توقف توزیع نان خشک در ولایت‌ها؛ «نیازمندی‌ها رفع شده است»

اداره مستقل ارگان‌های محلی می‌گوید که روند توزیع نان خشک برای افراد مستحق در ۳۳ ولایت کشور متوقف شده است. این روند تا پایان روز سوم عید سعید فطر ادامه داشته است.

سید شاه سقیم، سخن‌گوی اداره‌ مستقل ارگان‌های محلی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که از آغاز روند تا پایان روز سوم عید فطر روزانه به شش میلیون و ۶۳۵ هزار و ۳۸۴ خانواده‌ی مستحق در ۳۳ ولایت به استثنای کابل نان توزیع شده است.  درکابل نیز براساس معلومات اداره شهرداری،‌ در مدت ۳۴ روز گذشته، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نان خشک رایگان دریافت کرده‌اند.

آقای سقیم علاوه می‌کند که طی روند توزیع نان روزانه ۶۴ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۸۸۴ قرص نان به نیازمندان توزیع شده است، اما با ختم شدن ماه رمضان و رفع شدن قرنطین روند توزیع نان خشک به افراد نیازمند متوقف شده است.

با وضع قیود روزگردی در شهر‌ها، حکومت طرح توزیع نان خشک را برای خانواده‌‌های بی‌بضاعت روی‌دست گرفت. بودجه طرح توزیع نان خشک ۶.۳ میلیارد افغانی تعیین شده بود.

مطابق این طرح حکومت برای حمایت از خانوده‌های نیازمند و آسیب‌پذیر از قرنطین، به آنان به‌صورت رایگان نان خشک توزیع می‌کرد. سید شاه سقیم، سخن‌گوی اداره ارگان‌های محلی می‌گوید که در سراسر کشور لیست افراد نیازمند و آسیب‌پذیر از سوی وکیل‌های گذر و ملا امامان مسجدها تهیه شده و به نیازمندی آنان رسیدگی صورت گرفته است. «در سراسر کشور به خانواده‌های نیازمند و افراد بی‌بضاعت خیابانی در مدت قرنطین رسیدگی شده است.»

به گفته‌ی آقای سقیم علاوه به این که به ۳۴۷ هزار و ۹۵۲  خانواده به‌صورت روزانه ده قرص نان توزیع شده، به افراد نیازمند در جاده‌ها نیز در سراسر ۳۳ ولایت از سوی نماینده‌های این اداره نان توزیع شده است.

برنامه توزیع نان خشک ابتدا در شهر کابل و بعد در سایر ولایت‌ها عملی شد، اما اکنون روند توزیع نان در ۳۳ ولایت متوقف شده است. سید شاه سقیم می‌گوید که با ختم ماه رمضان، قرنطین از سوی مردم شکستانده شده است و بیشتر افراد نیازمند به کارهای روزمره‌ی‌شان پرداخته‌اند. «با ختم ماه رمضان، قرنطین شکست و شمار زیاد از افراد نیازمند به وظایف قبلی‌شان باز گشته و نیازمندی‌شان رفع شده است.»

انتقاد شهروندان، خوش‌بینی حکومت

هرچند شفافیت و شیوه‌ی مدیریت توزیع نان به نیازمندان از سوی شهروندان در سراسر کشور همواره مورد انتقاد بوده است، اما حکومت گفته است که روند توزیع نان با چالش‌های اندک مواجه بوده‌ است و با این وجود ادارات محلی یکجا با مرکز توانستند این برنامه را به‌گونه‌ی موفقانه عملی سازند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری گفته است تمام کسانی که در روند توزیع نان خشک به نیازمندان سهم فعال داشته‌اند، شناسایی و مورد تقدیر قرار بگیرند. عکس: شهرداری کابل

ارگ ریاست‌‌جمهوری کشور در اعلامیه‌ای گفته است که از همین رو باید همه‌ی مجریان این روند شناسایی و مورد تشویق قرار بگیرند. براساس اعلامیه، امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان گفته است: «خبازی‌ها، وکلای گذر، مأمورین دولتی و فعالان مدنی که در این روند (روند توزیع نان خشک به نیازمندان) سهم فعال داشته‌اند، باید شناسایی و مورد تشویق قرار گیرند.»

طرح توزیع نان خشک در کابل ادامه دارد

براساس معلومات اداره شهرداری کابل،‌ در مدت ۳۴ روز گذشته، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در شهر کابل نان خشک رایگان دریافت کرده‌اند.

نرگس مومند، سخن‌گوی اداره شهرداری می‌گوید: «در مجموع ۲۹۶ هزار و ۱۴۷ خانواده نان دریافت کرده است. شهرداری در ۲۲ ناحیه‌ی کابل با یک‌هزار و ۵۹۱ نانوای فعال قرارداد دارد که به نیازمندان نان توزیع کنند.»

به گفته‌ی خانم مومند، مطابق طرح توزیع نان، به هر خانواده نظر به تعداد اعضای آن نان توزیع شده است، اما در این روند مشکلات و فساد نیز وجود داشته است. «براساس این طرح به هر خانواده نظر به اعضای آن نان توزیع می‌شد و حد لمیت آن از ۱۰ تا ۴ نان در روز در نظر گرفته شده بود، اما در روند مشکلات و فساد وجود داشته و این روند را متأثر کرده است.»

سخن‌گوی شهرداری کابل اضافه می‌کند: «در شهر کابل روند توزیع نان به همکاری وکلای گذر نواحی و ملا امامان به هزاران خانواده ادامه دارد و چالش‌ها به حدی نیست که باعث کُندی و اخلال آن گردد و شاروالی کابل آماده است.»

در شهر کابل روند توزیع نان تا زمانی ادامه خواهد داشت که برنامه‌ی جای‌گزین برای حمایت از نیازمندان روی‌دست گرفته شود. عکس: شهرداری کابل

به گفته‌ی خانم مومند، در بخش توزیع نان به نیازمندان در نواحی مختلف مشکلات و فساد وجود داشته که اکنون مشکلات به همکاری مردم حل شده و روند همچنان ادامه دارد.

 پیش از این شهرداری گفته بود که روند توزیع نان به نیازمندان تا پایان ماه رمضان ادامه می‌یابد، اما اکنون اداره‌ی شهرداری کابل می‌گوید تا زمانی که برنامه‌ی جای‌گزین برای حمایت از نیازمندان در شهر کابل روی‌دست گرفته نشود، روند توزیع نان خشک به نیازمندان ادامه می‌یابد و وجود چالش‌های اندک در عملی سازی روند روی توزیع نان اثر نخواهد گذاشت.

روند توزیع نان خشک به خانواده‌های مستحق در حالی آغاز شد که در اکثریت ولایات کشور وضعیت ناشی از کرونا و وضع قیود در رفت‌وآمد،‌ شمار زیادی از شهروندان کارهای‌شان را از دست دادند.

به همین منظور، رییس‌جمهور اشرف غنی فرمان توزیع نان خشک به افراد نیازمند را صادر کرد. این روند نخست در دهم ثور در کابل و یک هفته پس از آن در شهرهای مزار شریف، قندهار، هرات، قندوز و جلال‌آباد و در نهایت در تاریخ بیستم ثور در باقی ولایات آغاز شد.

براساس آمار رسمی وزارت صحت عامه، تا کنون ۱۴ هزار و ۵۲۵ نفر در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، یک‌هزار و ۳۰۳ نفر بهبود یافته و ۲۴۹ نفر دیگر جان داده‌اند.

در همین حال،‌ وزارت صحت عامه به تکرار هشدار داده است در صورتی که اصول بهداشت،‌ فاصله‌گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک از سوی شهروندان رعایت و عملی نشود، شیوع کرونا همچنان گسترش یافته و افغانستان شاهد فاجعه‌ی انسانی خواهد بود.

اما به نظر می‌رسد که این هشدارها روی اکثریت شهروندان به دلیل بیم از بی‌کاری و عدم توانایی در پرداخت مصارف زندگی، تأثیری نداشته و آمار ثبت کرونا در کشور هر روز در حال افزایش است.

دیدگاه‌های شما
  1. سلام به شبکه اجتماعی روز بعدازسلام ادب مبنع فساد درتوزیع نان خشک وکیل ها گذرهستند درناحیه چهارم پروان سوم وکیل گذربنام وحید سیدخیلی بیش ازده کارت بنام های مختلف درج جدول ساخته است هفته وارپول نقد را ازمالک نانوای اخذ میکند امید گزارش بنده به گوش مقامات ذیصلاح شاروالی کابل به هم برسانید.

    وحید نام دراعماربلند منزل های خلاف قانون هم دست حوزه های امنیتی است زمانیکه یک بلند منزل ها اعمارمیشود عاجل به حوزه ویا قطعه شاروالی زنگ میزند میگه بیاید درسرک 5یک خانه درحال اعماراست عاجل حوزه می اید کاراعماربلند منزل متوقف میسازد بازبه وساطت وحید یک مقدارپول ازمالک خانه اخذنموده همرای آنها تقسیم میکند

    1. فساد در همه جا وجود دارد

      این وظیفه مسوولان است که جدی باید از این روند نظارت کنند

      من باشنده ده عربان قرغه هستم

      اکثر کارت ها بنا به سلیقه وکلای گذر برای اقاراب شان، افراد سرشناس و یک تعداد اندک مستحق که آنهم برای اصابت اسناد توزیع شده است

      در بعضی جا یک خانواده دو سه کارت دارد، بر عکس شماری زیاد از خانواده ها که به واقعیت نیازمند هستند از این کمک مستفید نشدند

      باید مسوولان دهن نانوایی نظارت نکنند بلکه حداقل به چند منطقه بروند و از نزدیک با خانواده ها صحبت کنند که کی مستفید شده کی نشده است

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *