در هرات فقط 100 مورد تخلف انتخاباتی ثبت شده است

در هرات فقط 100 مورد تخلف انتخاباتی ثبت شده است

نجیب الله سعادت


مسوولان کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی در هرات از ثبت بیش از صد مورد تخلف انتخاباتی در این کمیسیون خبر می‌دهند. برخی مردم و فعالان مدنی هرات اما می‌گویند که تخلفات انتخاباتی در این ولایت بیشتر از آن است که دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در هرات ثبت کرده است.

مسوولان کمیسیون انتخابت در هرات می‌گویند که از میان ۱۰۱ مورد تخلف، ۱۸ مورد آن شامل کار زار انتخاباتی پیش از وقت نامزدان مجلس نمایندگان است.

در حالی که روند ثبت‌نام رای‌دهندگان در هرات به باور اغلب ساکنان این ولایت با مشکلات زیادی همراه بوده است، اما در این مورد کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی کم‌ترین تخلف را ثبت کرده است.

دخالت زورمندان در روند ثبت‌نام رای‌دهندگان، فهرست ابتدایی نامزدان مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی‌ها، شکایت در مورد جعلی بودن اسناد و مدارک تحصیلی نامزدان و تبلیغات پیش از وقت از موارد عمده‌ی تخلفات انتخاباتی در هرات است.

مسوولان کمیسیون انتخابات در هرات می‌گویند که به تمامی این موارد به گونه جدی رسیدگی شده است.

نصیر احمد دولتی، مسوول دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل رسیدگی شکایات انتخاباتی در هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که از میان ۱۰۱ مورد تخلف، ۱۸ مورد آن شامل تخلفات کمپاین پیش از وقت بوده و ۸۳ مورد دیگر آن شامل سایر تخلفات انتخاباتی است.

بیشتر تخلفات انتخاباتی به جزء کمپاین‌های قبل از وقت در هرات از سوی مردم به‌عنوان شکایت در کمیسیون مستقل شکایت انتخاباتی هرات به ثبت رسیده است.

مسوول دبیرخانه‌ی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در هرات می‌گوید که درج نزدیک به ۸۰ مورد شکایت توسط خود مردم و نامزدان انجام شده است که به تمامی این شکایت‌ها به جزء فهرست ابتدایی نامزدان شوراهای ولسوالی‌ها و جعلی بودن مدارک تحصیلی شان، رسیدگی شده است.

آقای دولتی افزود که در مورد جعلی بودن اسناد نامزدان احتمالی شورای ولسوالی‌ها تمامی اسناد را از معارف این ولایت خواسته و بررسی کرده است.

ثبت دو مورد شکایت در مورد دخالت زورمندان در روند ثبت‌نام رای‌دهندگان در ولسوالی‌های غوریان و کهسان در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در هرات از دید عموم با توجه به حجم وسیع زورمندان محلی در ولسوالی‌های این ولایت، بسیار کم است.

در سوی دیگر جواد عمید، فعال مدنی در هرات به این باور است که تخلفات انتخاباتی که شامل دخالت در اکثر مراحل انتخاباتی می‌شود، در این ولایت بیش‌تر از آن چیزی است که به ثبت رسیده است.

وی معتقد است که اکثر تخلفات انتخاباتی در شهر و ولسوالی‌های هرات در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی ثبت نشده است.

تبلیغات پیش از وقت

مسوولان کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در هرات می‌گویند که از مدت چهار ماه به این سو فقط ۱۸ مورد شکایت در رابطه به تبلیغات پیش از وقت در این نهاد ثبت شده است.

نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که با توجه به کمپاین‌های وسیع نامزدن مجلس نمایندگان در ولایت هرات، ثبت تنها 18 مورد تخلف پرسش برانگیز است. این نهادها می‌گویند که دفتر کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی هرات وظیفه‌اش را به‌گونه‌ی درست انجام نداده و سهل انگاری کرده است.

آقای دولتی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که موارد ثبت‌شده شامل تبلیغات قبل از وقت در صفحات مجازی، مناظره‌های سیاسی و برنامه‌های تلویزیونی بوده که در این کمیسیون به ثبت رسیده است.

دولتی افزود: «حدود ۷ یا ۸ مورد تخلف ثبت شده در دارالانشای کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی در مورد برگزاری مناظره‌های گروهی بوده که ما از برگزاری آن جلوگیری کردیم.»

اما در سوی دیگر ناظران انتخاباتی کارکرد دفتر کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی هرات را زیر سوال می‌برند و مدعی اند که مسوولان این کمسیون ضعیف عمل کرده‌اند.

 احمد شهیر احمدیار، مسوول تیفا در هرات به این باور است که میزان شکایات ثبت شده در دبیرخانه‌ی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نسبت به تخلفات صورت گرفته در این ولایت، اندک است.

دخالت مستقیم و غیرمستقیم در روند ثبت‌نام رای‌دهندگان و تخلفات ناشی از کمپین‌های قبل از وقت از مواردی اند که از دید ناظران انتخاباتی در این ولایت به پیمانه‌ی بسیار وسیعی در این ولایت به ثبت رسیده اما کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی از ثبت و پی‌گیری آن عاجز بوده است.

مسوول تیفا در هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که کارمندان کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی منتظر ثبت تخلفات انتخاباتی می‌نشینند اما خود شان تخلفات را ثبت و پی‌گیری نمی‌کنند.

نصب بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر هرات به بهانه‌ی روز استقلال و عید قربان، نشر پیام‌های تصویری و صوتی از رسانه‌ها به مناسبت‌های مختلف، برگزاری مناظره‌های انتخاباتی و نشر نشان و شماره‌ی انتخاباتی در صفحات مجازی از موارد درشت کمپاین‌های قبل از وقت در هرات است.

با این حال، مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی هرات می‌گویند که با آغاز رسمی کمپاین‌های انتخاباتی که در ششم میزان آغاز می‌شود، نظارت بر چگونگی کمپاین‌های انتخاباتی نامزدان بیشتر می‌شود و چگونگی تبلیغات نامزدان به‌گونه‌ی دوامدار از سوی کارمندان این کمیسیون رصد خواهد شد.