شد. شاپور احمدزی، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت لوگر گفت که در این درگیری 3 سرباز امینی و 30 جنگ‌جوی طالب کشده شدند. عبدالولی وکیل، معاون شورای ولایتی لوگر گفت که 35 تن از نیروهای امنیتی کشته شدند. در همین حال حمیدالله حمید، ولسوال  ازره گفت که طالبان مناطق «صنم‌خیل» و کتوال ولوسوالی ازره را تصرف کردند. به گفته وی در درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای امنیتی افغان 19 سرباز پولیس محلی کشته و شش تن دیگر دست‌گیر شدند.

سه‌شنبه، 16 اسد در حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های اردوی ملی در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه چهار سرباز اردوی ملی کشته و شش سرباز دیگر زخمی شدند. ناصر مهری، سخن‌گوی والی فراه گفت که طالبان مسلح شب‌هنگام بر پاسگاه‌های اردوی ملی در روستای «دهزک» ولسوالی بالابلوک حمله کردند که با مقاومت شدید نیروهای اردوی ملی مواجه شد. به قول آقای مهری در درگیری میان دوطرف 19 طالب مسلح کشته و 32 طالب دیگر زخمی شدند. وی افزود که در این درگیر‌ی چهار سرباز اردوی ملی کشته و شش سرباز دیگر زخمی شدند. طالبان مسلح اما ادعا کردند که در این درگیری‌ 16 سرباز اردوی ملی را کشته‌اند.

چهارشنبه، 17 اسد در حمله‌ی طالبان بر یک پاسگاه‌ نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات 9 تن از نیروهای خیزش مردمی کشته و یک تن دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از اسدالله نورانی، ولسوال پشتون زرغون نوشت که نزدیک به 300 شورشی طالب شب‌هنگام بر این پاسگاه حمله کردند. به گفته‌‌ی وی در این روی‌داد 9 سرباز خیز مردمی کشته و یک تن دیگر زخمی شدند.

پنج‌شنبه، 18 اسد منابع محلی ولایت غور از کشته و زخمی شدن چهار نیروی خیزش مردمی در ولسوالی دولت‌یار این ولایت خبر دادند. خبرگرای پژواک به نقل از مردم محل نوشت که درگیری میان نیروهای خیزش مردمی و طالبان در منطقه «مایخان» به وقوع پیوست. به نقل از منابع محلی در این درگیری دو تن از نیروهای خیزش مردمی کشته و دو سرباز پولیس زخمی شدند.

جمعه، 19 اسد در حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی در ولسوالی اوبه ولایت هرات شش سرباز پولیس کشته شدند. خبرگزاری پژواک از قول سید احمد محمدی، سرپرست آمریت مطبوعات فرماندهی پولیس ولایت هرات نوشت که در نتیجه‌ی درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح در منطقه‌ی «دهن دو آب» ولسوالی اوبه پنج پولیس محلی و یک پولیس ملی کشته شدند. وی افزود که در این درگیری 11 جنگ‌جوی طالب نیز کشته شدند.

375 کشته و 198 زخمی؛ تلفات هرا‌س‌افگنان در هفته‌ی گذشته

وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (13 الی 19 اسد) نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با راه‌اندازی، 78 عملیات تصفیه‌یی و 610 عملیات خاص کماندویی در 20 ولایت، 375 هراس‌افگن به‌شمول چهار ولسوال نام‌نهاد طالبان و یک جنگ‌جوی داعش را کشته و 198 هراس‌افگن دیگر را زخمی کرده‌اند. این عملیات‌ها در ولایت‌های ننگرهار، لغمان،کنر، غزنی، پکتیا، پکتیکا، کندهار، ارزگان، فراه، بادغیس، فاریاب، کندز، بدخشان، نیمروز، هلمند، خوست، زابل، تخار، لوگر و هرات راه‌ندازی شده است. همچنین براساس اطلاعات وزارت دفاع 9 تن به اتهام اقدام‌های هراس‌افگنانه بازداشت شده‌اند.

براساس اعلامیه‌های وزارت دفاع هم‌چنین در هفته‌ی گذشته نیروهای کماندو با راه‌اندازی دو عملیات ویژه 70  نفر را از زندان‌ها طالبان در ولسوای‌های کجکی و موسی‌‌قلعه‌ی ولایت هلمند آزاد کردند.

حملات انتحاری

یک‌شنبه، 14 اسد سه سرباز ناتو در یک حمله انتحاری در مرکز ولایت پروان کشته شدند. به قول وحید شه‌کار، سخن‌گوی والی پروان کاروان نیرهای ناتو در منطقه «خلازایی» مرکز ولایت پروان هدف حمله انتحاری موتربمب قرار گرفت. نیروهای امریکایی در افغانستان ضمن تأیید خبر افزود که در این انفجار یک سرباز امریکایی و یک سرباز افغان نیز زخمی شدند. طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفت.

یک‌شنبه، 14 اسد در حمله‌ی انتحاری در منطقه پل بهسود ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار یک سرباز اردوی ملی شهید شد. براساس خبرنامه‌ی که وزارت دفاع منتشر کرد، محمد عمر سرباز اردوی ملی یک مهاجم انتحاری را قبل از رسیدن به هدف به آغوش کشیده و مهاجم در جا خودش را منفجر کرده است. در این روی‌داد محمد عمر شهید شد و از تلفات بیشتر جلوگیری کرد.

تلفات غیرنظامیان

یک‌شنبه، 14 اسد چهار عضو یک خانواده در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند در اثر یک انفجار ناشی از مواد منفجرناشده‌ کشته شدند. به نقل از خبرگزاری پژواک انفجار زمانی رخ داده که در یک خانه در روستای «شراف‌الدین» ولسوالی گرم‌سیر، اعضای آن خانواده مصروف سره و ناسره کردن آهن‌آلات بودند. به گفته‌ی مردم محل گمان می‌رود که در میان آهان‌آلات کهنه مواد منفجر ناشده وجود داشته و منفجر شده است. در این روی‌داد چهار تن کشته و 10 تن دیگر به شمول زنان و کودکان زخمی شدند. منابع دیگر اما به خبرگزاری پژواک گفته که انفجار زمانی رخ داده که یک عضو این خانواده مشغول ساختن ماین بوده است.

دوشنبه، 15 اسد در اثر انفجار یک ماین در ولسوالی پغمان ولایت کابل چهار سرباز اردوی ملی کشته و زخمی شدند. به نقل از خبرگزاری پژواک، حشمت‌الله استانکزی، سخنگوی والی کابل گفته که یک ماین مقناطیسی بر یک موتر نوع رنجر تعبیه شده بود که پس از منفجر شدن دو سرباز اردوی ملی کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند.

سه‌شنبه، 16 اسد در پی حمله‌ی مسلحانه و انفجار ماین در ولسوالی جاجی میدان ولایت خوست سه غیرنظامی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از اختر‌‌محمد نوروزی، فرمانده پولیس خوست نوشت که افراد مسلح ناشناس در منطقه‌ی «سیدگی» ولسوالی جاجی میدان ابتدا بر یک موتر غیرنظامیان گلوله‌باری کردند و سپس ماینی منفجر شد. به گفته‌ی آقای نوروزی در این روی‌داد سه فرد ملکی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. هیچ گروهی مسوولیت این روی‌داد را به‌عهده نگرفت.

چهارشنبه، 17 اسد در انفجار ماین کنارجاده‌یی در ولسوالی شولگره‌ی ولایت بلخ 6 فرد ملکی کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از سید عارف، فرمانده پولیس ولسوالی شولگره نوشت که این روی‌داد در روستای قوچ قزل ولسوالی شولگره رخ داد. وی افزود که این ماین توسط طالبان جاسازی شده بود.

چهارشنبه، 17 اسد سه فرد ملکی در یک حمله‌ی راکتی در ولایت لوگر کشته شدند. شاپور احمدزی  سخن‌گوی فرماندهی پولیس لوگر به خبرگزاری پژواک گفت که طالبان مسلح راکتی را به هدف منهدم کردن یک رنجر پولیس پرتاب کرده بود، اما به یک موتر غیرنظامیان برخورد کرد. به گفه آقای احمدزی در این حمله سه عضو یک خانواده کشته و دو عضو دیگر زخمی شدند.

پنج‌شنبه، 18 اسد در انفجاری در جاده‌ قل اردوی سابق شهر هرات دو تن کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند.  جیلانی‌ فرهاد، سخن‌گوی والی هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که این افنجار ناشی از مواد انفجاری جاسازی شده در یک موترسایکل بود. او اضافه کرد که در این انفجار دو تن کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند. هیچ گروهی مسوولیت آن روی‌داد را به عهده نگرفت.