«از دست‌برد در نتایج انتخابات تا فروش رأی»؛ نامزدان معترض در هرات چه می‌گویند؟

نجیب‌الله سعادت

شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی 28 میزان در ولایت هرات از نتایج ابتدایی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده است، ناراضند و می‌گویند به آرای آنان دست‌برد زده شده و نامزدان دیگر با تقلب به پارلمان راه یافته‌اند.

نامزدان معترض مدعی اند که کمیسیون انتخابات به آرای آنان دست‌برد زده و آرای واقعی مردم که برخاسته از اراده‌ی آنان است، نادیده گرفته شده است.

شماری از این نامزدان در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز خواهان رسیدگی به شکایات‌شان شده است و می‌گویند کمیسیون شکایات انتخاباتی باید آرای پاک را از آرای ناپاک جدا سازد.

از سوی هم نامزدان معترض آمار اولی که از صندوق‌های رای، به‌ویژه در ولسوالی‌های دور افتاده‌ی هرات به‌دست آمده را با آماری که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده است، متناقض می‌خوانند.

عبدالظاهر فیض­زاده، نامزد معترض از ولایت هرات به اطلاعات روز گفت که نتایج اعلام شده نادرست و دست‌کاری شده است و اگر در آرا دست‌برد زده نمی‌شد، وی باید در فهرست ابتدایی نامزدان برنده می‌بود. او گفت که پس از دست‌کاری نتایج از سوی برخی از افراد و اشخاص در کمیسیون مستقل انتخابات وی با داشتن «بیش از ۵ هزار رای پاک از جمله بازندگان این نتایج ابتدایی است.»

آقای فیض‌زاده افزود: «افرادی در کمیسیون مستقل انتخابات رای را به برخی از نامزدان فروختند و معاملات زیادی در زمان شمارش آرای انتخاباتی در هرات صورت گرفته است.»

افزون بر این، شمار دیگر از نامزدان معترض مدعی اند که شمارش آرای بیومتریک ناشده نمونه‌ی بارز تقلب در انتخابات و نتایج اعلام شده است.

ماریا بشیر، یکی دیگر از نامزدان انتخابات پارلمانی در هرات می‌گوید که نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات در هرات هیج مبنای قانونی و واقعی ندارد و مملو از تقلب گسترده است.

او استدلال می‌کند که آرای بیومتریک ناشده نیز از سوی کمیسیون مستقل انتخابات شمارش شده در حالی که بر اساس فیصله‌ی این کمیسیون و کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات اننخاباتی نباید این آرا شمار می‌شد.

خانم بشر به خبرنگاران اطلاعات روز در هرات گفت که برخی از کارمندان کمیسیون انتخابات در جابه‌جایی آرای نامزدان دست دارند و او و سایر نامزدان معترض در این مورد شکایات مستندی را به کمیسیون رسیدگی به شکایات ارایه کرده‌اند.

سمیه رامش، یکی دیگر از نامزدان معترض می‌گوید که نامزدان برنده در فهرست ابتدایی، با واسطه و پرداخت پول در فهرست ابتدایی جابه‌جا شده‌اند.

شماری از آرای ریخته شده در صندوق‌های رای در هرات بازشماری شده است. با آن‌هم نامزدان معترض مدعی اند که روند بازشماری آرا مهندسی‌شده به پیش برده شده و بازشماری آرا در واقع «راهکار مناسب برای دست‌برد به آرای انتخاباتی در هرات به نفع برخی از نامزدان بوده است.»

سید بلال عاصمی، یکی از نامزدان معترض به اطلاعات روز گفت که اگر به خواسته­های نامزدان معترض رسیدگی درست نشود و کمیسیون مستقل شکایت انتخاباتی از رای واقعی نامزدان صیانت نکند، نامزدان معترض با راه‌اندازی تظاهرات شاهراه هرات-کابل را مسدود کرده و دروازه‌ی کمیسیون ولایتی انتخابات هرات را خواهند بست.

او گفت: «زمانی که کمیسیون شکایات انتخاباتی رای سفید و سیاه را جدا نکند ما دروازه‌ی کمیسیون را می‌بندیم و نخواهیم گذاشت انتخابات ریاست­جمهوری در هرات برگزار شود.»

«جدا‌سازی رای سفید از سیاه»

براساس آمارهای رسمی، تاکنون 216 شکایت از سوی نامزدان نسبت به نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی در هرات در کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی ثبت شده است.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی هرات می‌گوید که به تمام شکایات انتخاباتی رسیدگی می‌کند و آرای سفید از آرای سیاه جدا خواهد شد.

امیر‌محمد مظفر، کمیشنر کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی هرات به اطلاعات روز گفت که بیشترین شکایت‌های ثبت شده در این نهاد در مورد کم‌شدن آرای نامزدان و ازدیاد رای برخی از نامزدان دیگر می‌باشد.

وی افزود: «ما در مورد شکایات ثبت شده در کمیسیون شکایات انتخاباتی به کمیسیون مستقل انتخابات مکتوب رسمی دادیم. قرار است برخی از صندوق‌ها مجددا ارزیابی شود.»

به گفته‌ی او تا یک هفته‌ی دیگر به شکایات وارده رسیدگی می‌شود و نتایج نهایی انتخابات در ولایت هرات از نتایج ابتدایی آن متفاوت خواهد بود.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی هرات می‌افزاید که شماری از نامزدان معترض از تغییراتی که در فورمه‌ی نتایج پس از شمارش مجدد آرا آمده شکایت دارند و می‌گویند برگه‌های نتایج که به کابل فرستاده شده آن برگه‌هایی نیست که در حضور ناظران خانه‌پری شده است.

اما کمیسیون ولایتی انتخابات هرات تقلب گسترده به نفع نامزدان برنده را رد می‌کند و می‌گوید که نامزدان معترض با مطرح کردن این موضوع می‌خواهند ناکامی خود را توجیه کنند.

احمدشاه قانونی، رییس کمیسیون انتخابات در هرات به اطلاعات روز گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی با استفاده از صلاحیت قانونی خود می­تواند به تمامی شکایات درج شده از سوی نامزدان معترض رسیدگی نماید و کمیسیون انتخابات آمادگی دارد تا برای تمامی آرای شمارش شده در این ولایت سند ارایه نماید.

هرات در غرب افغانستان پس از ولایت کابل بیشترین نامزد را در انتخابات پارلمانی 28 میزان داشت. مشارکت مردم در روز انتخابات نیز پس از کابل در درجه دوم خوانده شده است. براساس آمارهای رسمی، 330 هزار رای‌دهنده در روزهای 28 و 29 میزان به پای صندوق‌های رای رفته و برای انتخاب 17 نماینده رای داده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *