حکمتیار: «احزاب موثر» نامزد واحد دارند، کنفرانس بن دیگر تکرار نخواهد شد

اطلاعات روز: گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان می‌گوید شماری از احزاب سیاسی به توافق رسیده‌اند تا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در یک تکت واحد یک نامزد واحد داشته باشند.

آقای حکمتیار امروز (24 عقرب) در یک نشست خبری گفت که «تعدادی از احزاب موثر باهم به توافق رسیده‌اند که در مورد انتخابات گذشته موضع واحد داشته باشند و محکم بیاستند تاحدی که همه اطراف داخلی و خارجی را وادار سازند که به شرایط و خواسته‌های معقول آنان تمکین کنند.»

در این مجموعه حزب اسلامی، حزب وحدت اسلامی مردم به رهبری محمد محقق، حزب وحدت اسلامی به رهبری کریم خلیلی، جنبش ملی اسلامی، محاذ ملی، افغان ملت و احزاب دیگر شامل اند.

اشاره او در مورد انتخابات گذشته، برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه میزان است که همراه با مشکلات برگزار شد. پیشتر شماری از احزاب سیاسی خواسته بودند که کمیسیون انتخابات در مدیریت انتخابات پارلمانی عملکرد ضعیف داشته است.

نامزد بی‌طرف

گلبدین حکمتیار گفت که شماری استدلال می‌کنند که نامزد ریاست جمهوری باید چهره‌یی باشد که حمایت «دوستان بین‌الملل» که حامی افغانستان اند را با خود داشته باشد یا فردی باشد که دوستان بین‌المللی افغانستان در برابر آن حساسیت نداشته باشند.

او گفت که این افراد اصرار دارند در صورتی که نامزدی این ویژگی را نداشته باشد، افغانستان نمی‌تواند کمک دوستان بین‌المللی را با خود داشته باشد و یا نمی‌تواند در نبود این حمایت بین‌المللی مشکلات اقتصادی خود را حل سازد.

آقای حکمتیار گفت: «به این افراد می‌گویم که اگر ما نامزدی را انتخاب می‌کنیم که چهره دلخواه و مطلوب برای دوستان بین‌المللی ماست که امروز افغانستان را کمک می‌کنند، نتیجه‌اش جز این نخواهد بود که حریف و رقیب دوستان‌المللی ما در سطح منطقه و دنیا نه این حکومت را حمایت کند و نه کمک، برعکس مخالفین نظام را کمک می‌کنند.»

او افزود که آوردن تغییر در وضعیت کنونی، مهار جنگ و برقراری صلح با انتخاب چنین فردی ممکن نیست زیرا کشورهایی که رقیب «دوستان بین‌المللی» افغانستان اند، به‌جای حمایت از حکومت و نظام افغانستان از مخالفین آن حمایت خواهند کرد.

او گفت: «وابستگی به یک طرف باعث می‌شود که ما با دشمنی طرف دیگر مواجه شویم. نتیجه‌اش ادامه جنگ و وضعیت کنونی است. اگر این وابسته به سعودی است، ایران نمی‌پذیرد. اگر وابسته به هند است، پاکستان نمی‌پذیرد. اگر وابسته به امریکا است روسیه، چین و ایران قبول ندارند. نتیجه‌اش ادامه جنگ استخباراتی موجود در کشور است.»

آقای حکمتیار گفت که شماری از نامزدان احتمالی از جمله حنیف اتمر، مشاور پیشین شورای امنیت، عمر داوودزی، وزیر داخله پیشین و انوراحق احدی، رییس جبهه ملی نوین افغانستان از او خواسته‌اند که از آنان حمایت کنند اما پاسخ رهبر حزب اسلامی این بوده است که احزاب سیاسی هم‌سو در یک جمع در این مورد تصمیم خواهند گرفت.

انتخابات در زمان معین برگزار شود

گلبدین حکمتیار در بخشی از صحبت‌های به برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد و گفت که او در دیداری با رییس جمهور نیز توافق کرده است که انتخابات در زمان معین آن برگزار شود.

در هفته جاری زمزمه تعویق انتخابات ریاست جمهوری به دلیل رسیدن به صلح با طالبان از سوی زلمی خلیزاد، فرستاده امریکا در امور روند صلح دولت افغانستان با طالبان مطرح شده است.

آقای حکمتیار در این مورد گفت که مردم در انتخابات پارلمانی هزینه‌های سنگین مالی و جانی دادند و این قربانی‌ها برای نهادینه کردن یک نظام قابل قبول برای افغانستان است. او افزود که «جز برگزاری انتخابات به موقع راه‌حل دیگری برای بیرون رفت از بحرانی کنونی افغانستان» وجود ندارد.

او گفت: «عده‌یی تاکید دارند بر حکومت موقت. با صراحت از مدتی است که خواهان انتقال قدرت به یک حکومت موقت است. معمولاً این خواست کسانی است که ریشه در بین ملت ندارند، از حمایت ملی و مردمی محروم اند و تجرید شده‌اند. گمان نمی‌برند که ممکن است از طریق انتخابات هم به قدرت برسند. وزن خود و حساسیت مردم در برابر خود را درک می‌کنند. به این دلیل با انتخابات مخالفت می‌کنند.»

«فاجعه‌ی بن تکرار نمی‌شود»

گلبدین حکمتیار با ابراز مخالفت در مورد ایجاد حکومت موقت و انتقال قدرت از حکومت کنونی به حکومت موقت گفت که اجازه نمی‌دهد کنفرانس بن تکرار شود.

او گفت که کسانی که بر حکومت موقت اصرار دارند، «می‌خواهند فاجعه‌ی بن یکبار دیگر تکرار شود و سرنوشت افغان‌ها و افغانستان از سوی کشورهای موثر منطقه و دنیا گرفته شود، مثلی که در بن تصمیم گرفته شد.»

او گفت که طرفداران ایجاد حکومت موقت می‌خواهند از راه برگزاری چنین برنامه‌یی شانس خود را آزمایش کنند.

او هشدار داد: «بن دیگر تکرار نخواهد شد. به هیچ صورتی، به هیچ قیمتی و در هیچ حالتی اجازه نخواهیم داد که فاجعه‌ی بن دیگر تکرار شود. مطمئن باشید اگر احیاناً چنین کاری هم صورت گرفت، نتیجه‌اش چنان نخواهد بود که در بن بود. ما با تمام توان خود در برابر فاجعه و توطئه خواهیم ایستاد.»

به باور او، بهتر آن است که انتخابات با نظارت و موجودیت حکومت کنونی برگزار شود هرچند که او بر این حکومت اعتراض دارد و «ملت از آن ناراض است.»

برگزاری انتخابات و انتقال قدرت از حکومت کنونی به یک حکومت منتخب خواسته‌ی حزب اسلامی افغانستان است و این حزب تاکید دارد که اگر دولت به خواست معقول احزاب تکمین نکند و در تلاش باشد که انتخابات ریاست جمهوری شبیه انتخابات پارلمانی گذشته همراه با تقلب و سیستم فرسوده برگزار شود، در آن صورت «چاره‌یی جز این نداریم که روی انتقال قدرت به یک حکومت موقت اصرار کنیم.»

او گفت امیدوار است که افغان‌ها بتوانند از انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان یک فرصت مناسب برای حل بحران، خاتمه جنگ، تامین صلح پایدار، تاسیس یک حکومت نیرومند مرکزی برخاسته از اراده مردم و در خدمت مردم استفاده کنند.

«جمعیت خواست ناموجه دارد»

گلبدین حکمتیار در بخشی از صحبت‌هایش به گفت‌وگو با جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح‌الدین ربانی اشاره کرد و گفت که این حزب خواهان نظام صدارتی است که در آن رییس جمهور و صدراعظم حضور داشته باشند.

او گفت: «آنها خواهان نظام صدارتی اند، رییس جمهور و صدارعظم و تا زمانی که از طریق لوی جرگه تصویب می‌شود، ریاست اجرایی و مشروط به این که رییس جمهور پشتون باشد و رییس اجرایی و صدارعظم تاجیک. می‌خواهند به این رنگ قومی بدهند و سهم تاجیک برگردد به جمعیت.»

آقای حکمتیار درحالی به خواسته‌های جمعیت اسلامی افغانستان اشاره می‌کند که هفته گذشته (17 عقرب) ائتلاف ملی بزرگ افغانستان اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری آینده تکت هشت نفره‌یی را معرفی می‌کند که در آن رییس جمهور با سه معاون و صدراعظم اجرایی با سه معاون حضور داشته باشند.

احمد ضیا مسعود، عضو این ائتلاف در یک نشست خبری گفت که هرچند این ساختار در قانون اساسی وجود ندارد اما نامزد این ائتلاف پس از رسیدن به قدرت طی فرمانی جایگاه معاون سوم رییس جمهور و صدراعظم اجرایی و معاونانش را تعریف می‌کند.

دو روز پیش از آن (15 عقرب) انور احق احدی، رییس جبهه ملی نوین افغانستان از ائتلاف ملی بزرگ جدا شد و اعلام کرد که او مخالف دوام تشکیلات ریاست اجرایی در حکومت آینده است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 31 حمل سال آینده برگزار می‌شود. رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور اعلام کرده‌اند که آنان به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن متعهد اند.