روسیه از تمایل طالبان به ادامه‌ی مذاکره با امریکا استقبال کرد

اطلاعات روز: وزارت خارجه روسیه از تمایل طالبان مبنی بر ادامه‌ی گفت‌وگوهای صلح با ایالات متحده‌ی امریکا استقبال کرده و گفته است که هیچ بدیلی جز رویکرد سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران افغانستان وجود ندارد.

در یک اعلامیه‌ی سفارت روسیه در کابل که به رسانه‌ها فرستاده شده، در آن وزارت خارجه روسیه از امریکا و طالبان خواسته است تا به زودترین فرصت ممکن گفت‌وگوها را از سر گرفته و یک توافق صلح امضا کنند.

وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده است که توقف کنونی روند صلح، تلاش‌های طولانی‌مدت و پیشرفت چشم‌گیر که امریکا و طالبان داشته‌اند، را تضعیف نکند.

به نقل از اعلامیه، روسیه مطمیین است که برای تأمین صلح پایدار، خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان یک شرط «غیرقابل انکار» است.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا به تاریخ شانزدهم سنبله در رشته تویتی نوشت که روند مذاکرات با طالبان را به دلیل کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در یک حمله‌ی طالبان در کابل متوقف کرده است.

روند مذاکرات امریکا و طالبان آنگونه که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان بیان کرده بود، دو طرف در نُه دور مذاکره که مدت ده ماه زمان را در بر گرفت، در اصول باهم به توافق رسیده بودند.

حکومت افغانستان اعلام کرده بود که مذاکرات امریکا و طالبان به دلیل ادامه‌ی خشونت‌ها و جنگ جاری طالبان در برابر مردم افغانستان متوقف شده است. گروه طالبان نیز اعلام کرده بود که متوقف‌کردن این مذاکرات، بیانگر تزلزل امریکا در تعامل سیاسی است.

گروه طالبان همچنان ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات میان این گروه و هیأت گفت‌وگوکننده‌ی امریکایی به رهبری خلیل‌زاد از سر گرفته شود.

ترمپ اما به تاریخ هجدهم سنبله نیز اعلام کرد که گفت‌وگوها با طالبان منتفی است. او همچنان در تاریخ بیستم سنبله همزمان با هجدهمین سالروز حملات یازدهم سپتامبر از تشدید حملات کشورش بر طالبان خبر داد.

از سویی هم گروه طالبان روز پنج‌شنبه (21 سنبله) یک بار دیگر از دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا خواست تا به توافق‌نامه میان هیأت امریکایی و نمایندگان این گروه که طی نُه دور مذاکره در قطر نهایی شده، احترام بگذارد.

به نقل از وال استریت ژورنال، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از ترمپ خواسته است که مذاکرات را برای پایان دادن به جنگ 18 ساله در افغانستان از سر بگیرد.

سفر هیأت طالبان به مسکو

در حالی که روسیه از تمایل طالبان به ادامه‌ی مذاکره با امریکا استقبال کرده، شماری از رسانه‌های خارجی به نقل از منابع شان گزارش کرده‌اند که یک هیأت سه نفری از دفتر سیاسی طالبان در قطر برای مشوره با مقام‌های روسی روی روند صلح افغانستان به مسکو رفته و با ضمیر کابلوف، نماینده‌ی خاص روسیه در امور افغانستان دیدار کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی پشتو، شیرمحمد عباس استانکزی، رییس هیأت گفت‌وگوکننده‌ی طالبان در گفت‌وگو با یک شبکه‌ی خبری روسیه (ار تی) گفته است که این گروه هنوز هم خواستار ادامه‌ی مذاکره است، اما امریکا خواستار دوام جنگ است و در این صورت «طالبان تا صد سال دیگر هم جنگ کرده می‌تواند».

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افغانستان در واکنش به این اظهارات استانکزی در صفحه‌ی تویتر خود نوشته است: «طالبان اين‌بار از مسكو صدا بلند كردند و مي‌گويند كه به افغان‌كُشي ادامه مي‌دهيم؛ نيروهاي امنيتي کشور منتظر‌اند تا آقاي استانكزي و هم‌قطارانش چه وقت از قطر و مسكو براي جنگ وارد افغانستان مي‌شوند؟»