سومین تکت انتخاباتی به رهبری رحمت‌الله نبیل لویه‌جرگه مشورتی صلح را تحریم کرد

اطلاعات روز: تیم انتخاباتی امنیت و عدالت و محور مردم افغانستان به رهبری رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی اعلام کرده است که اعضای این تیم در لویه‌جرگه مشورتی صلح شرکت نخواهند کرد.

در اعلامیه‌ا‌ی که امروز (دوشنبه، 26 حمل) از سوی دفتر مطبوعاتی این تیم منتشر شده، در آن تیم انتخاباتی امنیت و عدالت و محور مردم افغانستان برگزاری لویه‌جرگه صلح را فرمایشی خوانده است.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که برگزاری این جرگه نه تنها گره‌گشای چالش‌های روند صلح در کشور نیست، بلکه موجب خلق بحران‌های «مضاعفی» در کشور می‌شود که مدیریت آن دشوار خواهد بود.

در بخشی از اعلامیه‌ی این تیم انتخاباتی آمده است که «تیم حاکم» از جرگه‌ی مشورتی صلح سوء استفاده کرده و آن‌را برای بهره‌گیری انتخاباتی برگزار می‌کند.

تیم انتخاباتی امنیت و عدالت از نحوه‌ی گزینش اعضای این جرگه نیز انتقاد کرده و گفته است که در انتخاب آنان هیچ میکانیزم مدون و منطقی وجود ندارد.

به نقل از اعلامیه، در کنار آن که در مورد آجندای لویه‌جرگه هنوز هم وضاحت وجود ندارد، احزاب و جریان‌های سیاسی، نهادهای مدنی و… نیز در امر تصمیم‌گیری در حاشیه قرار داده شده است.

گفتنی است پیش از این تیم انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی به رهبری عبدالله عبدالله و تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمدحنیف اتمر نیز اعلام کرده‌اند که اعضای این دو تیم در جرگه‌ی مشورتی صلح شرکت نمی‌کنند.

تیم انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی برگزاری لویه‌جرگه را «مُمد حل مشکلات» در افغانستان ندانسته و تیم صلح و اعتدال نیز آن‌را وقت‌تلفی از سوی حکومت در روند صلح و تلاشی برای کمپین غیرقانونی انتخاباتی خوانده است.

با این حال، این جرگه‌ی مشورتی قرار است با حضور دو هزار و ۵۰۰ نماینده از تمام ولایات کشور به تاریخ ۹ ثور برای چهار روز در کابل برگزار شود. هدف از برگزاری این لویه‌جرگه مشوره‌دهی در امور صلح به دولت گفته شده است.