وزارت خارجه‌ی امریکا از کمیسیون شکایات خواست به شکایات نامزدان رسیدگی کند

اطلاعات روز: وزارت خارجه‎‌ی ایالات متحده‎‌ی امریکا کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان را تشویق کرده است که به گونه‌ی شفاف و مسلکی به شکایات نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری رسیدگی کند.

دفتر آلیس ویلز، معاون وزارت خارجه‌ی امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در رشته‌تویتی همچنان از کمیسیون مستقل انتخابات به‌خاطر کارش در شرایط سخت و اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری تشکری شده است.

خانم ویلز در ادامه گفته است: «با اذعان به این‌که اکثریت افغان‌ها قادر به رأی دادن نبودند، برنده نهایی، هر کس که باشد باید اقدامات به‌موقع و ملموس را انجام دهد تا از تنوع غنی این کشور به خوبی در رهبری و تیم مذاکره‌کننده [افغانستان] نمایندگی شود.»

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته (یک‌شنبه، 1 جدی) نتایج ابتدایی را با درنظرداشت یک‌میلیون و 824 هزار و 401 رأی اعلام کرد.

براساس این نتایج، محمداشرف غنی با گرفتن 923 هزار و 868 رأی (50.64 درصد) در صدر و عبدالله عبدالله با گرفتن 720 هزار و 990 رأی (39.52 درصد) در رده‌ی دوم قرار گرفته است.

به دنبال آن، تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله اعلام کرد که این نتیجه را نمی‌پذیرد. تیم «دولت‌ساز» به رهبری اشرف غنی اما از تمامی طرف‌های دخیل در روند انتخابات خواست که نتایج اعلام‌شده را بپذیرند.

کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز از نامزدان شاکی خواست که شکایات‌شان را الی سه روز همراه با مستندات قانونی به این کمیسیون بسپارد.

زهره بیان شینواری، رییس این کمیسیون در یک نشست خبری گفت که به تمامی شکایات به‌گونه‌ی قانونی رسیدگی خواهند کرد.