ARG

«نقطه‌ی جنجالی» در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته می‌شود

اطلاعات روز: کمیته‌ی حل تنش انتخابات ریاست مجلس نمایندگان امروز (چهارشنبه، ۱ جوزا) به‌خاطر اختلاف‌نظر اعضای آن روی یک رأی باطل‌شده، نتوانست فیصله‌ی قطعی صادر کند و نشست آن بی‌نتیجه پایان یافت.

مهدی راسخ، از اعضای مجلس نمایندگان به روزنامه اطلاعات روز گفت که این رأی قرار است فردا (پنج‌شنبه، ۲ جوزا) به‌منظور تصمیم‌گیری در مورد ابطال و یا تأییدی آن، به رأی عمومی گذاشته شود.

آقای راسخ افزود: «رأی مورد مناقشه مربوط به آقای رحمانی می‌باشد که در قسمتی از روی برگه‌ی آن یک نقطه گذاشته شده است.»

این رأی در روز انتخابات ریاست مجلس نمایندگان (شنبه، ۲۸ ثور) باطل اعلام شده بود و آقای رحمانی نیز با کم‌بود یک رأی از آرای لازم، به عنوان رییس این مجلس اعلام نشد.

کمیسیون حل اختلاف که متشکل از ۲۷ عضو (۱۷ عضو بی‌طرف و پنچ، پنج عضو به نمایندگی از دو کاندیدا) می‌باشد، از روز سه‌شنبه به این طرف روی سه مورد مشاهده‌ی آرشیف، شمارکردن آرای ریخته‌شده در صندوق و تصمیم‌گیری در مورد یک رأی باطل‌شده کار کرده است.

مهدی راسخ گفت که براساس یافته‌های این کمته، ۲۴۶ رأی در داخل صندوق‌ها بوده است، در حالی که ۲۴۷ نفر برگه‌های رأی‌دهی را اخذ کرده بوده‌اند.

این انتخابات پس از آن جنجالی شد که مجموع آرای ریخته‌شده در صندوق‌ها ۲۴۴ رأی اعلام شده بود. پیش ازآن در آغاز روند رأی‌گیری عطامحمد دهقان‌پور، رییس موقت مجلس نمایندگان نصاب مجلس را ۲۴۷ نفر اعلام کرده بود. بر اساس این نصاب، هر نامزدی که ۱۲۴ رأی را به‌دست می‌آورد، رییس مجلس می‌شد.

میررحمان رحمانی، یکی از نامزدان ریاست این مجلس در این انتخابات ۱۲۳ رأی و رقیب او کمال‌ناصر اصولی نیز ۵۵ رأی به‌دست آورده بود.

همچنان در این انتخابات ۱۳ رأی سفید و ۵۳ رأی باطل به صندوق‌ها انداخته شده بود. از سویی هم یک کاغذ سفید از صندوق‌ها بیرون آمد و دو رأی دیگر نیز ناپدید بود.

اما پس از برگزاری این انتخابات آقای رحمانی ادعا کرد که به‌عنوان رییس مجلس انتخاب شده است، زیرا به گفته‌ی او، آنچه از صندوق بیرون آمد، کم‌تر از مجموع آرایی بود که در نصاب عمومی مجلس اعلان شده بود.

به‌دنبال آن، یک منبع از مجلس نمایندگان به اطلاعات روز گفته بود که آقای دهقان‌پور، میررحمان رحمانی و کمال‌ناصر اصولی پشت درهای بسته جلسه کردند و ساعتی بعد، میررحمان رحمانی از سوی رییس موقت این مجلس به‌حیث رییس مجلس نمایندگان اعلام شد. بعدا آقای اصولی به اعلام این نتیجه مخالفت کرد و گفت که این نتیجه را نمی‌پزیرد.

در پی شدت‌گرفتن این مخالفت‌ها یک کمیته‌ی ۱۵ نفری حل اختلاف متشکل از نمایندگان میررحمان رحمانی، کمال‌ناصر اصولی و پنج نماینده‌ی بی‌طرف تعیین شدند که به نتیجه‌ای نرسیدند.

انتخاب رییس و هیأت اداری مجلس نمایندگان در دوره‌های گذشته نیز جنجالی بوده است. در مجلس نمایندگان دور شانزدهم، پس از چند بار بی‌نتیجه‌ماندن انتخابات سرانجام عبدالرووف ابراهیمی از قوم ازبیک به‌عنوان یک فرد بی‌طرف به‌حیث رییس انتخاب شد.