پشت پرده‌ی تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی پایتخت

پشت پرده‌ی تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی پایتخت

بر مبنای جدول زمانی اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی‌، قرار بر این بود که نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی کابل در 19 عقرب اعلام شود. کمیسیون مستقل انتخابات بعدا اعلام کرد که قادر به اعلام نتایج ابتدایی پایتخت در 19 عقرب نیست و آن را به 10 قوس موکول کرد. پس از این تاریخ تا کنون 35 روز از آن می‌گذرد، اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی کابل هنوز اعلام نشده است.

انتخابات پارلمانی در کابل، با سوء مدیریت گسترده‌ای برگزار شد. در برخی از مراکز رأی‌دهی، مواد حساس و غیرحساس انتخاباتی نرسید و رأی‌دهی در این مراکز به روز دوم موکول شد. در تعداد قابل توجهی از مراکز رأی‌دهی، مواد انتخاباتی با تأخیر رسید. در چندین مرکز، رأی‌دهندگان بیومتریک نشدند. در انتخابات پارلمانی پایتخت، چنین مواردی از سوء مدیریت، به وفور وجود داشت. روزنامه اطلاعات روز، در حد امکان، کاستی‌ها و سوء مدیریت در انتخابات پارلمانی ولایت کابل را در روز انتخابات پوشش داد.

اکنون، رییس‌جمهوری بر کمیسیون مستقل انتخابات به دلیل سوء مدیریت گسترده در انتخابات پارلمانی کابل، خشمگین است. مضاف بر آن، احزاب سیاسی، جامعه‌ی جهانی و نهادهای حامی و ناظر بر انتخابات افغانستان به صورت جدی در پی تغییر رهبری کمیسیون مستقل انتخابات اگر نه، در صدد ایجاد اصلاحات جدی و وسیع در آن هستند تا از وقوع سوء مدیریت در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری شود. کمیسیون مستقل انتخابات، تحت این فشارها، سعی می‌کند از یک سو سوء مدیریت وسیعی که در انتخابات پایتخت رخ داد را ترمیم کرده و از سوی دیگر، با ترمیم و جبران این سوء مدیریت، شانس ابقای رهبری فعلی در کمیسیون مستقل انتخابات را بالا ببرند.

فارغ از حجم وسیعی از سوء مدیریت در برگزاری انتخابات پارلمانی کابل، افرادی در کمیسیون مستقل انتخابات، مبالغ هنگفتی از نامزدهای انتخابات پارلمانی کابل دریافت کرده‌اند و در مقابل به آن‌ها تعهد داده‌اند که وکالت‌شان تضمین خواهد بود. پس از قرار گرفتن انتخابات پارلمانی پایتخت زیر ذره‌بین رسانه‌ها و توجه نهادهای حامی و ناظر بر انتخابات، احزاب سیاسی و جامعه‌ی جهانی، اکنون اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پایتخت، به بن‌بستی بزرگ مواجه است. ده‌ها نامزدی که به افراد و مقام‌ها در کمیسیون مستقل انتخابات در بدل رأی‌سازی، جعل و تقلب مبالغ هنگفتی پرداخته‌اند، در پی دست‌یابی به مطالبات‌شان هستند. در سوی دیگر، برخی از مقامات کمیسیون، زیر نظارت و توجه رسانه‌ها و نهادهای حامی و ناظر بر انتخابات، فارغ از این که در انجام قول‌شان به نامزدهایی که از آن‌ها پول دریافت کرده‌اند، ناتوانند، اکنون در صدد ترمیم سوء مدیریت وسیع رخ داده در انتخابات پایتخت و شکستن بن‌بست اعلام نتیجه‌ی ابتدایی کابل هستند.

چنین به نظر می‌رسد که شکست بن‌بست اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پایتخت و ترمیم سوء مدیریت وسیعی که در انتخابات پایتخت رخ داد، بدون پی‌گیری موارد فساد و سوء مدیریت و مورد پی‌گرد قرار دادن مقامات دخیل در جعل رأی و معاملات بزرگ مالی در این راستا ممکن نباشد. ناکامی کمیسیون مستقل انتخابات در جمع کردن آبرومندانه‌ی انتخابات پایتخت، می‌تواند زنگ خطر بزرگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشد؛ جایی که حساسیت وضعیت به بالاترین حد می‌رسد. با توجه به این که کمیسیون مستقل انتخابات برگزاری چهار انتخابات را به صورت همزمان در 29 سرطان در دستور کار خود قرار داده است، مدیریت ضعیف آن‌چنان که در انتخابات پارلمانی پایتخت رخ داد، می‌تواند اوضاع را بحرانی کند. افغانستان اگر بار دیگر، یک انتخابات ناسالم ریاست جمهوری را تجربه کند، اعتماد مردم به یک پروسه‌ی ملی و یکی از زیربناهای دمکراسی و مردم‌سالاری یک پله‌ی دیگر سقوط خواهد کرد و شبیه به انتخابات پرتخلف 1393، کشور را به پرتگاه بحران خواهد برد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *