رسیدگی به شکایات انتخاباتی؛ تا کنون 2555 محل به بازشماری راجع شده است

رسیدگی به شکایات انتخاباتی؛ تا کنون 2555 محل به بازشماری راجع شده است

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که پس از بررسی و رسیدگی به شکایت‌های نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان، این کمیسیون تا کنون دو هزار 555 محل را در بیش از 20 ولایت به بازشماری راجع کرده است.

این کمیسیون می‌افزاید که این آمار نهایی نیست و در صورت بررسی به تمامی شکایات، محلاتی ‌که به بازشماری راجع می‌شود، بلند خواهد رفت.

محمدرضا فیاض، معاون سخن‌گوی این کمیسیون به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که بیش‌تر محلاتی ‌که به بازشماری می‌رود به ترتیب در ولایت‌های ننگرهار، کنر، نیمروز، غزنی و هرات قرار دارد.

آقای فیاض می‌افزاید که کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در این روزها همچنان مصروف بررسی و رسیدگی به شکایات است و تا کنون از مجموع 16 هزار 596 شکایت، در مورد شش‌هزار و 871 مورد تصمیم‌گیری شده و آماده‌ی ابلاغ است. هفت‌هزار و 698 مورد شکایت در مرحله‌ی تصمیم‌گیری قرار دارد: «بیش از دو هزار مورد شکایت رد شده است. 12 مورد اقدامات اصلاحی داشتیم. دو مورد جریمه‌ی نقدی و دو مورد انفصال از وظیفه بود و دو مورد به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده است.»

قرار بود که بازشماری محلاتی که از سوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی مشخص می‌شود، دیروز (شنبه، 21 جدی) آغاز شود، اما این روند آغاز نشد و کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی تأکید دارد که هرچه زودتر بازشماری محلات مشخص شده، آغاز شود. آقای فیاض می‌گوید: «انتظار ما این است که کمیسیون مستقل انتخابات براساس رویه قانونی هرچه عاجل‌تر به بازشماری اقدام کند.»

از مجموع شکایت‌های که مورد رسیدگی قرار گرفته و تصامیم در مورد آن‌ها ابلاغ شده، کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی تا کنون 39 اعتراض استیناف‌خواهی دریافت کرده که از جمله 28 مورد از ولایت زابل، دو مورد از ولایت ارزگان و سه-سه مورد از ولایت‌های سرپل، بدخشان و پنجشیر دریافت شده است.

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که تا پایان 15 روزه کاری کمیسیون‌های ولایتی این کمیسیون (دوشنبه، 23 جدی) انتظار می‌رود که به بخش اعظم شکایات ولایت‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد.

آمارهای ضدونقیض در مورد میزان شکایت علیه نتایج ابتدایی

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی تا کنون آمارهای ضد و نقیض از شکایات ثبت‌شده و معتبر شناخته‌شده علیه نتایج ابتدایی انتخابات ارائه کرده است.

معاون سخن‌گوی کمیسیون رسیدگی به شکایت انتخاباتی به اطلاعات روز می‌گوید که تا کنون از مجموع 16 هزار و 596 شکایت، در مورد شش‌هزار و 871 مورد تصمیم‌گیری شده، هفت‌هزار و 698 مورد شکایت در مرحله‌ی تصمیم‌گیری قرار دارد و بیش از دوهزار شکایت از سوی این کمیسیون رد شده است.

آمار دسته‌بندی شکایات ثبت‌شده براساس موضوع که در بولتن خبری شماره 23 به تاریخ 15 جدی کمیسیون شکایات انتخاباتی منتشر شده، نشان می‌دهد که 15 هزار و 54 مور شکایت ثبت شده است. اگر به گفته‌ی فیاض بیش از دو هزار شکایت رد شده باشد، شکایات ثبت‌شده بیش از 17 هزار می‌شود. همچنان اگر بیش از دو هزار شکایت رد شده نیز در جمع 15 هزار و 54 شکایت باشد، این رقم، رقم 16 هزار و 596 مورد شکایت ثبت‌شده نیست.

دسته‌بندی شکایات براساس موضوع شکایت

در همان شماره بولتن خبری آماری که از میزان شکایت براساس ولایت‌ها ارائه شده، مجموع شکایات علیه نتایج ابتدایی انتخابات را 15 هزار و 654 نشان می‌دهد. آمار ارائه شده از دسته‌بندی شکایات براساس موضوع و ولایت 590 مورد تفاوت را نشان می‌دهد. همچنان اگر بیش از دو هزار شکایت رد شده نیز در جمع 15 هزار و 654 شکایت باشد، این رقم، رقم 16 هزار و 596 مورد شکایت ثبت‌شده نیست که از سوی کمیسیون شکایات اعلام شده است. افزون به این، اگر بیش از دو هزار شکایت رد شده در این جمع نباشد، مجموع شکایات بیش‌تر از 17 هزار می‌شود.

دسته‌بندی شکایات براساس ولایت که در بولتن خبری شماره 23 کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی ارائه شده است

پیش‌تر دبیرخانه کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی جدولی از دسته‌بندی شکایات ثبت‌شده به اطلاعات روز ارائه کرده بود که نشان می‌داد از مجموع 16 هزار و 596 شکایت ثبت‌شده از سوی تکت‌های انتخاباتی، 12 هزار و 196 شکایت آن از سوی این کمیسیون معتبر شناخته شده و چهار هزار و 304 شکایت بی‌اعتبار دانسته شده است.آمارهای ارائه‌شده در این جدول نیز ضدونقیض است.

12 هزار و 196 مورد شکایت که در این جدول زیر عنوان «تعداد شکایات ثبت‌شده» آمده است، به 16 بخش دسته‌بندی شده است: پنج‌هزار و 286 شکایت در مورد تفاوت آرای بیومتریک با فورم نتایج است. 119 شکایت در مورد افزایش آرا به نفع نامزد، 533 شکایت مربوط به کاهش آرا به ضرر نامزد، چهار شکایت مربوط به شمارش آرای یک نامزد به نامزد دیگر، 250 شکایت مربوط به استفاده رای قبل از وقت معینه، 291 شکایت مربوط به استفاده رای بعد از وقت معیینه، 644 شکایت مربوط به آرای بدون بیومتریک، دوهزار 91 شکایت مربوط به ابطال بدون دلیل محل رای‌دهی، یک شکایت مربوط به مفقود شدن فورم نتایج، دو شکایت مربوط به تغییر در فورم نتایج بعد از بازشماری آرا، یک‌هزار و 79 شکایت مربوط به آرای مشکوک، 29 شکایت مربوط به دستگاه‌های بیومتریک است.  875 شکایت غیرموجه دانسته شده، چهار شکایت مربوط به جانبداری کارمندان کمیسیون در پروسه بازشماری است و یک‌هزار و 14 شکایت مربوط به سایر موارد است. مجموع این ارقام 12 هزار و 249 می‌شود.

جدول دسته‌بندی شکایات علیه نتایج انتخاباتی که از سوی دبیرخانه کمیسیون شکایات انتخاباتی به روزنامه‌ی اطلاعات روز ارائه شده بود

همچنان آمار از دسته‌بندی شکایات براساس موضوع این جدول با آمار ارائه شده از دسته‌بندی شکایات براساس موضوع که در بولتن خبری شماره 23 کمیسیون شکایات آمده، باهم تفاوت دارد. مجموع شکایت براساس موضوع در این جدول  12 هزار و 249 است، درحالی‌که میزان شکایات براساس موضوع که در بولتن خبری کمیسیون شکایات آمده، 15 هزار و 54 مورد می‌شود.

صغرا سعادت، از مسئولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا در صحبت با اطلاعات روز می‌گوید که کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی بعد از دسته‌بندی شکایات یک آمار واضح و روشن از شکایات و دسته‌بندی آن ارائه نکرده است.

خانم سعادت می‌افزاید معلوم نیست که چه تعداد شکایت، شکایت درست و براساس اسناد و مدارک ثبت شده است: «این آمار  ارقام ضدونقیض که در طول یک هفته‌ی گذشته از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی ارائه شده، نگرانی ما و نامزدان را بیش‌تر کرده مبنی به این‌که اگر کمیسیون شکایات نتواند مأموریت خود براساس قانون انتخابات را به‌صورت درست انجام بدهد، مرجع بعدی که عدالت انتخاباتی را تأمین بکند چه کسی خواهد بود. فکر می‌کنم که کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد آمار و ارقام و موضع‌گیری‌های خود محتاط باشد.»

او تأکید دارد که کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی آخرین مرجعی است که می‌تواند عدالت انتخاباتی را تأمین کند و باید خیلی محتاط عمل کند: «امیدوارم که عدم هماهنگی میان اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی به‌ شدتی که در کمیسیون انتخابات بود، نباشد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *