حمله‌ی طالبان به ولسوالی‌های بهارک و خواجه‌غار تخار؛ 2000 خانواده متواری شده‌اند

حمله‌ی طالبان به ولسوالی‌های بهارک و خواجه‌غار تخار؛ 2000 خانواده متواری شده‌اند

ولایت تخار در شمال‌شرق کشور از چهار روز به این‌سو شاهد حملات شدید طالبان بوده است. طالبان یک روز قبل از انتخابات حملات گسترده‌ای را بالای ولسوالی‌های خواجه غار، چاه آب و بهارک انجام دادند.

به‌ گفته‌ی مقام‌های محلی تخار حملات طالبان در تمام این ولسوالی‌ها عقب زده شده‌ است. اعضای شورای ولایتی اما روایت دیگری از جنگ دارند؛ آنان می‌گویند که طالبان در ولسوالی‌های بهارک، خواجه غار، چاه آب و ینگی قلعه حضور گسترده دارند و در نتیجه‌ی حملات طالبان بیش از دوهزار خانواده متواری شده‌اند.

در سوی دیگر وزارت دفاع ملی می‌گوید برای دفع این حملات نیروهای کمکی و کماندو به این ولسوالی‌ها رسیده‌اند و تلفات سنگینی به طالبان وارد شده است.

مقام‌های محلی ولایت تخار می‌گویند، یک روز قبل از انتخابات، جنگ‌جویان طالب از چندین جهت بالای ولسوالی‌های چاه آب، خواجه غار و بهارک حمله کردند. به گفته‌ی جواد هجری، سخن‌گوی والی تخار، هرسه حمله عقب زده شد، اما در ولسوالی بهارک طالبان در دو نقطه‌ی مرکز ولسوالی تسلط پیدا کردند. او اضافه کرد نیروهای کمکی و کماندو به ولسوالی بهارک رسیده است و یک‌شنبه شب (هفتم میزان) با راه‌اندازی حملات هوایی تلفات سنگینی بر طالبان وارد کردند.

در همین حال وزارت دفاع ملی نیز از دفع حملات طالبان بر ولسوالی‌های بهارک، خواجه غار و چاه آب خبر می‌دهد و می‌گوید در ضدحمله‌ی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تلفات سنگینی بر طالبان وارد شده است. فواد امان، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع به روزنامه اطلاعات روز گفت در حمله‌ی هوایی یک‌شنبه شب (هفتم میزان) نیروهای افغان 11 جنگ‌جوی طالب در ولسوالی بهارک کشته شدند.

آقای امان اضافه کرد که قرار است به‌زودی یک عملیات وسیع برای پاک‌سازی تمامی ولسوالی‌های تخار از وجود طالبان آغاز شود و گروه طالبان تلاش می‌کند که با تشدید حملات‌شان در این ولایت مانع این عملیات وسیع شوند: «عملیات‌های ما در مقایسه با هر زمانی وسیع‌تر و شدیدتر خواهد شد.»

آقای امان در ادامه گفت که پس از پایان انتقال مواد انتخاباتی از مراکز ولایت‌ها به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات در کابل، عملیات وسیعی برای پاکسازی تمامی ولسوالی‌های تخار از وجود طالبان آغاز خواهد شد: «چون ما مصروف انتخابات بودیم، یک مقدار سکتگی در عملیات‌های تهاجمی به‌وجود آمد. با تمام‌شدن انتقال مواد انتخاباتی از ولایت‌ها به مرکز، ما عملیات‌های خود را افزایش می‌دهیم و پلان این است که مناطق تحت تصرف طالبان را به‌گونه‌ی کامل پاکسازی می‌کنیم.»

شماری از اعضای شورای ولایتی ولایت تخار اما، وضعیت ولسوالی‌های خواجه غار و بهارک در این ولایت را نگران‌کننده توصیف می‌کنند.

محمداعظم افضلی، عضو شورای ولایتی تخار به روزنامه اطلاعات روز گفت که ولسوالی خواجه غار در اختیار طالبان است و ولسوال و نیروهای امنیتی که در آن‌جا مستقر بودند، به روستای هزار باغ، روستایی که از مرکز ولسولی فاصله چندانی ندارد، عقب‌نشینی کرده‌‌اند. به گفته‌ی او ولسوال و نیروهای امنیتی در این روستا گیر کرده‌ و طالبان هردو مسیر ولسوالی دشت قلعه و ولسوالی بهارک را به‌روی آنان سد کرده‌اند.

این عضو شورای ولایتی می‌گوید که وضعیت در ولسوالی بهارک بدتر از خواجه غار است. به گفته‌ی او طالبان یک شب قبل از انتخابات حملات شدیدی را بر مرکز ولسوالی بهارک انجام دادند که در نتیجه‌ی آن سه سرباز پولیس کشته و سه سرباز دیگر زخمی شدند.

آن‌طور که آقای افضلی می‌گوید در شبی که قرار بود فردای آن انتخابات برگزار شود نیز طالبان بالای یک قرارگاه نیروهای خیزش مردمی که در بازار ولسوالی موقعیت داشت حمله کردند. به گفته‌ی او در آن حمله پنج نفر از نیروهای خیزش مردمی کشته شدند.

«هفت نیروی خیزش مردمی در حمله‌ی هوایی کشته شدند»

آقای افضلی می‌گوید که جنگ‌جویان طالب در ادامه‌ی حملات‌شان، یک‌شنبه شب (هفتم میزان) پا پیش‌تر گذاشتند و بر فرماندهی پولیس و یک قرارگاه نیروهای خیزش مردمی در اطراف فرماندهی پولیس حمله کردند. به گفته‌ی او در پی این حمله فرمانده پولیس از نیروهای هوایی خواهان کمک شد. او توضیح می‌دهد که کمک هوایی وقتی به ساحه رسید، به‌صورت اشتباهی یک قرارگاه نیروهای خیزش مردمی را هدف قرار داد. به گفته‌ی آقای افضلی در این حمله بیش از هفت تن از نیروهای خیزش مردمی کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند: «ما جسد این هفت نفر را در شفاخانه تثبیت کردیم و به بهارک فرستادیم. چند نفر شهید دیگر هم در زیر خاک و گِل باقی مانده است.»

سخن‌گوی والی تخار اما رقم دقیق کشته‌شده‌های نیروهای خیزش مردمی در این حمله هوایی را 6 نفر می‌گوید. به گفته‌ی آقای هجری هیأتی برای بررسی این رویداد تعیین شده و به ولسوالی بهارک فرستاده شده است.

آقای افضلی که خود از ولسوالی بهارک است و در ترکیب این هیأت شامل است، اما می‌گوید که به‌دلیل جنگ جاری در ولسوالی بهارک و ناامن‌بودن جاده‌ی تالقان، مرکز ولایت را به بهارک وصل می‌کند، این هیأت هنوز موفق نشده‌ است که برای بررسی این رویداد به آن‌جا سفر کند.

آقای افضلی می‌گوید فرماندهی پولیس ولسوالی بهارک هم‌اکنون خط مقدم نبرد است: «طالبان با پلخمان می‌توانند ولسوالی را هدف قرار دهند، همین‌قدر نزدیک‌اند. در داخل بازار از طرف شب طالبان گشت‌وگذار می‌کنند و روزانه از آن‌جا بیرون می‌شوند. از طرف روز جنگ‌جویان طالب به روستاهای اطراف بازار ولسوالی گم می‌شوند.»

آقای افضلی از سقوط ولسوالی بهارک در صورت نرسیدن نیروهای کمکی هشدار می‌دهد.

طالبان تالقان را تهدید می‌کنند

ولسوالی بهارک در 16 کیلومتری تالقان، مرکز ولایت تخار موقعیت دارد. به گفته‌ی آقای افضلی طالبان حتا از بهارک هم گذشته و وارد خاک تالقان شده‌اند: «طالبان همین اکنون در منطقه‌ی ابدال که نزدیک دانشگاه تخار است، حضور دارند. نیروهای دولتی در پهلوی دانشگاه سنگر گرفته‌اند که مانع آمدن آنان شوند.»

در همین حال او می‌گوید که طالبان در ساحه‌ی «موتر سوخته» در جاده‌ی عمومی تخار – کندز که در محدوده‌ی تالقان، موقعیت دارد نیز ایست بازرسی ایجاد کرده‌اند: «روز یک‌شنبه (هفتم میزان) در همین ساحه، طالبان یک پیرمرد دکاندار را تیرباران کردند. امروز صبح ورثه‌اش جنازه‌اش را بردند.»

«بیش از دوهزار فامیل آواره شده‌اند»

آقای افضلی می‌گوید که در پی حملات شدید طالبان بر ولسوالی‌های خواجه غار و بهارک، بیش از دو هزار خانواده‌ به للمی‌زارهای اطراف ولسوالی خواجه غار و تالقان متواری شده‌اند.

جواد هجری، سخن‌گوی والی ضمن تأیید این موضوع گفت که بی‌جا‌شدگان ولسوالی بهارک به تالقان رسیده‌اند و آمادگی‌های کامل برای رسیدگی به وضعیت آنان روی دست گرفته شده است: «به ریاست مبارزه با حوادث و ریاست مهاجرین هدایت جدی داده شده است که به اسرع وقت به مهاجران رسیدگی کنند. مهاجرانی که آمده‌اند جای بودوباش و آب‌ونان‌شان تا حدی تأمین شده است و این روند ادامه دارد.»

«طالبان از ولایت‌های همجوار به تخار هجوم آورده‌اند»

نبود نیروی کافی در تخار، نبود هماهنگی میان نیروهای امنیتی و دفاعی و همسایه‌های ناامن از دلایل عمده‌ی ناامنی و هجوم طالبان به تخار خوانده می‌شود.

امیرمحمد خاکسار، نماینده‌ی مردم تخار در مجلس نمایندگان می‌گوید که وضعیت بد امنیتی در ولایت تخار متأثر از وضعیت بد امنیتی ولایت‌های همجوار این ولایت است. به گفته‌ی او عملیات تصفیوی جاری در ولایت بدخشان باعث شده است، طالبان از آن‌جا متواری شوند و به تخار یورش ببرند. به گفته‌ی او به همین ترتیب وقتی در ولایت قندوز عملیاتی راه‌اندازی و طالبان از آن‌جا متواری می‌شود، مقصد بعدی طالبان قندوز است.

آقای هجری، معاون والی تخار نیز همسایگی با ولسوالی‌های ناامن ولایت‌های همجوار تخار را از دلایل اصلی ناامنی در این ولایت عنوان می‌کند. به گفته‌ی او در حال حاضر جنگ ولسوالی‌های خواجه غار و بهارک از ولسوالی دشت ارچی ولایت قندز سازمان‌دهی می‌شود. او اضافه می‌کند که ناامنی ولسوالی اشکمش متأثر از ولسوالی برکه ولایت بغلان است و دلیل ناامنی ولسوالی چاه آب نیز از «ولسوالی شهر بزرگ» بدخشان ناشی می‌شود.

آقای خاکسار، نماینده‌ی مردم تخار در مجلس نمایندگان می‌گوید که ولایت تخار در صورتی امن می‌شود که عملیات وسیعی در شمال‌شرق (ولایت‌های قندوز، بغلان و بدخشان) راه‌اندازی شود.

«در تخار روحیه‌ی حمایت از طالب وجود ندارد»

آن‌طور که سخن‌گوی والی تخار می‌گوید که در میان مردم تخار روحیه‌ی‌ حمایت از طالب وجود ندارد. او به دوره‌ی مقاومت و پس از آن به دوره‌‌ای که جنرال داوود داوود فرمانده قول اردوی 217 پامیر در شمال‌شرق اشاره می‌کند می‌گوید که در آن ایام طالبان در تخار هیچ جایگاهی نداشت و ولایت کاملا امن بود.

آقای خاکسار نیز می‌گوید که همین حالا مردم با تشکیل گروه‌های خیزش مردمی همراه با نیروهای دولتی در این ولایت با طالبان می‌جنگند: «مردم تخار در دو دهه جهاد و مقاومت و تا همین هشت ماه قبل نشان دادند که به هراس‌افگنان همکار و همراه نبوده‌اند.»

طالبان در چند ولسوالی تخار حضور دارند؟

سخن‌گوی والی تخار می‌گوید که تمامی 16 ولسوالی این ولایت به جز ولسوالی درقد، در اختیار دولت افغانستان و کارهای اداری در این ولسوالی‌ها به‌طور منظم به پیش می‌رود: «در تمامی ولسوالی‌ها واحدهای اداری کارهایش را منظم به پیش می‌برند و خدمات دولتی به‌طور منظم جریان دارد. در تمامی ولسوالی‌ها به جز درقد، ثارنوالی، فرماندهی پولیس، ولسوالی همه فعال‌اند.»

محمد اعظم افضلی، عضو شورای ولایت تخار اما می‌گوید که تنها مراکز ولسوالی‎‌های اشکمش، دشت قلعه، خواجه بهاوالدین، ینگی قلعه، چاه آب و بهارک در اختیار دولت است و ولسوالی درقد به‌طور کل توسط طالبان کنترل می‌شود.

قطع‌ّبودن فعالیت شبکه‌های مخابراتی نیز در تشدید جنگ و نگرانی‌های مردم نقش داشته است. این روزها شبکه‌های مخابراتی در شمال‌شرق کشور قطع است و این امر زندگی مردم در این ولایات به ویژه ولسوالی‌های درگیر جنگ ولایت تخار را با مشکلات مواجه کرده است.

در تاریخ 19 سنبله ولسوالی‌های درقد و ینگی قلعه‌ی ولایت تخار در یک روز به‌دست طالبان سقوط کرد. وزارت دفاع به تاریخ 23 سنبله ولسوالی ینگی قلعه را بازپس گرفت اما ولسوالی درقد همچنان در اختیار طالبان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *