مبارزان بی‌دفاع در خط مقدم مبارزه با کرونا؛ کارمندان میدایی هوایی کابل: «با کمبود امکانات روبه‌رویم»

مبارزان بی‌دفاع در خط مقدم مبارزه با کرونا؛ کارمندان میدان هوایی کابل: «با کمبود امکانات روبه‌رویم»

به‌دنبال مصاب‌شدن آمر کنترل میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی به ویروس کرونا، شماری از کارمندان این میدان هوایی از وضعیت صحی و نبود مواد لازم صحی شاکی‌اند. آنان مدعی‌اند که برای پیش‌گیری از ویروس کرونا در جریان کار برای‌شان مواد صحی لازم وجود ندارد.

کارمندان میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی می‌گویند که بسیاری کشورها با شیوع ویروس کرونا در جهان مرزهای‌شان را بسته‌اند، اما افغانستان با بازگذاشتن مرزها به استقبال ویروس کرونا می‌روند. آنان اضافه می‌کنند که در بسیاری از کشورها ویروس کرونا شیوع کرده و با این حال از شماری آن کشورها به افغانستان می‌آیند.

به باور این کارمندان آمدن مسافران روند شیوع ویروس کرونا در افغانستان را تسریع کرده است. از همین رو شماری از کارمندان میدان هوایی و حتا اعضای خانواده‌های‌شان نیز به کرونا مصاب شده‌اند.

تشخیص دیرهنگام

تا کنون سه کارمند میدان هوایی حامد کرزی علایم بیماری کرونا را داشته‌اند. تست دو نفر مثبت تشخیص شده و خانواده‌های این کارمندان نیز به این ویروس مصاب شده‌اند. مختاراحمد آمر شفت کنترل میدان هوایی بین‌المللی حامدکرزی یکی از این افراد مبتلا به کرونا است.

مختاراحمد می‌گوید که چند روز در جریان کار در میدان هوایی با جان‌دردی و سرفه‌ی شدید مواجه شده است، اما داکتران موظف در میدان هوایی و شفاخانه پولیس به‌موقع مریضی او را تشخیص داده نتوانسته‌اند. او به‌دلیل اطمینان به داکتران با خانواده و دوستانش نیز در ارتباط بوده‌اند. چیزی که سبب مصاب‌شدن آنها نیز شده‌اند: «چند روز شدید مریض بودم. مشکوک شدم که کرونا نداشته باشم. اما داکتران میدان تبم را چک کردند که 37 بود و گفتند که کرونا ندارم. بعد شفاخانه پولیس دوا دادند. یک روز در خانه باز هم مریضی‌ام شدید شد و به شفاخانه افغان – جاپان رفتم و 48 ساعت بعد ساعت 9 شب به من زنگ زدند و گفتند که کرونا دارم. حالا از خاطر من حتا همشیره‌ام را هم کرونا گرفته‌ است.»

مختاراحمد در حال حاضر در خانه‌اش قرنطین و تحت درمان است. او وضعیت صحی‌اش را خوب توصیف می‌کند و امیدوار است که خواهر 27 ساله‌اش نیز بهبود یابد.

در روزهای اخیر که سراسر جهان با ویروس کرونا درگیر و در حال مبارزه با این ویروس است، میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی روزانه به‌طور اوسط میزبان سه تا چهار نشست هواپیماهای مسافربری است. مسافران شهروندان گیرمانده در کشورهای‌اند که درگیر ویروس کرونا است. از دید کارمندان میدان هوایی، همه‌ی مسافران این پرواز‌ها مشکوک به کرونا هستند.

رحمان (اسم مستعار) یکی از چهل کارمند میدان هوایی حامد کرزی است که در بخش کنترل عبور میدان هوایی کار می‌کند. او با آن‌که مانند سایر همکارانش ترس از دست‌دادن وظیفه‌اش را دارد، اما ظاهرا ترس مصاب‌شدن به کرونا او را واداشته که از وضعیت کاری‌‌شان در میدان صحبت کند: «این‌جا در کنار تیم صحی تشخیص کرونا کار می‌کنیم. اما برای ما یک روز دستکش و ماسک است و چند روز نیست. تا زمانی که درخواست نکنیم و برای ما دست‌کش، مواد ضدعفونی و لباس مخصوص نمی‌رسد. ما هم با بالارفتن نرخ‌ها توان تهیه وسایل پیش‌گیری را نداریم.»

به گفته‌ی رحمان، نه‌تنها این‌که مواد صحی کافی نیست، بلکه به‌دلیل حجم کاری، رهنمودهای صحی نیز به درستی رعایت نمی‌شود.

تیم صحی میدان هوایی توان تشخیص کرونا را ندارند؟

افزون بر این و پس از ابتلای چند کارمند میدان هوایی حامد کرزی، رحمان و همکارانش مدعی‌اند که تیم‌های صحی تشخیص کرونا در میدان هوایی کابل توان تشخیص افراد مبتلا به کرونا را ندارند.

پس از شیوع ویروس کرونا در چین تیم‌های صحی از سوی وزارت صحت عامه در چهار میدان هوایی کشور (کابل، مزار شریف، هرات و قندهار) موظف شدند. این تیم‌های صحی مجهز با دستگاه‌های تب‌سنج، مسافرانی را که از چین به افغانستان برمی‌گشتند بررسی کرده، نام و شماره‌های تماس‌شان را لیست و از آنان می‌خواستند که چهارده روز در قرنطین خانگی به‌سر ببرند. در این مدت وزارت صحت عامه برای اطمینان با مسافران در تماس بوده‌اند.

وزارت صحت همچنان محلی را برای قرنطین‌کردن افراد مشکوک به کرونا در میدان هوایی کابل ایجاد کرد. با گذشت نزدیک به دو و نیم ماه هیچ کس به‌دلیل مشکوک‌بودن به کرونا در آن مکان‌ها قرنطین نشده‌اند، حتا افرادی که مبتلا به کرونا نیز بوده‌اند.

کارمندان میدان هوایی کابل تأیید می‌کنند که تیم صحی این میدان هوایی توان تشخیص ویروس کرونا را ندارند – عکس: شبکه‌های احتماعی

در تاریخ سوم حمل وزارت صحت عامه اعلام کرد که دو مورد مثبت ویروس کرونا «کوید19» در کابل به ثبت رسیده است. افراد مبتلا به کرونا، دو دیپلمات یکی از سفارخانه‌ها در کابل بودند که به‌تازگی از طریق هوا به افغانستان آمده بودند.

نتیجه‌ی تشخیص آنان در میدان هوایی کابل منفی بود، اما دو روز بعد تست هر دو دپیلمات مثبت اعلام شد. رحمان، کارمند بخش کنترل عبور میدان هوایی می‌گوید: «آنان در میدان هوایی کابل بررسی شدند و به ما اطمینان داده شد که مبتلا به کرونا نیستند و ما اجازه‌ی عبور دادیم. اگر تیم‌های صحی وزارت صحت توان تشخیص آنان را داشت باید هر دو فرد مبتلا قرنطین می‌شد و اصلا به محل خروجی میدان نمی‌رسیدند تا از شیوع کرونا پیش‌گیری می‌شد.»

او تأکید می‌کند که در میدان هوایی حامد کرزی وسایل تشخیص کرونا بسیار اندک و ابتدایی است: «اگر وسایل‌شان ابتدایی و یا خراب نبود، شاید می‌توانستند آن دو نفر را به‌موقع تشخیص دهند.»

مسئولان در اداره هوانوردی در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که برای تمامی کارمندان اداره هوانوردی مواد و امکانات صحی در میدان هوایی به‌منظور پیش‌گیری از کرونا فراهم است و تمام کارمندان این اداره در میدان هوایی صحتمند است. محمدنعیم صالحی، سخن‌گوی اداره هوانوردی ملکی می‌گوید: «تنها دو منسوب پولیس میدان هوایی مشکوک به ابتلا گزارش شده است.»

با این حال مسئولان وزارت صحت عامه افغانستان تأکید می‌کنند که این وزارت برای پیشگیری از شیوع کرونا در کشور مانند سایر کشور‌ها در تلاش‌اند. وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه می‌گوید که در میدان‌های هوایی و در مرزهای زمینی تیم‌های صحی مجهز با دقت مسافران را بررسی می‌کنند: «وسایل تشخیصی تیم‌های صحی ما در میدان هوایی هیچ خرابی ندارد. اما گاهی ویروس کرونا در بدن افراد مبتلا در حالت نهفتگی است و دستگاه‌ها در آن زمان علایم کرونا را تشخیص نمی‌تواند.»

لغو سفرهای داخلی و خارجی

براساس پیش بینی سازمان صحی جهان و وزارت صحت عامه، از جمعیت 32 میلیونی کشور 80 درصد به ویروس کرونا مبتلا خواهد شد. این در حالی است که تا کنون ویروس کرونا در هرات، کابل، سمنگان، فراه، لوگر، کاپیسا، بلخ، زابل، دایکندی، بادغیس، قندهار، غزنی، نیمروز، ننگرهار، سرپل، بدخشان، بغلان و پکتیکا ویروس کرونا شیوع کرده است. هرات و کابل بیش‌ترین موارد مثبت کرونا را دارد.

دولت به‌منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در شهرهای هرات، فراه، زرنج، کابل، غزنی و… قیود روزگردی وضع کرده است.

افزون به این پرواز‌های داخلی از شهر هرات به کابل و سایر شهرهای کشور و پروازهای خارجی به کشور نیز لغو شده است. مسئولان اداره هوانوردی می‌گویند که به‌دلیل شیوع کرونا پروازها از شهر هرات به سایر شهرها سر از 15 حمل لغو است. محمدنعیم صالحی، سخن‌گوی اداره هوانوردی ملکی در صحبت به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «پروازها از شهر هرات متوقف است و تنها پروازهای محدود خارجی به‌دلیل ضرورت برای انتقال شهروندان گیرمانده در سایر کشور جریان دارد.»

تا کنون در سراسر کشور ابتلای 337 نفر به ویروس کرونا یا «کوید19» ثبت شده است.

+++

«کمپین همدلی: کرایه خانه قانونا نصف شود» در روزهای دشواری که همه درگیر ویروس کرونا یا COVID-19 هستیم، برای گسترش همدلی، همکاری و همدردی میان مردم و به‌ویژه میان مالک و مستأجر راه‌اندازی شده است. در این کمپین از مالکان خانه‌های مسکونی می‌خواهیم که با همدلی و همیاری، از ماه حمل تا پایان وضعیت کنونی، کرایه ماهوار را کم کنند. حامیان این کمپین درحالی‌که می‌دانند شماری از مالکان پیش از این اقدامات انسانی و درخور ستایش انجام داده‌اند، تأکید می‌کنند که کرایه‌های ماهوار خانه‌ها حداقل نصف شود. برای امضای این دادخواست به این آدرس رفته پس از امضا آن‌را با دوستان خود شریک سازید:

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *