وزیر دفاع امریکا: در پی توافق سیاسی با طالبان هستیم نه هرنوع معامله

اطلاعات روز: مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا به تازگی گفته است که تلاش‌های کشورش برای دست‌یابی به یک توافق سیاسی با طالبان است به این معنی نیست که امریکا به هرنوع معامله با این گروه تن دهد.

آقای اسپر امروز (شنبه، 16 سنبله/ 7 سپتامبر) در یک نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی‌اش در پاریس، پایتخت فرانسه گفته است که به نظر ایالات متحده‌ی امریکا بهترین راه پیشرو توافق سیاسی است و واشنگتن با حوصله‌مندی این راه را پی‌گیری می‌کند.

او گفته است: «می‌خواهیم مطمیین شویم که به یک توافق مطلوب دست می‌یابیم. توافقی که دست‌کم امنیت کشورها و مسیر روشن‌تری برای مردم افغانستان تضمین کند.»

دولت افغانستان از این اظهارات مارک اسپر استقبال کرده است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در یک پیام تویتری گفته است: «دولت افغانستان از اظهارات اخیر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در پیوند به ختم جنگ و قطع خشونت‌های طالبان استقبال می‌کند. حکومت افغانستان از هرگونه تلاش دراین پروسه که منجر به تأمین صلح پایدار و ختم جنگ در افغانستان گردد، حمایت می‌کند. ملت ما برای یک صلح تعریف شده اجماع دارد.»

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در نهمین دور مذاکرات با طالبان توانستند به یک توافق‌نامه با این گروه دست یافت. آقای خلیل‌زاد پس از پایان دور نهم مذاکرات به کابل آمد و متن این توافق‌نامه را به رهبران حکومت وحدت ملی نشان داد. تا کنون جزئیات متن این توافق‌نامه با رسانه‌ها شریک نشده است.

پس از آن حکومت افغانستان اعلام کرد که جزئیات متن توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان را با دقت بررسی می‌کند. دو روز پس از آن صدیق صدیقی در رشته تویتی اعلام کرد که حکومت افغانستان از زلمی خلیل‌زاد در مورد پیامدهای احتمالی این توافق‌نامه توضیحات می‌خواهد.

از سویی هم 9 دیپلمات ارشد امریکایی که شامل پنج سفیر پیشین امریکا در افغانستان، یک فرستاده‌ی ویژه‌ی این کشور برای افغانستان و یک معاون پیشین وزیر خارجه امریکا می‌شود، نیز در یک اعلامیه‌ی مشترک نسبت به خروج شتاب‌زده از افغانستان هشدار داده بودند.

این دیپلمات‌ها گفته بودند که خروج کامل نیروهای امریکایی پیش از آنکه دولت افغانستان با طالبان به توافق «صلح واقعی» دست یابند، این کشور را به «جنگ داخلی تمام عیار» می‌کشاند.

افزون بر این، کانگرس امریکا نیز از زلمی خلیل‌زاد خواسته است که برای وضاحت در مورد توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان، به نشست ویژه‌ی این کمیته حاضر شود.

این همه در حالی است که زلمی خلیل‌زاد پس از پنج روز توقف در کابل، دوباره همراه با جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان به دوحه، پایتخت قطر برگشته است.