برگشت غنی از ژنو: «کارکرد حکومت وحدت ملی مثبت ارزیابی شده است»

اطلاعات روز: همزمان با برگشت رییس‌جمهور اشرف غنی از نشست دو روزه‌ی ژنو، حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گوید که کارکردهای این حکومت از سوی اشتراک‌کنندگان در نشست ژنو و جامعه‌ی بین‌المللی مثبت ارزیابی شده است.

رییس‌جمهور غنی که روز دوشنبه (پنجم قوس) در رأس یک هیأت بلند رتبه‌ی دولتی برای شرکت در کنفرانس ژنو به سویس رفته بود، صبح امروز جمعه به کابل بازگشت.

امید میثم،‌ معاون سخن‌گوی ریاست اجراییه کشور می‌گوید که کارکردهای حکومت افغانستان از سوی اشتراک‌کنندگان در این نشست و جامعه‌ی بین‌المللی موفق ارزیابی شده است.

آقای میثم امروز جمعه (نهم قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفت: «شاید کمی و کاستی‌هایی وجود داشت اما در چشم‌انداز کلان حکومت افغانستان موفق بود. برنامه‌هایی را که رهبری حکومت تشریح کرد و گزارشی را که رهبری حکومت ارایه کرد از جانب همکاران بین‌المللی ما مثبت ارزیابی شد.»

کنفرانس دو روزه‌ی ژنو در مورد افغانستان پس از چاشت روز سه‌شنبه (ششم قوس) به ریاست افغانستان و سازمان ملل متحد در سویس برگزار و روز چهارشنبه به پایان رسید.

در این نشست رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان و وزیران و نمایندگان با صلاحیت بیش از ۶۰ کشور و سازمان بین‌المللی گردهم آمده‌ و نتایج کمک‌هایی که در کنفرانس بروکسل به افغانستان تعهد شده بود، را ارزیابی کردند.

دو سال پیش در کنفرانس بروکسل کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده به افغانستان تعهد کرده بودند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۵.۲ میلیارد دالر امریکایی به این کشور کمک کنند.

رییس‌جمهور اشرف غنی روز سه‌شنبه در یکی از نشست‌های حاشیه‌یی کنفرانس ژنو گفت چالش‌های زیادی در برابر رشد اقتصادی افغانستان وجود دارد و موانع جدی بدون ایجاد راهکارهای فراگیر و برنامه‌ی مشخص اقتصادی نمی‌تواند از میان برداشته شود.

رییس‌جمهور اشرف غنی روز چهارشنبه (هفتم قوس) نیز در دومین روز نشست ژنو پلان صلح‌اش را اعلام کرد که در آن 12 نفر به عنوان هیأت مذاکره‌کننده‌ی صلح به ریاست سلام رحیمی، رییس دفتر مقام ریاست‌جمهوری تعیین شده است.

در ترکیب این هیأت، محمدمیرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف، حسینه صافی، وزیر اطلاعات و فرهنگ، عبدالتواب بالاکرزی، معین وزارت تحصیلات عالی، داکتر عالمه، معیین وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان، جنرال عبادالله عباد، معاون ریاست عمومی امنیت ملی، شاه‌گل رضایی، عضو مجلس نمایندگان، عطاءالله لودین، عضو شورای علما، شمیم خان کتوازی، والی پکتیا، عبدالله عطایی، عضو دادگاه عالی، توریالی غیاثی، رییس امور فرهنگی وزارت امور خارجه و عبدالحکیم منیب، معین وزارت حج و اوقاف شاملند.

آقای غنی در سخنرانی‌اش گفت که روند صلح حد اقل پنج سال طول می‌کشد و انتخابات 31 حمل سال آینده برای انتخاب یک رییس‌جمهور مشروع که بتواند این روند را اجرایی کند، کلیدی است.

در پلان صلح اشرف غنی به آینده‌ی پروسه‌ی صلح به مالکیت افغان‌ها تأکید شده و گفته شده است که «حکومت وحدت ملی به خاطر رسیدن به صلح در آستانه‌ی استعجالیت واقعی است.»

آقای غنی در جریان سخنرانی‌اش از ایجاد بورد مشورتی 9 کمیته‌یی برای صلح نیز خبر داد.

در همین حال، در اعلامیه‌ی مشترک 39 ماده‌یی اشتراک‌کنندگان نشست ژنوضمن تأیید برنامه‌های اصلاحی حکومت وحدت ملی گفته شده است که با وجود پیشرفت‌ها،‌هنوز هم ناامنی، فقر و فساد به عنوان چالش‌های جدی وجود دارد.

در این اعلامیه بر لزوم پاسخ‌گویی متقابل دولت افغانستان و جامعه جهانی تاکید شده و آمده است: «عمل نمودن حکومت بر تعهداتش کلید استمرار حمایت بین‌المللی خواهد بود.»

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در زمان تعیین شده،‌ تأمین صلح،‌ تطبیق اصلاحات،‌ توسعه‌ی اقتصادی،‌ حکومت‌داری خوب، مبارزه با فساد، از بین بردن فقر و ایجاد کار از مواردی است که شرکت کنندگان کنفرانس ژنو بر آن تأکید کرده و از حکومت افغانستان و کشورهای حمایت کننده خواسته است که تلاش‌های شان را در این عرصه‌ها بیشتر سازند.