محاصره‌ی مکتب افغان‌ـ‌ترک در کابل؛ پولیس خبرنگاران را لت‌وکوب کرد

اطلاعات روز: شماری از خبرنگاران در کابل گفته‌اند که هنگام پوشش خبری محاصره‌ی مکتب افغان‌ـ‌ترک در شهر کابل از سوی نیروهای پولیس مورد لت‌وکوب قرار گرفته و توهین شده‌اند.

سمیع جهش، خبرنگار آریانا نیوز به حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) گفته است که محافظان معاون فرمانده پولیس کابل با توهین و برخورد خشونت‌آمیز، تلفن همراه و دوربین فیلم‌برداری‌اش را از وی گرفته است.

نی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پس از صحبت‌های این نهاد با رهبری وزارت داخله، دوربین تلویزیون آریانا نیوز و تلفن همراه‌ دوباره به خبرنگار این تلویزیون برگردانده شده است.

از سویی هم، مسئول خبر تلویزیون طلوع نیوز نیز گفته است که خبرنگار و تصویربردار این تلویزیون هنگام پوشش این رویداد با برخورد خشونت‌آمیز توام با توهین نیروهای پولیس مواجه شده است.

در همین حال، حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) به این موضوع واکنش نشان داده و برخورد پولیس با خبرنگاران را خلاف قانون دانسته است.

در اعلامیه‌ی این نهاد از وزارت داخله خواسته شده تا این مورد را به‌گونه‌ی جدی بررسی و نتایج آن را به‌صورت «عام» منتشر کند.

هم‌زمان با واکنش نی، وزارت داخله نیز گفته است که گزارش‌ها در مورد لت‌وکوب خبرنگاران از سوی پولیس را به‌گونه‌ی جدی بررسی می‌کند.

نصرت رحیمی، سخن‌گوی این وزارت در صفحه‌ی رسمی تویتر خود نوشته است: «هیچ منسوب پولیس حق توهین، تحقیر و لت‌وکب خبرنگاران و یا هم هر شهروند دیگر افغانستان را ندارد.»

این همه در حالی است که پولیس کابل بامداد امروز (جمعه، 14 سرطان)، مکتب افغان‌ـ‌ترک را در شهر کابل به‌دلیل انتقال مسئولیت‌های این مکتب به بنیاد معارف ترکیه، محاصره کرده بود. به‌دنبال آن خبرنگاران برای پوشش این رویداد به محل رفته بودند که با برخورد خشونت‌بار پولیس مواجه شدند.

توافق روی انتقال مسئولیت‌های مکاتب افغان‌ـ‌ترک در افغانستان به بنیاد معارف ترکیه دو سال پیش میان وزیران معارف افغانستان و ترکیه انجام شده بود. از آن زمان تا کنون مسئولیت‌های شماری از مکاتب افغان‌ـ‌ترک در افغانستان به بنیاد معارف ترکیه انتقال یافته است، اما شماری از مسئولان و دانش‌آموزان این مکاتب با انتقال مسئولیت‌های آن به بنیاد معارف ترکیه مخالفت می‌کنند.

مکاتب افغان‌ـ‌ترک در افغانستان از سوی موسسه‌ی «چاغ ایجوکیشنل» از نهادهای حامی فتح‌الله گُلن، رهبر تبعیدی مخالفان دولت ترکیه اداره می‌شد.

وزیران معارف افغانستان و ترکیه پس از آن روی انتقال مسئولیت‌های این مکاتب به بنیاد معارف ترکیه توافق کردند که دولت ترکیه فتح‌الله گُلن را متهم اصلی کودتای نافرجام 2016 در ترکیه دانست.