تمدید قرنطین پایتخت؛ هنوز بسیاری از شهروندان آسیب‌پذیر کمک دریافت نکرده‌اند

تمدید قرنطین پایتخت؛ هنوز بسیاری از شهروندان آسیب‌پذیر کمک دریافت نکرده‌اند

در روزهای اخیر شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور به سرعت در حال گسترش است. دولت برای جلوگیری از شیوع بیش‌تر این ویروس، قیودات روزگردی را در سطح شهر کابل شدید کرده است.

حکومت ده‌هزار تُن گندم را که در سیلوی مرکزی کابل ذخیره بود، به خانواده‌های بی‌بضاعت شهر کابل اختصاص داده است. مسئولان حکومتی می‌گویند تا کنون در چند ولسوالی و ناحیه‌ی کابل این کمک‌ها را توزیع کرده‌ و در دیگر نقاط کابل توزیع جریان دارد.

در همین حال، شماری از باشندگان کابل از روند توزیع این کمک‌ها انتقاد کرده و می‌گویند که حکومت برای آن‌ها «سه‌ونیم کیلو گندم» کمک کرده است. آن‌ها می‌گویند که دولت در توزیع کمک‌ها تبعیض روا می‌دارد و با این کمک‌ها شهروندان را «توهین و تحقیر» می‌کند.

از سوی دیگر، در پی شدیدترشدن قیود روزگردی در شهر کابل هزاران کارگر روزمزد، دست‌فروش، و دیگر مشاغل که غذای شب‌وروزشان به کار روزانه‌ی‌شان وابسته است، بیکار شدند. بیکاری این شهروندان را با خطر جدی گرسنگی روبه‌رو کرده است. شماری از این شهروندان می‌گویند که هنوز هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند.

کابل برای دو هفته‌ی دیگر قرنطین شد

دفتر مطبوعاتی والی کابل اعلام کرده که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، شهر کابل برای دو هفته به‌گونه‌ی کامل قرنطین می‌شود. پیش از این نیز برای سه هفته قیود روزگردی در کابل وضع شده بود و قرار بود این وضعیت تا بیست‌ونهم حمل ادامه یابد.

اکنون دفتر مطبوعاتی والی کابل در اعلامیه‌ای گفته است که شهر کابل از روز (یک‌شنبه، 24 حمل) برای دو هفته به‌‎گونه‌ی کامل قرنطینه می‌شود. یعنی قرنطینه‌ی کامل کابل تا هفتم ثور ادامه می‌یابد.

براساس اعلامیه، قرنطینه‌ی کامل از ساعت 12:00 شب گذشته در مسیرهای مواصلاتی و دروازه‌های ورودی و خروجی کابل به اجرا گذاشته شده است.

قبلا هم وزارت داخله اعلام کرده بود که یک‌هزار و 600 سرباز پولیس با استفاده از 400 عراده واسطه‌ی پولیس از تطبیق روند قیودات روزگردی به‌منظور جلوگیری از شیوع بیش‌تر ویروس کرونا نظارت می‌کنند.

۱۶۰۰ سرباز پولیس از قیود روزگردی کابل نظارت می‌کنند – عکس: وزارت داخله

طارق آرین، سخن‎‌گوی وزارت امور داخله از مردم کشور به‌ویژه شهروندان کابل خواست که در تطبیق قیود روزگردی با پولیس همکاری کنند. آقای آرین گفت که مردم فقط برای تأمین مواد غذایی، نیازهای صحی و نیازهای امنیتی خود از خانه بیرون شوند.

آقای آرین به اطلاعات روز گفت که در سه روز گذشته قیود روزگردی از سوی شهروندان کابل رعایت شده است: «در صورتی که وضعیت رو به وخیم‌شدن برود، قیود روزگردی پابرجا می‌ماند و در عین حال تقویت هم می‌شود. زمانی که بدانیم روزهای خوب‌تری در پیش داریم قیود روزگردی کاهش می‌یابد.»

در همین حال، براساس آمار روز شنبه، (23حمل) وزارت صحت عامه، 555 نفر در سراسر کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که 37 تن بهبود یافته و 18 تن دیگر بر اثر این ابتلا به این ویروس جان ‌باخته‌اند

تا کنون در کابل 119 تن به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و پنج تن جان باخته‌اند که بعد از ولایت هرات در جایگاه دوم قرار دارد.

شماری از خانواده‌های بی‌بضاعت در کابل سه‌ونیم کیلو گندم دریافت کردند

با شدیدتر شدن قیود روزگردی در شهر کابل در پی گسترش شیوع ویروس کرونا، حکومت ده هزار تُن گندمی را که در سیلوی مرکزی کابل ذخیره بود، به شهروندان مستحق و بی‌بضاعت کابل اختصاص داده است.

مسئولیت توزیع این کمک‌ها را وزارت حج و اوقاف کشور به عهده دارد. مسئولان این وزارت می‌گویند که به همکاری علما و متنفذین تا کنون در چندین ولسوالی و ناحیه کابل به هر خانواده‌ی بی‌بضاعت یک بوجی گندم پنجاه کیلویی توزیع کرده است. اما توزیع این کمک‌ها در ناحیه سیزدهم در غرب شهر کابل خبرساز شد.

یک روز بعد از پخش کمک‌ها از طریق ناحیه سیزدهم به مساجد و بعد از توزیع کمک‌ها به مردم اعتراض‌های گسترده‌ در شبکه‌های اجتماعی شروع شد. شماری از باشندگان این ناحیه با نشر تصاویر «دونیم کیلو و سه‌ کیلویی» خریطه‌های گندم، از چگونگی توزیع کمک‌های حکومت انتقاد می‌کنند.

شماری از باشندگان کابل می‎گویند که سه‌ونیم کیلو گندم کمک دریافت کردند – عکس: شبکه‎های اجتماعی

این باشندگان شهر کابل می‌گویند که حکومت حتا در توزیع کمک‌های اضطرار انسانی هم تبعیض روا می‌دارد و با این کمک‌هایش شهروندان را به «تحقیر و تمسخر» می‌گیرند. آن‌ها به رسم اعتراض می‌گویند که «این گندم تمام دوران قرنطین را کفایت می‌کند اگر فقط دانه‌های آن را بشماریم.»

سید محسن علوی، یکی از فعالان رضاکار که چند روز برای تهیه لیست‌ خانواده‌های بی‌بضاعت کوچه به کوچه رفته بود، به اطلاعات روز می‌گوید: «دولت برای سهولت کارش، در هر مسجد چند بوجی گندم توزیع کرد. در یکی از مساجد که 800 خانواده عضو داشت، 25 بوجی گندم داده بود که به هر خانواده فقیر از سه الی چهاروونیم کیلو گندم بیش‌تر نرسید.» آقای علوی می‌گوید که در بعضی مساجد که گندم کم‌تر داده بود، چون قابل توزیع نبود، هیچ توزیع نکردند.

ناحیه سیزدهم با داشتن حدود یک میلیون جمعیت پرنفوس‌ترین ناحیه شهر کابل است. احمد ملک‌یار، رییس ناحیه سیزدهم شهر کابل به اطلاعات روز می‌گوید که قبل از توزیع کمک‌ها لیست‎ حدود 19 ‌هزار فامیل مستحق از سوی وکلای گذر جمع‌آوری شده بود و حکومت تنها برای شش‌هزار خانواده بی‌بضاعت کمک کرده است.

آقای ملک‌یار می‌گوید: «حکومت از طریق ریاست حسینیه‌های وزارت ارشاد حج و اوقاف به ناحیه سیزدهم شهر کابل حدود سه‌صد تُن گندم (حدود شش‌هزار بوجی) و 359 بوجی دال فقط برای شش هزار خانواده بی‌بضاعت کمک کرده است. یعنی برای هر فامیل از شش هزار فامیل بی‌بضاعت یک بوجی گندم هفت‌سیره و سه کیلو دال در نظر گرفته است.»

رییس ناحیه سیزدهم شهر کابل می‌گوید که به‌دلیل کمبودی کمک‌ها، ریاست حسینیه‌های وزارت ارشاد حج و اوقاف همراه با وکلای گذر تصمیم گرفتند که کمک‌ها را از طریق مساجد تقسیم کنند. به گفته آقای ملک‌یار، در بعضی مساجد که تعداد خانواده‌های مستحقین زیاد بوده است، به هر فامیل مستحق یک بوجی گندم و سه کیلو دال نرسیده بلکه سهمیه مساجد بر خانواده‌های مستحق تقسیم شده است.

وزارت حج و اوقاف که مسئولیت توزیع کمک‌های دولتی را دارد، می‌گوید که حکومت ده‌هزار تُن گندم که در سیلوی مرکزی کابل ذخیره بود، به شهروندان مستحق و بی‌بضاعت کابل اختصاص داده است.

مولوی فضل‌الکریم سراجی، رییس عمومی مساجد وزارت ارشاد حج و اوقاف که مسئولیت توزیع را به عهده دارد، به اطلاعات روز می‌گوید: «حکومت برای هر خانواده مستحق و بی‌بضاعت یک بوجی گندم پنجاه کیلویی توزیع می‌کند و تا کنون این کمک‌ها در چندین ناحیه و ولسوالی کابل توزیع شده و در سایر ناحیه‌ها و ولسوالی‌ها توزیع می‌شود.»

آقای سراجی همچنان می‌گوید که در ناحیه سیزدهم شهر کابل فقط برای شش‌هزار خانواده بی‌بضاعت کمک شده است و این کمک‌ها باید به شش‌هزار خانواده بی‌‍بضاعت تقسیم می‌شد که نشده است و برای همه خانواده‌های بی‌بضاعت تقسیم شده است. آقای سراجی می‌گوید که برای سایر خانواده‌های بی‌بضاعت در دور بعدی کمک خواهد شد.

«کرونا نکشت، گرسنگی می‎کشد»

از زمان آغاز قرنطین و قیود روزگردی کابل 15روز می‎گذرد. در شهری که هزاران خانواده بی‎بضاعت زندگی می‎کنند و غذای شب‌وروزشان به روزمزدی، کراچی‎وانی، جوالی‎گری، مچی‎گری، دست‌فروشی و … گره خورده است و اگر یک روز کم‌تر کار کنند، کم‌تر غذا برای خوردن دارند. در چنین وضعیتی، پانزده روز از خانه‎نشینی این باشندگان تنگدست می‎گذرد، اما هنوز شماری زیادی از این مردم کمک دریافت نکرده‎اند.

این باشندگان کابل می‎خواهند با ویروس کرونا مبارزه کنند و در خانه بمانند، اما می‎ترسند که پیش از کرونا گرسنگی سراغ‎شان نیاید و مجبور می‎شوند دل به دریا زده به کار روزانه‎شان برگردند. اما این کار هم رونق همیشگی را ندارد.

علی‌اکبر 65 ساله در یکی از بخش‌های پر‌رفت‌وآمد دشت برچی از مربوطات ناحیه سیزدهم شهر کابل کراچی میوه دارد. درحالی‌که دولت کابل را قرنطین اعلان کرده و از مردم خواسته که در خانه های‌شان بمانند، اما علی‌اکبر نمی‌تواند در خانه بماند.

او درحالی‌که فقط یک‌ونیم جعبه سیب روی کراچی‌اش داشت به من گفت: «از تصمیم دولت خوش هستم که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کابل را قرنطین کرده، اما من مجبورم که به کارم ادامه دهم. اگر کار نکنم زن و بچه‌ام شب برای خوردن چیزی ندارند.»

به گفته‌ی او یک پسر بزرگ و دو فرزند خردسال دارد که پسر بزرگش دچار اختلال عصبی بوده و به مراقبت جدی نیاز دارد. علی‌اکبر برای پیداکردن مخارج خانواده پنج‎‌نفری‌اش سیب، کینو و مالته می‌فروشد.

اکثر دست‎فروشان هنوز کمک دریافت نکردند – عکس: شبکه‎های اجتماعی

این باشنده کابل اطلاعات روز گفت که حالا فروش این میوه‎ها هم مخارج خانواده‌اش را تأمین نمی‌کند؛ چون در مارکیت میوه به مراتب قیمت‎تر به فروش می‎رسد و مردم توانایی خرید آن را ندارد.

علی‌اکبر می‎گوید: «چند روز می‌شود که هرکسی مشخصاتم را لیست می‎کنند، اما هنوز کمکی به ما نرسیده است. دولت هم نرخ میوه را در مارکیت کنترل نمی‎کند که برویم بخریم. میوه‌ی که قبلا به 450 افغانی می‎خریدیم حالا شده 800 افغانی.» به‌دلیل قیود روزگردی و قیمت‌شدن بیش از حد میوه، علی‌اکبر دیگر کار نمی‎تواند: «حالا که کار نمی‎توانم، کرونا نکشت، گرسنگی می‎کشد.»

داستان علی اکبر 65 ساله یک نمونه‎ از هزاران شهرون بی‎بضاعت کابل است که غذای شب‌وروزشان به کار روزانه‎شان بستگی دارد. حالا که کار نمی‎توانند و کمک‎های لازم هم صورت نگرفته، خطر جدی این شهروندان کابل را تهدید می‎کند.

+++

«کمپین همدلی: کرایه خانه قانونا نصف شود» در روزهای دشواری که همه درگیر ویروس کرونا یا COVID-19 هستیم، برای گسترش همدلی، همکاری و همدردی میان مردم و به‌ویژه میان مالک و مستأجر راه‌اندازی شده است. در این کمپین از مالکان خانه‌های مسکونی می‌خواهیم که با همدلی و همیاری، از ماه حمل تا پایان وضعیت کنونی، کرایه ماهوار را کم کنند. حامیان این کمپین درحالی‌که می‌دانند شماری از مالکان پیش از این اقدامات انسانی و درخور ستایش انجام داده‌اند، تأکید می‌کنند که کرایه‌های ماهوار خانه‌ها حداقل نصف شود. برای امضای این دادخواست به این آدرس رفته پس از امضا آن‌را با دوستان خود شریک سازید:

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *