پناهنده‌ی افغانی، پول ایرانی و جنگ برای اسد

هزاران پناهنده‌ی افغانی توسط سپاه پاس‌داران ایران برای حمایت از بشار اسد، به جنگ سوریه فرستاده می‌شوند

منبع: وال استریت ژورنال

نویسنده: فرناز فصیحی

برگردان: حمید مهدوی

نظر به گفته‌های مقام‌های افغانستان و غربی، ایران برای عقب راندن نیروهای شورشی سوریه، هزاران پناهنده‌ی افغانستان را برای جنگ در سوریه استخدام‌ می‌کند و به آن‌ها 500 دالر دست‌مزد ماهانه و اقامت در ایران را پیش‌نهاد می‌کند.

سپاه پاس‌داران انقلاب اسلامی ایران، جنگ‌جویان شیعه‌مذهب را برای جنگ در سوریه استخدام کرده و آموزش می‌دهد. جزئیات سربازگیری آن‌ها در جریان هفته‌ی جاری در وبلاگی که گزارش‌های آن روی وضعیت پناهند‌گان افغانستان در ایران متمرکز اند، به نشر رسید و توسط دفتر آیت‌الله محقق کابلی، رهبر مذهبی افغانستان در شهر مقدس قم در ایران‌ تأیید شد. یکی از اعضای سپاه پاس‌داران انقلاب اسلامی ایران نیز جزئیات این خبر را تأیید کرد.

رییس دفتر آیت‌الله محقق کابلی در قم در یک تماس تیلفونی گفت: «آن‌ها (سپاه پاس‌داران) با پناهند‌گان ارتباط برقرار می‌کنند و روی جوانان ما برای رفتن آن‌ها به سوریه و جنگ در آن‌جا کار می‌کنند». «سپاه پاس‌داران به آن‌ها همه‌چیز می‌دهد، از معاش گرفته تا اقامت در ایران».

ایران علاوه بر دست‌مزد ماهانه‌ی 500 دالر و اقامت در این کشور، به پناهند‌گان اجازه‌ی ثبت نام کودکان آن‌ها ‌در مکتب‌های ایران و کارت‌های خیریه را نیز پیش‌نهاد می‌کند. رییس دفتر آیت‌الله محقق کابلی گفت که تعداد زیادی از مردان جوان به محقق کابلی نامه نوشته‌اند و از او پرسیده‌اند که آیا جنگ در سوریه از لحاظ مذهبی مجاز است؟ محقق کابلی پاسخ داده است که تنها در صورتی مجاز است که آن‌ها از مقدسات شیعه دفاع کنند.

اخیرا‌ دفتر آیت‌الله محقق گفته است که وی در زمینه‌ سکوت کرده و حتا در تشییع جنازه‌ی افغان‌هایی که در سوریه کشته شده‌اند، شرکت نکرده است. روز پنج‌شنبه، مراسم تشییع جنازه‌ی چهار تن از افغان‌هایی که در جنگ سوریه کشته شده بودند، با حضور گسترده‌ی مقام‌های محلی و مذهبی در شهر شمال‌غربی مشهد برگزار شد. براساس گزارش‌های وب‌سایت‌های مربوط به شیعیان و یک خبرگزاری وابسته به سپاه پاس‌داران، تابوت‌های مردان کشته شده با پارچه‌های سبز پوشانده شده و عکس‌های آن‌ها بر تابوت‌های‌شان نصب شده بودند.

اولین گزارش تدفین جنگ‌جویان افغانی که در جنگ سوریه کشته می‌شوند، در ماه نوامبر به نشر رسید. اخیرا گزارش‌های مکرر در مورد این دسته از کشته شده‌ها در رسانه‌های ایرانی نشر می‌شوند. حمید بابایی، سخن‌گوی دفتر سازمان ملل در ایران، ادعاهایی مبنی بر فرستاده شدن پناهند‌گان افغانستانی توسط ایران به شکل جنگ‌جو به سوریه‌ را بی‌اساس خواند. آقای بابایی گفت: «حضور ایران در این کشور فقط جنبه‌ی مشورتی دارد تا به این کشور در زمینه‌ی مبارزه با افراط‌گرایی کمک کند… و از قتل عام و خون‌ریزی بیش‌تر توسط گروه‌های القاعده جلوگیری کند».

از سه سال پیش بدین‌سو و از زمان آغاز جنگ در سوریه، جمهوری اسلامی در حفظ بشار اسد در قدرت، نقش مؤثری ایفا کرده است. ایران به منظور کمک به ارتش سوریه، فرماندهان و سربازانی را تمویل و تسلیح کرده و بعد از آموزش به این کشور فرستاده است.

حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی و سیاسی لبنان و متحد نزدیک ایران‌ نیز برای دفاع از رژیم سوریه سربازان و فرماندهانش را به این کشور فرستاده است. این در حالی است که سپاه پاس‌داران شبه‌نظامیان شیعه‌ی اعزامی به سوریه را سازمان‌دهی و فرمان‌دهی می‌کند. نظر به گفته‌ی فرماندهان سپاه پاس‌داران، فرماندهان آن‌ها با فرماندهان ارتش سوریه از نزدیک استراتژی‌ها را طرح کرده و سربازان سوریه را برای جنگ‌های چریکی آموزش می‌دهند. در نتیجه، آقای اسد از آستانه‌ی سقوط در ماه آگست سال گذشته که در آن زمان بر پناه‌گاه‌های مخالفان عملیات شیمیایی راه‌اندازی می‌کرد، نجات یافته است و برای انتخابات ماه جون و چهار سال ریاست جمهوری دیگر برنامه‌ریزی می‌کند.

ایران و حزب‌الله، هردو، به شکل صریح از تلاش‌های‌شان در سوریه می‌گویند. جنرال حسین همدانی، یک فرمانده ارشد سپاه پاس‌داران که در طرح‌ریزی استراتژی جنگ در سوریه دخیل بوده است، هفته‌ی گذشته گفت که به کمک خداوند، 130 هزار سرباز دیگر آموزش دیده‌اند و آماده‌ی اعزام شدن به سوریه اند. آقای همدانی گفت که در نتیجه‌ی برنامه‌ریزی‌ها و فرزانگی رهبران ایران، رژیم سوریه «تا اندازه‌ای به ثبات دست یافته است». 130 هزار سربازی که آقای همدانی از آن سخن می‌گفت، احتمالاً شامل تمام جنگ‌جویان شیعه‌مذهب، به‌شمول ایرانی‌ها، حزب‌الله، افغان‌ها و دیگر‌ جنگ‌جویان خارجی است.

ایران هم‌چنین از گفت‌وگوهای اخیر صلح میان شورشیان مخالف و رژیم سوریه در شهر حمص نفع برده است، شهری که در آن شورشیان شهر را تخلیه کردند و کنترول آن را به حکومت واگذار کردند. حسین شیخ‌الاسلام، نماینده‌ی مجلس ایران گفت: «بدون دست داشتن ایران، در سوریه هیچ اتفاقی نمی‌افتد».

این در حالی است که هیچ نشانه‌ا‌ی مبنی بر فروکش کردن جنگ داخلی در سوریه وجود ندارد و ایران و حزب‌الله در مورد از دست دادن مردان آموزش دیده‌ی‌شان در میدان نبرد و خطر واکنش شدید همگانی هنگام برگرداندن جسدهای کشته شد‌گان‌ به صورت هفته‌وار به ایران‌، نگرانند. یک مقام غربی در ایران گفت که استخدام افغان‌ها بخشی از استراتژی تغییر است، که مطابق به این استراتژی، سربازان ضعیف از اجتماع‌های کم‌قدرت به خط مقدم فرستاده می‌شوند تا بدین ترتیب، تلفات نیروهای حزب‌الله و اعضای سپاه پاس‌داران به حد‌اقل رسانده شده و از پیامدهای سیاسی آن جلوگیری شود.

افغان‌هایی که برای جنگ در سوریه استخدام می‌شوند، مانند حزب‌الله و اکثریت ایرانیان، شیعه‌ اند و از رژیم سوریه‌ی تحت سلطه‌ی اقلیت علوی حمایت می‌کنند. این در حالی است که شورشیان (مخالفان رژیم سوریه) عمدتا سنی اند و توسط قدرت‌های سنی‌مذهب شرق میانه، مانند عربستان و قطر حمایت می‌شوند. اعضای سپاه پاس‌داران افغان‌ها را متقاعد می‌سازند تا در رقابت‌های فرقه‌ای سنی و شیعه سهیم شوند.

این مقام غربی گفت که آن‌ها بر نقش گروه‌های شورشی تندرو سنی‌مذهبی که به القاعده وابستگی دارند، تأکید می‌کنند. نادر ‌هاشمی، مدیر مرکز مطالعات شرق میانه در دانشگاه دنور و کارشناس مسایل ایران و سوریه گفت: «ایران می‌خواهد در سوریه نقش فرماندهی و کنترول کننده ایفا کند و با سربازگیری پناهند‌گان افغان، آن‌ها را مزدور استخدام می‌کنند تا برای‌شان بجنگند».

مقام‌های وزارت دفاع امریکا با لحن هشدار‌آمیز گفته‌اند که جنگ‌جویانی از سراسر منطقه در جنگ داخلی سوریه درگیر شده‌اند و هیچ‌شکی ندارند که ‌جنگ‌جویان افغان نیز در میان آن‌ها وجود دارند.

اخیرا‌ متیو اسپنس، یک مقام ارشد وزارت دفاع امریکا به کانگرس این کشور گفت: «یکی از نگران کننده‌ترین جنبه‌های جنگ سوریه از چشم‌انداز امنیت امریکا، این است که این جنگ، جنگ‌جویانی را از سراسر منطقه و جهان جذب می‌کند». وی با اشاره به دو طرف درگیر در جنگ داخلی سوریه گفت: «ما فکر می‌کنیم که در مقایسه با تعداد جنگ‌جویان خارجی در اوج جنگ عراق، به اندازه‌ی قابل توجهی جنگ‌جویان خارجی در جنگ سوریه بیش‌تر اند».

پناهند‌گان افغانی در ایران در جمله‌ی آسیب‌پذیرترین‌ها و فقیرترین‌ها اند. نظر به گزارش‌های آژانس پناهندگی سازمان ملل متحد، حدود یک میلیون پناهنده‌ی ثبت شده‌ی افغانستان در ایران وجود دارند. علاوه برآن، نظر به گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر، حدود 2 میلیون پناهنده‌ی ثبت نشده‌ی افغانی در ایران وجود دارند. نظر به گزارش‌های وزارت مهاجران و عودت کنندگان افغانستان، روزانه حدود 800 پناه‌جوی افغان تلاش دارند ‌به شکل غیر‌قانونی وارد ایران شوند. آن‌ها اجازه‌ی کار رسمی، رفتن به مکتب و ثبت ازدواج و تولد‌شان را ندارند. اکثریت پناهند‌گان افغان در ایران در بخش ساختمان به شکل روزمزد و در بدل دست‌مزد ناچیز کار می‌کنند. رضا اسماعیلی، پناهنده‌ی 19 ساله‌ی افغان بود که در مشهد زندگی می‌کرد. نظر به حکایت‌ یکی از دوستان و جنگ‌جوی همراه افغانی او که در ماه د‌سامبر توسط خبرگزاری فارس (مرتبط به سپاه پاس‌داران) به نشر رسید، قبل از این‌که رضا به جنگ سوریه اعزام شود، قهرمان بدن‌سازی در کشور بود. پس از چند‌ماه جنگ در سوریه، او به یکی از رهبران گروه جنگ‌جویان افغان که فاطمیون نامیده می‌شود، تبدیل شد.

گزارش‌های خبری ایران می‌گویند که فاطمیون در سوریه از زیارت‌گاه سیده زینب در حومه‌های دمشق دفاع می‌کنند. نظر به گزارشی از فارس نیوز در ماه دسامبر، اسماعیلی در نبردی با شورشیان مخالف در نزدیکی دمشق کشته شد. یکی از جنگ‌جویان پناهنده‌ی افغان به‌نام عبدالحیدر به فارس نیوز گفت: «جنگ بسیار شدید بود. در هرچند روز ما صرف چندساعت آتش‌بس داشتیم». نظر به این گزارش، اسماعیلی توسط شورشیان دستگیر شده و سر بریده شد. در مجموعه‌ی تصاویر او که در فارس به نشر رسیده‌اند، نوجوان کوتاه‌قامتی است که با عینک دودی و یک مسلسل در مقابل تانک ایستاده است و پس از آن او را کنار یک موشک نشان می‌دهد و بعد سر خونین بریده‌ی او به دست یک سرباز شورشی به مشاهده می‌رسد. در ادامه‌ی این گزارش آمده است که جنگ‌جویان ایرانی تن بی‌سر او را یافته و برای خانواده‌اش در ایران فرستادند.

در یک وبلاگ اختصاصی مربوط به پناهند‌گان افغان در ایران، مردان جوان افغان بحث می‌کنند که آیا آن‌ها باید به سوریه بروند یا خیر. یکی از این مردان جوان در این وبلاگ نوشته است: «جنگ سوریه به ما چه ربط دارد؟ ما در کشور خود‌مان امنیت نداریم و باید برویم و شهید جنگ مقدس ایران شویم؟»‌

دیدگاه‌های شما
  1. سلام خیلی ازافغان ها درایران اوضاع خوبی ندارن یعنی درواقع خود ایرانی ها هم شرایط اقتصادی مطلوب ندارن وکاملا مشخصه که بسیاری از اینها برای پول و گرفتن شناسنامه وتابعیت ایران به سوریه میرن من خودم باهمسر یکی ازاینا صحبت کردم واون گفت که ماهی سه میلیون براش واریز میشه دفاع از حرم حرفه…

  2. سلام چرا این همه پناهنده جوان افغان اعزام میشه به سوریه..تکلیف خانوادهای اینهاچی میشه این همه وعده و وعیدی که دادن برای پناهنده شدن و شناسنامه دادن به خانواده شهدا همش شعاره

  3. جهاد علیه داعش همان جهاد واجبی است که خداوند متعال فرموده این وظیفه تک تک مسلمان ها است الخوصص شیعه ها چرا که دین درخطراست این هامیخواهد همان حکومت که دردوران معاویه ویزید علیه اهلبیت پیغمبر بازی کرده فعلا این هامیخواهد همان حکومت رابازی کند. فعلا من وتو درسری 2راه قرار داریم دین حسین یا دین یزید

  4. در حال حاضر پولی که داعش برای ترغیب جوانان افغان برای شرکت در جنگ سوریه میده بیشتر از پولیست که ایران میده لذا رفتن افغانها به سوریه فقط دلیل مادی نداره چه بسا خیلی ها با ده برابر این پول هم حاضر نیستند یه روز تو سوریه قدم بزنند چه برسه به جنگیدن

  5. اقا اگه جنگ در سوریه تکلیفه چرا اقا زاده های ایرانی که از شیعیان معروفن نمیرند چرا ایران با وعده تابعیت و پول جوانان مارو قتل عام میکنه باید همه اگاه بشند این بازیست نه دفاع از حرم

    1. تو خودتو قاطی آدما نکن فاصله بگیر ازشون چون معلومه نه سر پیازی نه تهش بلکه برگ چغندری بی تفاوت !!!!

  6. سلام ایا این رواست که به دخترکرد10ساله تجاوز شودوشما جیکتان درنیاد” مزدور” خود عربستان قطر انجا چه غلطی میکند انها مزدور نیستند ایران مزدور است اگر به یک نفر ضعیف در ملا عام تجاوز شود؟ازش دفاع نمیکنید مردانگیت کجا رفته.این حقوق بشر است که داعش با تانک از روی انسان رد بشه> من دوست دارم به عنوان یک ازاده بدون دین از زنان بی دفاع دفاع کنم شما همتون سر وته یک کرباس هستید و از دشمن جز این انتضار نداریم

  7. دوستان که نظر می دهند، خوب است دوجانب قضیه را مد نظر قرار دهد، سوریه جنگ قدرت است، جنگ شیعه وسنی نیست، جنگ قدرت اسراییل بر علیه جهان اسلام، داعش النصره وتمام گرو ه های تکفری ساخته دست سرویس های اطلاعاتی هستند، که بنحوی حامی اسراییل است، شیعیان مجبور به دفاع از خود ومقدسات خود است. گروهای تکفری از نگاه فقه اهل سنت باغی است وجنگ با آنها واجب است، از نگاه شیعه دشمن اهلبیت است جنگ با آنها واجب است ، از نگاه بین المللی آنها تروریست است جنگ با آنها لازم است> بنابراین، کسانی که حاضر به جنگ با این گروهای می شود، در هر جای جهان باشد باید مورد تقدیر قرار گیرد، واین ظلم است که آنها را مزدور فلان وفلان کشور بخوانیم.

  8. دل آدم میگیره از خاموشی ملتی که در کشورش دختری نه ساله به اسم تبسم توسط داعش سر بریده میشود اما برای دفاع از قطعه ای سنگ می رود هر افغان که به جنگ در سوریه اعزام میشود تنها مزدور است که با وعده پول و تابعیت ایرانی یا سوری به جنگ میرود اصولاً هویت ندارن نه افغان هستند که برای مردم افغانستان جنگیده باشند نه ایرانی که ایرانی ها آن ها را قبول کنند
    تنها به وعده‌ای پوچ از جان خود میگذرن با ذهنی شستشو شده

    1. اسلام مرز ندارد هرجا که مظلومی باشد باید به کمکش رویم اگر داعش بخواهد به بزرگان شیعه توهین کند این وظیفه ماست که از مقدساتمان دفاع کنیم در افغانستان یک تبسم سرش بریده میشود در سوریه دهها هزار تبسم سرشان بریده و مورد تجاوز قرار گرفته و به عنوان کنیز یا همان برده خرید و فروش میشوند در افغانستان سه هزار داعشی هست در سوریه صد هزار من افغانم و اگر بروم سوریه درس شهادت را از فرزند رسول خدا (ص) امام حسین (ع) می اموزم و برای خدا میروم سوریه میروم برای دفاع از مقدساتم میروم برای دفاع از مظلوم، خداوند هویت نمیخواهد خدا میخواهد جانمان را در راهی که دستور داده فدا کنیم. من تابعیت نمیخواهم من با خدایم معامله میکنم نه با دولت ایران من حتی دنبال شهادت نیستم من میخواهم فقط خدا از من راضی باشد. کسی که میرود سوریه چطور برای پول خود را دم تیر و قطعه قطعه شدن میدهد مگر چقدر پول میدهند همین جا در ایران اگر کار کنیم از ان پولی که دولت ایران میدهد بیشتر درامد داریم . و در اخر به شما توصیه میکنم که چیزی را که نمیدانید نگویید.

      1. برادر بزرگوار سیدرضاشما یک انسان بزرگ هستید خدا ازشما راضی باشه. اقایون من یک شخص دانشگاهی هستم و هیچ کاری به هیچ مذهب و نژادی ندارم و میخوام به جنگ برم نه بخاطر دولت ایران و نه بخاطر اسد فقط بخاطر مردانگی و دفاع از مظلوم و بدهی که به خدا دارم و هیچ کاری ندارم که اعراب چه حسی نسبت به ایرانی ها دارند.طایفه و فرقه و نژادگرا نباشین اولین کسی که نژادپرستی کردشیطان بودکه گفت من ازاتشم من ازجنیان هستم من ازانسان برترم و برتری وتکبرجست و مردود درگه احدیت قرارگرفت ما همه انسان و بنده خداهستیم وباید به مظلومان درهرکجا به هرشکلی که توانستیم کمک بکنیم چه با مال چه با جان دنیامقصد نیست اینجا تنها یک گذرگاه است خداخودش ظالمین رو ریشه کن بکنه در هرکجاوبا هرلباسی هستند.امین

  9. لعنت به این یک مشت ادم احمق و مزدور که با ابروی ما بازی می کنند
    کاش داعشی ها همشونو مثل سگ بکشند

    1. در فلسطین بزرگ و کودک اهل سنت به دست اسراییل به شهادت میرسند در یمن شیعیان زیدی به دست عربستان مزدور شهید میشوند در سوریه شیعه و سنی به دست داعش امریکایی شهید میشود در افریقا مردم مسلمان به شهادت میرسند حکومت امریکایی افغانستان ابرو کجا داشت تو که مفت مفت میخوری و میخوابی ابرو داشتی حتی با زبانت مردم را یاری نمیکنی تو بر مردم لعنت میفرستی من میگویم خدا تو را هدایت کند چطور میتوانی با شکم سیر بخوابی و از این اراجیف بگویی وقتی مردم مسلمان که اسیب پذیرترینشان کودکانشان هستند به دست کفر از بین میروند من اگر جای شما بودم زودتر از خدا طلب مرگم میکردم به جای اینکه اینگونه زندگی کنم.

    2. ای خدا به منم لیاقت بده برم خدمت حضرت زینب ادب کنم, و اینقدر بجنگم و دشمن بکشم که خودت بگی کافی هست و الان دیگه باید شهید بشی و اون لحظه بال بکشم به سمت درگاهت شرفیاب بشم.

    3. خداوند تو بی آبروی نفهم را بکشد که ارزش ها را نمی توانی درک کنی. مزخرفاتی که در فضای مجازی توسط دشمنان اسلام مطرح می شود عقل وهوش شمارا از بین می برد. فاطمیون با میل واراده خود می روند. آن ها در ایران هیچ مشکلی ندارند زندگی شان بهتر از زندگی در افغانستان است. بسیاری از آن ها دارای مدرک بالای تحصیلی اند. اگر قضیه پول ومال دنیا واین چیزا مطرح بود یقینا دعش بهترین پول را به اجیرشدگان خود می پردازد، به جای بودن درکنار مقاومت اسلامی می رفتند درکنار داعشی ها اما نرفتند وبرای اسلام وقرآن جنگیدند ومی جنگند تا صهیونیسم و وهابیت را به زانو درآورند. کور باد چشمی که نسبت به فاطمیون بدبین باشند.

    4. خداوند تو بی آبروی نفهم را بکشد که ارزش ها را نمی توانی درک کنی. مزخرفاتی که در فضای مجازی توسط دشمنان اسلام مطرح می شود عقل وهوش شمارا از بین می برد. فاطمیون با میل واراده خود می روند. آن ها در ایران هیچ مشکلی ندارند زندگی شان بهتر از زندگی در افغانستان است. بسیاری از آن ها دارای مدرک بالای تحصیلی اند. اگر قضیه پول ومال دنیا واین چیزا مطرح بود یقینا دعش بهترین پول را به اجیرشدگان خود می پردازد، به جای بودن درکنار مقاومت اسلامی می رفتند درکنار داعشی ها اما نرفتند وبرای اسلام وقرآن جنگیدند ومی جنگند تا صهیونیسم و وهابیت را به زانو درآورند. کور باد چشمی که نسبت به فاطمیون بدبین باشند.

  10. اقا اگر شیعه در سوریه نجنگد این داعشی ها به بزرگان ما اهانت میکنند خون مردم را میخورند کودکان را میکشند از طرف غربی ها مامور شده اند برای ضربه زدن به اسلام که شیعه مرکزش است چون کشورهای سنی نشین همه تابع غرب هستند اگر روزی شیعه و داعش با هم شوند غربی ها گروه سومی را برای از بین بردن مسلمان ها درست خواهند کرد نه اینکه بگویم داعش مسلمان است . مسلمانان شیعه و سنی با هم متحد شدند که وهابیت انگلیسی شکل گرفت این اقای محقق کابلی هم سواد اندکش بدرد پر کردن جیبشان میخورد وقتی که یک کودک شیعه یا سنی در سوریه توسط داعش مورد تجاوز قرار گرفته و به میخ کشیده میشود و سرش را میبرند آن کسی که لباس پیغمبر ص را میپوشد سکوت میکند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *