کمیسیون شکایات انتخاباتی از ثبت بیش از شش هزار شکایت استینافی خبر داد

اطلاعات روز: همزمان با پایان روند ثبت شکایت‌های استینافی در پیوند به نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری، کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید که تا کنون شش هزار و 283 شکایت استینافی نزد این کمیسیون به ثبت رسیده است.

زرمینه حقجو کاکر، از سخن‌گویان کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی امروز (دوشنبه، 30 جدی) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این تعداد شکایات استینافی توسط سه تیم انتخاباتی به رهبری محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار به ثبت رسیده است.

هرچند خانم کاکر مشخص نکرد که چه تعداد شکایات مربوط کدام تیم مشخص می‌شود، اما افزود که بیشترین این شکایت‌ها مربوط به دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری آقای عبدالله به ثبت رسیده است.

همچنان دسته‌ی انتخاباتی «دولت‌ساز» به هبری آقای غنی دومین دسته‌ای است که بیشترین شکایت‌های استینافی را در کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی به ثبت رسانده است.

از سویی هم، محمدرضا فیاض، دیگر سخن‌گوی این کمیسیون به روزنامه اطلاعات روز گفت که روند ثبت شکایات استینافی ساعت 4:00 عصر امروز به پایان رسیده است. او اما تأکید کرد که تا کنون رقم نهایی جمع‌آوری نشده است و امکان افزایش شکایت‌های استینافی وجود دارد.

براساس قانون انتخابات، تیم‌های انتخاباتی حق دارند سه روز پس از ابلاغ تصامیم دفاتر ولایتی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، اعتراضات‌شان را نسبت به این فیصله‌ها به ثبت برسانند. این فرصت سه روزه امروز رسما به پایان رسید.

کمیسیون مرکزی رسیدگی به شکایات انتخاباتی در خلال ۱۵ روز پس از ثبت شکایات، به آن رسیدگی خواهد کرد.

روند رسیدگی به شکایات روز دوشنبه هفته‌ی گذشته در ولایات کشور به پایان رسید. کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی اعلام کرد که از مجموع ۱۶ هزار و ۵۴۵ شکایت ثبت‌شده نزد این کمیسیون، نُه هزار و ۸۶۶ شکایت به دلیل «موجه نبودن» و عدم ارایه‌ی مدارک، رد شده است.

زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی روز سه‌شنبه هفته‌ی گذشته در یک نشست خبری همچنان گفت که پس از رسیدگی به شکایات، آرای پنج‌هزار و ۳۱۶ محل در ۲۱ ولایت نیز به بازشماری راجع شده است.