کمیسیون انتخابات: نهادهای عدلی و قضایی اتهامات وارده از سوی «تیفا» را بررسی کند

اطلاعات روز: دو روز پس از آن که تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان کمیسیون مستقل انتخابات را به فساد مالی و سیاسی متهم کرد، اکنون کمیسیون انتخابات از نهادهای عدلی و قضایی کشور خواسته است تا این اتهامات را بررسی کرده و نهاد «تیفا» را مورد پیگرد قرار دهد.

در اعلامیه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات که امروز شنبه (22 جدی) منتشر شده، آمده است: «کمیسیون مستقل انتخابات از نهادهای عدلی و قضایی می‌خواهد تا در پیوند به اتهامات بی‌اساس که از سوی این نهاد وارد شده است، نهاد مذکور را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.»

تیفا روز پنج‌شنبه (بیستم جدی) از موجودیت فساد گسترده‌ی انتخاباتی در کمیسیون مستقل انتخابات ابراز نگرانی کرده و گفته بود که فساد مالی و سیاسی باعث شده تا اعلان نتایج انتخابات پارلمانی به تاخیر بیافتد.

این نهاد با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که کمیسیون انتخابات با گذشت دو ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی تاکنون نتوانسته نتایج ابتدایی شماری از ولایات، به‌شمول کابل را اعلان کند.

به گفته‌ی تیفا، سطح بالای فساد انتخاباتی و فساد اخلاقی تاکنون مانع اعلان نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات پارلمانی گردیده و تیم عملیاتی در کمیسیون «به‌جای این‌که مصروف جدا نمودن آرای پاک از آرای ناپاک باشند، مصروف معاملات پولی کلان و ازدیاد آرای کاندیدان مورد نظر، در اثر تفتیش‌ها و بازشماری‌های گوناگون هستند.»

اکنون کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که تیفا بدون داشتن اسناد و مدارک، صرف برای شهرت طلبی و اخذ حمایت‌های مالی و نیز به‌دست آوردن پروژه‌های مقطعی گزارش‌های بی‌اساس و بی‌مدرک را به نشر رسانده است.

این کمیسیون در ادامه گفته است که اتهامات وارد شده از سوی تیفا به روند ملی انتخابات صدمه وارد می‌کند.

براساس تقویم انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات باید 63 روز قبل نتایج ابتدایی و 23 روز قبل نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را اعلان می‌کرد. اما این کمیسیون تاکنون توانسته نتایج ابتدایی ۳۲ ولایت را اعلان کند اما نتایج ابتدایی انتخابات کابل تاکنون مشخص نیست.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در ۹ جدی اعلان کرد که انتخابات ریاست جمهوری با سه ماه تاخیر در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار خواهد شد. دلیل تعویق زمان برگزاری این انتخابات آوردن اصلاحات لازم در ساختار کمیسیون انتخابات گفته شده است.