رویدادهای شیرین شیرآباد در این ماه | طنز

رویدادهای شیرین شیرآباد در این ماه | طنز

• «انجمن بزکشان شمال» که هر سال مسابقات گوساله‌کشی را در شمال افغانستان برگزار می‌کند، در بیانیه‌ی شدیداللحنی به ویروس کرونا هشدار داد که خیال آمدن به شمال افغانستان را از سر بدر کند. ده‌ها هزار نفر از حامیان انجمن مذکور در یک حرکت مدنی خودجوش به میدان‌های بزکشی ریختند و بر صورت همدیگر اظهار عطسه نمودند. آنان با اشاره به یکی از گورستان‌های بزرگ منطقه به کرونا پیام دادند که این مردم همان‌گونه که در برابر توبرکلوز، سیاه‌سرفه، سرخکان و مرض قند صدها هزار شهید داده‌اند، اکنون نیز حاضرند هزار هزار بمیرند اما قرنطینه را نپذیرند. سخن‌گوی مظاهره‌کنندگان مذکور می‌خواست بگوید گر ندیدی غیرت افغانی‌ام، چون به میدان آمدی می‌دانی‌ام. اما حالت نعره‌ی تکبیر بر او مستولی شد و نتوانست آن بیت نرانگیز را بر زبان بیاورد.

• امرالله صالح معاون اول ارگ خبر داد که اگر امروز کوچه‌های کابل پر از مرده نیست، به خاطر مدیریت حکومت است. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت:

«وقتی که حکومت ما، که من معاون اولش هستم، هفت لک افغانی را برای خریدن مواد ضد عفونی در کمیته مبارزه با کرونا مصرف کرد، منتقدان بر ما خرده گرفتند. من گفتم به تخمین قیمت ما شک نکنید، اما آن‌ها شک کردند. متوجه نبودند که کرونا به محضی که فهمید ما در خریدن مواد ضدعفونی جدی هستیم، عقبه‌ی عفونی خود را از دست داد. امروز ما در سطح منطقه به الگوی مدیریت کرونا تبدیل شده‌ایم. ما در ظرف 17 روز گذشته 70 هزار کانتکت پوینت استراتژیک را در سطح ولایات فعال کرده‌ایم که در تاریخ بشر سابقه ندارد. فعلا ما تنها کشوری هستیم که مالک کروناست. در کشورهای دیگر کرونا مالکیت عزم و اراده‌ی حکومت‌ها را در دست گرفته. ولی در این‌جا این ما هستیم که با اقتدار کامل به کرونا امر می‌کنیم که گراف سرایت خود را چه طور با منحنی مدیریت ما هماهنگ بسازد».

بر اساس گزارش‌ها، قرار است در هفته‌های آینده صدها متخصص امراض عفونی از سراسر جهان به کابل بیایند و شیوه‌های شکستن عقبه‌ی عفونی کرونا را از حکومت ما بیاموزند.

• داکتر عبدالله عبدالله، رییس‌جمهور آزمایشی افغانستان، محفل شکرانه‌ی ختم قرآن برگزار کرد. وی به همراهان و همسنگران خود گفت:

«در هر مصیبت یک حکمت است. من وقتی که به‌عنوان رییس‌جمهور قسم خوردم، همه به من می‌گفتند که باید به ولایات سفر. نظرشان این بود که با طرفداران خود سخن بگوییم. بسیاری‌ها فکر می‌کردند که من و شما واقعا قصد داریم حکومت موازی جور کنیم. کرونا آمد و بخیر همه‌ی ما طوری که می‌بینید راحت. خدا را سپاسگزار هستیم».

گفته می‌شود قرار است به‌زودی هیأتی از سوی جمهوری اسلامی آزمایشی افغانستان تشکیل شود تا با داکتر فرامرز تمنا در زمینه‌ی تقسیم غرامتی که قرار است دولت چین به افغانستان پرداخت کند، مذاکره کند. داکتر تمنا اخیرا گفته بود که دولت چین به افغانستان کرونای تقلبی صادر کرده و در نتیجه تعداد زیادی از شهروندان در اثر استفاده از این ویروس بی‌کیفیت مریض شده‌اند. ایشان از دولت چین خواسته بود که به خاطر این تقلب آشکار به مردم افغانستان غرامت بپردازد.

• مناجات‌نامه‌ی مولوی مجیب‌الرحمان انصاری هروی به زیور چاپ آراسته شد و در دسترس علاقه‌مندان مولوی‌طلب کشور رسید. این مناجات‌نامه منعکس‌کننده‌ی نیایش‌های خالصانه‌ی مولوی مجیب در پیشگاه باریتعالی است و موضوعات مختلف را پوشش می‌دهد. در بخشی از مناجات‌نامه‌ی مذکور (فصل چهارم، دعای کرونا) می‌خوانیم:

«الهی، من بنده‌ی ناتوانم، کرونا خزیده به جانم، چه کار کنم، حیرانم. یارب، به خلق گفتم کرونا رحمت پروردگار است و مردن از کرونا برای مومن افتخار است؛ اکنون تن خودم تبدار و نفس خودم زیر فشار است. خدایا، دهانم بسوزد حمایتت از علما فقط یک شعار است؟ الهی، مپسند که از کرونای رحمت بمیرم، تازه می‌خواهم عیال دیگر بگیرم. خدایا، به جان خودت این نامردی است. آخر، این بازی چیست؟ ملایی دیگر مستحق کرونا نیست؟…»

بسیاری از آگاهان معتقداند که چون مولوی صاحب نمونه‌ی اعلای خلوص ایمان و مشتاق درجه‌یک شتافتن به دیدار یزدان است، برای رفتن به جنت برین بهترین نماینده‌ی مردم افغانستان است.

+++

«کمپین همدلی: کرایه خانه قانونا نصف شود» در روزهای دشواری که همه درگیر ویروس کرونا یا COVID-19 هستیم، برای گسترش همدلی، همکاری و همدردی میان مردم و به‌ویژه میان مالک و مستأجر راه‌اندازی شده است. در این کمپین از مالکان خانه‌های مسکونی می‌خواهیم که با همدلی و همیاری، از ماه حمل تا پایان وضعیت کنونی، کرایه ماهوار را کم کنند. حامیان این کمپین درحالی‌که می‌دانند شماری از مالکان پیش از این اقدامات انسانی و درخور ستایش انجام داده‌اند، تأکید می‌کنند که کرایه‌های ماهوار خانه‌ها حداقل نصف شود. برای امضای این دادخواست به این آدرس رفته پس از امضا آن‌را با دوستان خود شریک سازید:

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *