رییس مجلس سنا: تصمیم ابطال آرای کابل جنبه‌ی قانونی ندارد

اطلاعات روز: فضل هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنای کشور می‌گوید که فیصله‌ی کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی مبنی بر ابطال آرای انتخابات پارلمانی حوزه‌ی انتخاباتی کابل صبغه‌ی قانونی ندارد.

آقای مسلم‌یار امروز یک‌شنبه (هجدهم قوس) در نشست عمومی مجلس سنا در واکنش به فیصله‌ی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در مورد آرای انتخابات حوزه‌ی کابل گفت که فیصله‌ی این کمیسیون صبغه‌ی قانونی ندارد و کمیشنران این کمیسیون نیز از قانون آگاهی ندارند.

او گفت: «بر اساس قانون، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی تنها صلاحیت بررسی شکایات را دارد و پس از بررسی شکایات تنها می‌تواند خواستار بازشماری، ابطال و یا قرنطین آرای یک محل رای‌دهی شود نه این‌که تمام آرای یک حوزه‌ی انتخاباتی را باطل اعلام کند.»

رییس مجلس سنا افزود که کمیسیون‌های انتخاباتی با سرنوشت مردم و نتایج آرای انتخابات پارلمانی برخورد سیاسی دارند و اختلافات این دو کمیسیون هم بر سر مسایل سیاسی است.

آقای مسلم‌یار علاوه کرد که «اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی باید مسوولیت خود را بر اساس قانون درست انجام دهند و بدبختی را بیشتر از این بر مردم تحمیل نکنند.»

با این حال، برخی دیگر از سناتوران گفتند که اختلافات میان کمیسیون‌های انتخاباتی ضربه‌ی شدید به اعتماد مردم نسبت به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و توانایی دو کمیسیون برای مدیریت این انتخابات وارد می‌کند.

محی‌الدین منصف، سناتور ولایت کاپیسا در مجلس سنا گفت: «متاسفانه دو کمیسیون انتخابات با برگزاری انتخابات پارلمانی، حیثیت خود و حکومت را زیر پا گذاشته‌اند و باید تمام متخلفان این روند هم از کمیشنران و کارمندان کمیسیون های انتخاباتی و هم از نامزدان پارلمانی، به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند.»

عبدالله قرلق، سناتور ولایت قندوز در مجلس سنا نیز گفت که اختلافات و برخوردهای سیاسی دو کمیسیون انتخاباتی، انتخابات پارلمانی را به بحران برده است. 

این در حالی است که کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته (پانزدهم قوس) اعلام کرد که با توجه به گستردگی شکایات و جرایم انتخاباتی،‌ آرای حوزه‌ی انتخاباتی کابل باطل است.

پس از آن دو کمیسیون انتخاباتی در اعلامیه‌ی مشترک اعلام کردند که در تصمیم «ابطال آرای انتخابات پارلمانی حوزه‌ی کابل» تجدید نظر می‌شود.