گم‌شده‌های انتخابات

گم‌شده‌های انتخابات

یافته‌های روزنامه اطلاعات روز نشان می‌دهد که ده‌ها دستگاه بیومتریک و دیگر تجهیزات مورد نیاز آن در انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان گم شده است.

براساس گزارش مرکز عملیاتی کمیسیون انتخابات که اطلاعات روز به یک نسخه‌ی آن دست یافته است، در مجموع 186 دستگاه بیومتریک که در روز انتخابات استفاده شده و 495 عدد «چیپ» یا کارت حافظه‌ی این دستگاه‌ها نیز گم شده است.

براساس این گزارش، 1983 عدد پاور بانک، 172 عدد پرنتر، 236 عدد سیمکارت، دوهزار و 252 عدد چارجر و 872 عدد کیبل دستگاه بیومتریک در روز انتخابات در ولایات مختلف گم شده است. از این میان یک عدد چارجر و یک عدد کیبل در مراکز رای‌دهی 028 و 029 که ولایت و مکان آن مشخص نیست، گم شده است.

گزارش مرکز عملیاتی که از سوی ریاست امور عملیاتی کمیسیون انتخابات نیز تأیید شده است، نشان می‌دهد که 19 عدد دستگاه بیومتریک آموزشی، 105 عدد پاوربانک، 17 عدد پرنتر، 69 عدد چارجر و 220 عدد کیبل آموزشی نیز گم شده است.

براساس فهرست تهیه‌شده در کمیسیون انتخابات، بیش‌ترین دستگاه‌های بیومتریک در ولایت‌های فاریاب، قندهار، کابل، ننگرهار و بغلان گم شده است. به‌گونه‌ی مثال 30 دستگاه بیومتریک در ولسوالی قرمقول ولایت فاریاب گم شده است. در بخش ملاحظات فهرست این ولسوالی آمده است: «به اثر سقوط ولسوالی به‌دست مخالفین مسلح دولت، به‌جز 7 عدد دستگاه بیومتریک، 5 عدد پاوربانک و 5 عدد پرنتر، باقی‌مانده‌ی مواد حریق شده است.»

در یک نمونه‌ی دیگر در ولسوالی بغلان جدید ولایت بغلان 58 عدد دستگاه بیومتریک، 172 عدد پاوربانک، 54 عدد کارت حافظه دستگاه بیومتریک و 54 عدد چارجر گم شده است. در ملاحظات این قسمت آمده است: «قرار گزارش آمر ولسوالی بغلان جدید کد مرکز و محل وسایل مفقودشده معلوم نمی‌باشد.»

درحالی‌که یک عضو کمیسیون انتخابات صحت‌بودن ارقامی را که اطلاعات روز به آن دست یافته، تأیید می‌کند اما عبدالعزیز ابراهیمی، از سخن‌گویان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که در مجموع 199 دستگاه بیومتریک گم شده است. او به اطلاعات روز گفت که برای کمیسیون انتخابات آرای بیومتریکی معیار اعتبار است و هنوز مشخص نیست که در این دستگاه‌ها چقدر رای ثبت شده است. او گفت: «در این رابطه کمیسیون تصمیم می‌گیرد. برای ما آرای بیومتریکی معیار است. هرکسی که آن را گم کرده است، همرای‌شان برخورد قانونی می‌شود.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *