ضرورت دقت و سرعت در انتخاب کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی

ضرورت دقت و سرعت در انتخاب کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی

به نقل از سخن‌‌گوی ریاست جمهوری، فهرستی متشکل از 84 نامزد برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی و ریاست‌های دارالانشای این دو کمیسیون از طرف احزاب و نهادهای جامعه مدنی مرتبط به انتخابات، به ریاست جمهوری فرستاده شده است. قرار است مرحله‌ی بررسی سوابق جنایی و اسناد و مدارک نامزدان ضرف سه روز آینده انجام شده و پس از معرفی نامزدانی دیگر از سوی حکومت، فهرست نهایی نامزدان واجد شرایط عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی نهایی شود. 18 نامزد انتخابات ریاست جمهوری، به 14 کاندید رأی خواهند داد؛ هفت نفر برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات، پنج نفر برای عضویت در کمیسیون مستقل سمع شکایات انتخاباتی و دو نفر برای ریاست‌های دارالانشای این دو کمیسیون. با توجه به تأخیر بیش از حد در اعلام نتیجه‌ی نهایی انتخابات پارلمانی 15 ولایت باقی مانده و حجم عظیمی از مقدمات و آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، سرعت در انتخاب کمیشنران و رییسان دارالانشای کمیسیون‌های انتخاباتی یک ضرورت است.

قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی 28 و 29 میزان، گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی توسط حکومت صورت گرفت. با اتکا به تبلیغات و ادعاهای سخن‌گویان حکومت، به نظر می‌رسید که آخرین حد دقت و احتیاط در خصوص انتخاب کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی صورت گرفته باشد. تمام مراحل تهیه‌ی فهرست ابتدایی، بررسی سوانح، اهلیت و اسناد نامزدان و انتخاب افراد برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی، تحت مدیریت و دخالت مستقم و تمام و کمال حکومت صورت گرفت. پس از برگزاری انتخابات 28 و 29 میزان که سوء مدیریت گسترده‌ی آن نقل محافل و مجالس شد و سوء مدیریت، تخلف و تقلب در شمارش و بازشماری آرا و اعلام نتایج ابتدایی و نهایی، حکومت، تمام بار مسئولیت سوء مدیریت و افتضاحی که در انتخابات پارلمانی رخ داد را به عهده‌ی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی گذاشت، آن‌ها را برکنار و سپس ممنوع الخروج کرد.

اکنون، انتخابات ریاست جمهوری که حساسیت آن به مراتب از انتخابات پارلمانی بیش‌تر است، از راه می‌رسد. شهروندان افغانستان انتظار دارند که مراحل بررسی سوابق کاری، تحصیلی و اهلیت کاری نامزدان به آن‌ها گزارش داده شده و پروسه‌ی تدوین فهرست نهایی به صورت شفاف برگزار شود. مردم با توجه به افتضاح انتخابات پارلمانی، از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این انتظار را دارند که با انتخاب نامزدان صالح، توانا، متعهد و متخصص، جلو تکرار سوء مدیریتی که بخش قابل توجهی از مشروعیت و شفافیت انتخابات پارلمانی 28 و 29 میزان را آسیب زد، گرفته شود. شهروندان افغانستان اکنون بخش قابل توجهی از اعتماد‌شان به انتخابات به عنوان یک پروسه‌ی ملی و مهم‌ترین روند مردم‌سالاری را از دست داده‌اند. انتخاب شایسته‌ی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در خصوص نامزدانی که قرار است مدیریت انتخابات ریاست جمهوری را به دست بگیرند باعث می‌شود که افتضاح انتخابات پارلمانی 28 و 29 میزان جبران و اعتماد مردم ترمیم شود. از آن مهم‌تر، گزینش کمیشنران صالح، مدبر و متخصص می‌تواند از وقوع بحران سیاسی در کشور جلوگیری کند. اتفاقی که در صورت بروز سوء مدیریت و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، به قطع رخ خواهد داد زیرا انتخابات ریاست جمهوری 1398، با بیشترین سطح حساسیت و رقابت برگزار خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *