BBC

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: کشورهای درگیر کرونا برای دفن اجساد برنامه‌ریزی کنند

اطلاعات روز: کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ هشدار داده است در صورتی که کشورهای درگیر کرونا برای مدیریت مناسب اجساد فوتی‌های ناشی از این ویروس به‌طور عاجل برنامه‌ریزی نکنند، ممکن است به دفن دسته‌جمعی افراد منجر شود.

در اعلامیه‌ی این کمیته آمده است که در صورت دفن دسته‌جمعی افراد، معلومات کم در موردشان ثبت می‌شود و کسی نخواهد دانست که فرد چه وقت فوت کرده و در کجا دفن شده است. به این ترتیب، رنج و درد کسانی که عزیزان‌شان را از دست می‌دهند و محل دفن آن‌را ندانند، بسیار زیاد خواهد شد.

اوران فینگین، رییس بخش طب عدلی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفته است: «برنامه‌ریزی برای تلفات زیاد به این معنی نیست که تلفات زیاد خواهد بود، اما در صورت ضرورت باید عملی گردد تا آلام خانواده‌ها و همچنان جوامع مردم که با آن روبرو هستند کاهش یابد. مدیریت بی‌وقار اجساد قابل جلوگیری است.»

در اعلامیه‌ی این کمیته آمده است که حتا در کشورهایی که از منازعات متأثیر نیستند، مکان‌های تشییع جنازه و سردخانه‌ها را مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا «کووید۱۹» شدیدا متأثر کرده است.

به نقل از اعلامیه، در کشورهایی که منازعه جریان دارد ممکن است وضعیت به علت ظرفیت مدود برای مدیریت مناسب اجساد بدتر شود.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پیشنهاد کرده است که پیش از آن‌که این بحران کمک‌کنندگان و منابع را متأثر کند، پاسخ‌دهی اضطراری باید ایجاد و یا هم فعال شود تا از شناسایی و ثبت اسناد اطمینان حاصل شود. این کمیته همچنان گفته است که روند به‌دست آوردن تصدیق‌نامه‌ی وفات، راجستر اجساد و خاک‌سپاری اجساد باید تسهیل شود.

سفارشات

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سفارش کرده است که مصئونیت و رفاه کارمندانی که به اجساد «کووید۱۹» رسیدگی می‌کنند، از حق اولویت برخوردار است و کارکنان صحی و کارمندان مدیریت اجساد باید وسایل حفاظت شخصی را بپوشند.

این کمیته همچنان سفارش کرده است که به اجساد و خانواده‌های‌شان احترام گذاشته شود. در ادامه‌ی سفارشات این کمیته آمده است که تدابیر پیش‌گیرانه در توقیف‌خانه‌ها، کمپ‌های مهاجرین، محلات فقیرنشین شهری در نظر گرفته شود.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ادامه گفته است که به طب عدلی وزارت صحت عامه‌ی افغانستان سفارش‌های فنی را در مورد مدیریت اجساد «کووید۱۹» و به طب عدلی ولایت‌های کابل، هرات، قندهار و هلمند خریطه‌های اجساد و وسایل حفاظت شخصی را فراهم می‌کند.

در افغانستان تا کنون یک‌هزار و ۲۲۶ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، ۱۷۷ نفر بهبود یافته و ۴۰ نفر دیگر جان داده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *