خلیلی: هیچ‌گونه گفت‌وگوی رسمی بین دولت، شورای عالی صلح و طالبان صورت نگرفته است

اطلاعات روز: محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح می‌گوید تاکنون هیچ‌گونه گفت‌وگوی رسمی و مستقیم بین دولت و طالبان و شورای عالی صلح و طالبان صورت نگرفته است.

آقای خلیلی در یک نشست خبری امروز گفت که آنچه تاکنون گفته شده، شایعه است و کسی نمی‌تواند جلوی شایعه را بگیرد. او گفت: «امیدوارم سرانجام این مذاکرات صورت بگیرد. تمام تلاش ما این است که یک روزی مستقیم با تحریک طالبان وارد گفت‌وگو شویم به‌عنوان دو طرف قضیه و به‌عنوان دو افغان.»

رییس شورای عالی صلح تاکید کرد که «یخ‌های بی‌اعتمادی» در نتیجه‌ی سیاست‌ها و رویکردی که شورای عالی صلح در پیش گرفته است، در حال آب شدن است.

رییس شورای عالی صلح این گفته‌ها را در حالی مطرح کرده است که در یک سال اخیر حکومت وحدت ملی برای رسیدن به صلح تلاش‌های زیادی داشته است.

یک گزارش رویترز نیز به نقل از مقام‌های طالبان نشان می‌دهد که نمایندگان حکومت افغانستان با طالبان هفته گذشته در عربستان سعودی ملاقات کرده‌اند. رویترز گفته است که هدف از ملاقات نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان تامین امنیت انتخابات بوده است.

در این گزارش آمده است که یک مقام طالبان گفته که در این دیدار، نمایندگان حکومت از آن‌ها خواسته‌اند که در برگزاری انتخابات پارلمانی حکومت را کمک کنند تا این این انتخابات صلح‌آمیز برگزار شود.

در همین مقام‌های امریکایی تایید کرده‌اند که امریکا با طالبان مذاکرات مستقیم داشته است. وزارت خارجه امریکا نیز به تازگی زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین این کشور در افغانستان و عراق را مسوول پیشبرد گفت‌وگوهای صلح تعیین کرده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا گفته است که زلمی خلیلزاد تلاش‌های واشنگتن در باره چگونگی پشتیبانی از گفت‌وگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان و زمینه سازی این گفت‌وگوها را رهبری خواهد کرد.